• Lilla V

Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?

Det är säkert välmenat, men jag e så hiiiiimla trött på den kommentaren. Jag är inte direkt skräckslagen , men lite nervös och rädd e jag. Och varje ¨gång jag ska prata med folk om det, så säger nästan ALLA, samma sak. "Har alla klarat det innan dig ska nog du också klara det" "Tänk så många som fött barn genom tiderna" bla blabla

Det är absolut ingen tröst. "Ja, jag VET hur många som fött barn innan mig, men dom har ju inte haft nåt val, det e ju liksom ingen garanti för att det inte ska vara helt aaaasssjobbigt och att allt kan hända mm"

Man kan ju bli rädd för allt från att barnet ska dö till att man baar får allmän panik av sjukhus eller smärta...det spelar ju liksom ingen roll om 5 miljoner personer gjort det innan...dom kan ju ha lidit som sjutton!

Jag blir bara så himla trött på att ALLA tror att de lugnar en med den kommentaren. Snälla, kan ni inte bara lyssna och ta min rädsla på allvar istället för att tjata om hur många som "klarat det innan mig". Suck!

• Svar på tråden Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?
  • Lilla V

Hm, intressant...Jag vill gärna intala mig att jag har hög tröskel men när jag tänker efter brukar jag nog tänka att jag inte står ut bara jag får minsta ont nånstans...
    Men det låter hoppfullt att man ändå kan få en annan känsla av just förlossningen. Jag får för mig att man kan ha en annan mental inställning och på så sätt få högre tröskel...eller att det kanske är en typ av smärta som man liksom klarar..? Hoppas det:)

Christin3 skrev 2007-11-26 11:59:11 följande:
    Tyckte inte alls det gjorde så ont. Visst gör det inte men inte "nu dööör jag" Alla har olika smärttrösklar o jag har rätt låg men när jag hade värkar så hade jag plötsligt världens högsta
  • Sångerskan

Morsan sa : "Du kommer ha ont som själva fan, men du kommer vara för koncentrerad för att känna efter" ...hon hade rätt.
    Varje värk är ett steg närmare målet.
    När jav var klar o kollade på klockan fattade jag inte att jag legat så lång tid...det kändes som 40 min totalt o jag hade hållt på i 11 timmar...^^

• Lilla V

Skumt! Men jaha..vad säger man...då får vi se om det blir samma för mig då.

Sångerskan skrev 2007-11-26 13:05:11 följande:
    Morsan sa : "Du kommer ha ont som själva fan, men du kommer vara för koncentrerad för att känna efter" ...hon hade rätt.Varje värk är ett steg närmare målet.När jav var klar o kollade på klockan fattade jag inte att jag legat så lång tid...det kändes som 40 min totalt o jag hade hållt på i 11 timmar...^^
  • Viggo och pyrets mamma

Jag är så rörande överens med er tjejer, men tror också på att ens förmåga att släppa kontrollen och att kunna djup slappna av är en del av hur man upplevde förlossningen efteråt, att får man panik av att inte kunna lita på sin egen kropp och att den gör det här med värkar och hela köret vare sig jag vill eller inte så tror jag att man kankse upplever förlossningen som jobbigare/ondare efteråt än om man har klarata av att låta kroppen få jobba i sitt eget tempo utan att streta emot. Mne dte är ju jag det, inte alls säkert att det är så, bara min hemmasnickrade teori

• Yohanna85

Jag blir mest irreterad på de som säger att det inte gör så ont att föda. och då undrar jag HUR gör det inte så himla ont? haha

Min mamma är en av de som sa att ja för henne så gjorde det inte så ont, hon hade jätteont med mig i någon timma. Och 5 krystvärk och jag var ute-

Med lillebror så sov hon på petidin, eftersom hon inte var så öppen och de trodde att det skulle ta lång tid. Vakna på natten och var fullt öppen (ja hon sov under hela värkarbetet) sen 2 krystvärkar (10min) så flög han ut.

Hm, där hoppades man på att få ungefär likadan förlossning som sin moder, men icke. 35tim (igångsättning) ont som f------n. Så nej jag kommer inte lyssna så mycket på att det gör inte så ont. För det gör j-vligt ont!

• Chatora

Ja det finns många klyshor, som när männen säger; ni tjejer snackar om att föda barn. Precis som att vi ska stå ut med vilka smärtor som helst bara bita ihop och le, för vadå? vi är ju kvinnor vi klarar ju av vad som helst! annars är man ju bara gnällig. Vi har väl också rätten att klaga lite när vi har ont ju!!

• Kajak

Jaa... alla som har upplevt förlossning och alla förlossningar är OLIKA så man kan inte jämfört...

Jag har upplevt 2 förlossning som är OLIKA!
    Med 1a barn var jag på BB o var beredd på at det skulle göra ONT som jag har hör/läst om.
    Men ärlig tal var det inte SÅ ont som jag trodde.
    Värst var då bebisen huvud kom ut, dvs huden runt slidan töjta ordentligen.
    Där gjorde ONT. Inte värkar, inte krystvärkar...

2a barn: värkar var värsta, jag hann blev rädd o undrade hur fan ska jag klara förlossning om det skulle gjorde så ONT.
    Men krysvärkar och när bebisen kom var det absoult ingenting!
    Känner inte mycket!
    Pojken kom uppe hemma i hallen, han hade riktig bråttom at komma ut. Vi hann inte till BB men hann ringa 112.

Så jag tycker ni inte ska vara SÅ rädd, det finns "hjälpmedel" (smärtlindringsmedel) som ni får ta.
    Min tips: försöka slappa av så mycket ni kan när värkar kommer, försöka hitta en sätt så ni orkar med värkar.

Jag gick fram o tillbaka varje gång jag har värkar.
    Jag kunde inte sitta/ligga stilla.

Undrar ni över nåt så skriva gärna nåt här eller på GB.

• Lilla V

Jo men jag tror helt på din linje! MEN, då e frågan "e jag en av dom som kommer klara att lite på min kropp, släppa kontrollen, slappna av mm?" Då blir jag ju rädd att jag inte ska kunna det! Inte lätt det här...

Tindras faster skrev 2007-11-26 15:39:09 följande:

Jag är så rörande överens med er tjejer, men tror också på att ens förmåga att släppa kontrollen och att kunna djup slappna av är en del av hur man upplevde förlossningen efteråt, att får man panik av att inte kunna lita på sin egen kropp och att den gör det här med värkar och hela köret vare sig jag vill eller inte så tror jag att man kankse upplever förlossningen som jobbigare/ondare efteråt än om man har klarata av att låta kroppen få jobba i sitt eget tempo utan att streta emot. Mne dte är ju jag det, inte alls säkert att det är så, bara min hemmasnickrade teori
  • Lilla V

Japp! Jag tycker den klyschan är urfånig..just den med män och förkylning..alltså den är inte ens rolig!

Chatora skrev 2007-11-27 09:11:59 följande:
    Ja det finns många klyshor, som när männen säger; ni tjejer snackar om att föda barn. Precis som att vi ska stå ut med vilka smärtor som helst bara bita ihop och le, för vadå? vi är ju kvinnor vi klarar ju av vad som helst! annars är man ju bara gnällig. Vi har väl också rätten att klaga lite när vi har ont ju!!
  • Pokoyo

Ja det är en dum och okunnig kommentar.

Det var ju typ den vanligaste dödsorsaken förr för kvinnor, att dö i barnsäng.

• Meli

Är med trött på det. Det fattar ju jag med, att många har fött barn innan mig. Ibland svarar jag, och ja, väldigt många har också dött av det genom tiderna. Förlossning är liksom något av det farligaste mankan vara med om. OM man inte är på ett sterilt sjukhus vill säga.

Jag är rädd för att jag vet hur dj*la ont det gör. Det är tredje gången gillt och det är fruktansvärt, även om belöningen så klart är ljuvlig.

• FruSascha

Ja den kommentaren irriterade mig också innan jag födde min son. Bara för att alla kvinnor innan kunde föda så varför skulle jag kunna det liksom. Sen dessutom så var det inte så att alla kunde föda förr i tiden heller, många dog i samband med sin förlossning. Så helt riskfritt tyckte jag inte det verkade vara.

Men så såg jag ett program på tv om kvinnorna i Afrika som typ födde i jordkällare utan el och hade varken bm eller några läkare tillhands, och dessutom var de smala som stickor allihopa och de klarade ju av att föda. Det hjälpte mig att tänka på dessa kvinnor och jag blev tacksam för att vi har sån bra förlossningsvård i Sverige man kan känna sig trygg med att föda här. Det hjälpte mig i alla fall. Tänk om vi hade varit tvugna att gå ut o lägga oss i skogen och kryta ut bebisen på en mosshög liksom, då hade jag varit ännu skrajare faktist

Sedan så gick förlossningen bra, men den kommentaren att alla kunnat föda i alla tiden, kvinnan är som byggd för att föda och liknande kommentarer irriterar mig ännu.

• Lilla V

Jag har också sett ett program om afrikanska kvinnor som födde, och det har faktiskt inspirerat mig också! Men det känns inte som samma grej som den där kommentaren...
    Att man ska klara förlossningen så till vida att man överlever, det kan jag förstå att man gör i dagens Sverige, men man kan ändå vara rädd för hur det kommer upplevas, och det känns som om inte folk tar ens rädsla på allvar när de säger så.
    Ja, folk har säkert dragit ur tänder utan bedövning i alla tider också - men det skulle inte lugna mig det minsta om jag stod inför en sån sak heller...

FruSascha skrev 2007-11-29 12:22:04 följande:
    Ja den kommentaren irriterade mig också innan jag födde min son. Bara för att alla kvinnor innan kunde föda så varför skulle jag kunna det liksom. Sen dessutom så var det inte så att alla kunde föda förr i tiden heller, många dog i samband med sin förlossning. Så helt riskfritt tyckte jag inte det verkade vara.Men så såg jag ett program på tv om kvinnorna i Afrika som typ födde i jordkällare utan el och hade varken bm eller några läkare tillhands, och dessutom var de smala som stickor allihopa och de klarade ju av att föda. Det hjälpte mig att tänka på dessa kvinnor och jag blev tacksam för att vi har sån bra förlossningsvård i Sverige man kan känna sig trygg med att föda här. Det hjälpte mig i alla fall. Tänk om vi hade varit tvugna att gå ut o lägga oss i skogen och kryta ut bebisen på en mosshög liksom, då hade jag varit ännu skrajare faktist Sedan så gick förlossningen bra, men den kommentaren att alla kunnat föda i alla tiden, kvinnan är som byggd för att föda och liknande kommentarer irriterar mig ännu.
  • ploten

Det är klart att man "klarar" det i Sverige med vår fina sjukvård, i den bemärkelsen att det till slut kommer ut ett barn och att man överlever. Men jag har läst att i de fattigaste länderna (typ i Afrika), där man föder "naturligt" och "som kvinnor gjort i alla tider" med en kropp "som är skapt för att föda barn" så dör 1 av 16 i barnsäng! Så bara för att "kvinnor fött barn i alla tider" betyder det ju inte att det är okomplicerat, smärtfritt och ofarligt - tvärtom! Jag tycker faktiskt att det är underligt att inte naturen sett till att ge oss en kropp som gör det lite lättare och ofarligare att föda...

• Lilla V

Ja, det tycker jag med, om det nu ska gå, måste det då vara PRECIS att det går. Men evolutionen pågår ju hela tiden och de som inte klarar av att föda, dör ju naturligt sett (ja förutom att vi har sjukvård mm nu då) och då gallar ju naturen fram de kvinnor som bäst klarar av att föda för varje generation osv osv...så om några tusen år kanske de som haft lättast att föda har överlevt och bla bla bla bla

ploten skrev 2007-11-29 12:51:30 följande:
    Det är klart att man "klarar" det i Sverige med vår fina sjukvård, i den bemärkelsen att det till slut kommer ut ett barn och att man överlever. Men jag har läst att i de fattigaste länderna (typ i Afrika), där man föder "naturligt" och "som kvinnor gjort i alla tider" med en kropp "som är skapt för att föda barn" så dör 1 av 16 i barnsäng! Så bara för att "kvinnor fött barn i alla tider" betyder det ju inte att det är okomplicerat, smärtfritt och ofarligt - tvärtom! Jag tycker faktiskt att det är underligt att inte naturen sett till att ge oss en kropp som gör det lite lättare och ofarligare att föda...
Svar på tråden Fler som tröttnat på kommentaren: "Tänk så många genom tiderna som fött barn innan dig!" ?