• iniiz

Hjalp mig att flytta hem till sverige!

Hej,

Jag undrar om det ar nagon som skulle kunna hjalpa mig att
    svara pa ettpar fragor om hur jag gor nar jag flyttat hem till sverige igen?

Det ar sa att jag bor i England sedan snart 3 ar tillbaka med min engelska sambo.
    For 4 man sen sa fick vi var efterlangtade lilla son, men nu har jag borjat langta hem till sverige mer och mer.
    Jag har bestammt mig for att flytta hem igen, men det ar sa mycket som jag maste ordna infor flytten.

Jag behover hitta en lagenhet till mig och min son, folkboksfora bade han och mig igen, ansoka for mammapenningen, barnbidgar, bostadsbidrag m.m.
    Och jag vet inte var jag ska borja!!

Jag kommer att flytta over med min son sjalv forst eftersom
    min sambo inte kan spraket sa har arbetsformedlingen sagt att de inte kan erbjuda honom nagot jobb.
    Och han kan inte flytta over forrens han hittat ett jobb for att han betalar underhall for sin dotter har i England.
    Annars hade han ju kunnat borja pa sfi men vi tror inte att pengarna skulle racka till.
    Sa jag maste alltsa forsoka att hitta ett jobb till honom sa fort som mojligt.

Sen ar det alla vara saker, vi har kollit nagra olika flyttfirmor har i england men det ar himla dyrt att skicka over vara mobler m.m. Sa nu far vi alltsa forsoka att salja alla vara saker som vi alskar.

Jag vet varken ut eller in, vet bara att jag vill hem till sverige igen, men det ar himla jobbigt att inte veta vad som kommer att handa med var lilla familj.

Jag ar himla tacksam
    om det ar nagon som har nagra tips om hur jag ska gora.

//
    vilsen

• Svar på tråden Hjalp mig att flytta hem till sverige!
  • iniiz

Hej,

Tack det var himla skont att hora att jag ialf har ratt till foraldrapenning och bostads bidrag.

Ja visst ar det lustigt att de arbetsformedlingen sa sa?!
    Alla som jag kanner har ialf duglig engelska, men jag ska borja soka nu da och forhoppningsvis sa hittar jag nagon som skulle kunna tanka sig att anstalla honom.
    Han jobbar pa motorvagen K.J.T heter hans foretag, han e supervisior dar.
    Har mailat vagvarket hemma i sverige men de "behovde" inte mer personal.

Jag fick ett mail idag, jag maste ha ett intyg harifran eng for att visa hur mycket foraldrapenning jag far har plus barnbidraget.
    Men det ar ju inga problem efersom det skickades ut till oss nar vi sokte har i eng.

Och det stod ocksa att de skickar ut blanketter till mig nar jag folkboksfort mig och mitt barn, sa det varkar som att det nog kommer att losa sig till slut

Mycket tacksam for alla svar!
    Fortsatt garna att skriva om det ar nagon som har fler tips
    eller om du bara skulle vilja prata sa finns jag har.

• crasygirl

Men har din man lastbils kort så bör han kunna få jobb som lastbilshaufför ganska fort då det söks ganska mkt folk inom det-

• Kluvenflicka

Såg nu att du nog fått veta det mesta genom svenska myndigheter..Jag o sonen flyttade till Sverige 2003.

Jag sökte lägenhet o skrev på kontraktet genomfax innan flytten..Sökte oxå dagisplats från förra landet o fick även det bekräftat via fax. Väl på plats i Sverige anmälde jag mig på skatteverket (tänk på att pappan till barnet ska skriva på att barnet får bo här)sen skickade skatteverket papper till fk. Genom Fk fick jag bostadsbidrag (alltid i efterskott) samt föräldrarpenning efter att ha kunnat styrka att jag inte fått fp i andra landet. Fick bara lägstanivå eftersom jag i utlandet jobbat svart..men iallafall..Sökte socbidrag efter ett tag men fick inget i början eftersom jag då fortfarande var gift..när väl papperna var klara för skilsmässan hjälpte soc mig (fick inte dagis förrän fyra månader efter hemkomsten o kunde först då börja arbeta, därav bidraget) Skrev in mig på arbetsförmedlingen med som fixade kunde fixa praktikplats men jag sökte upp företag o fick jobb ganska omedelbart på egen hand..

Det var lite rörigt i början med pappersarbetet..man känner sig verkligen inte svensk då man springer runt o pratar med myndigheter..

Lycka till! Jag förstår dig helt att du har hemlängtan!
    Hör av dig omdu har frågor..hjälper dig gärna..

• Lilith74

Det går förresten en färja från Newcastle till Göteborg fortfarande, det är Stena som kör den men det är en fraktfärja, inte en vanlig passagerarfärja. Vi använde den när vi flyttade grejerna. Det var inte dyrt, jag tror det kostade 1600 inkl mat och hytt. Kanske lite mer. Inboxa mig om du vill ha namnet på kontaktpersonen på Stena.

• Mizzz
    crasygirl skrev 2007-11-26 15:00:52 följande:
    Men har din man lastbils kort så bör han kunna få jobb som lastbilshaufför ganska fort då det söks ganska mkt folk inom det-
    ja tänkte desamma. Det är ju brist på sånna
    Linus är numera mobil
  • crasygirl

vilken stad ska ni bo i? för jag tror säkert han kan få ett lastbils jobb ganska omgående.

• iniiz

Hej,

Vi ska flytta till karlshamn, jag vet ju att stilleryds hamnen ar nara o bra. Men vet inte ens hur jag kontaktar dem?
    Jag ar sa tafatt nar det kommer till sannt har

• Mizzz
    iniiz skrev 2007-11-26 15:16:42 följande:
    Hej,Vi ska flytta till karlshamn, jag vet ju att stilleryds hamnen ar nara o bra. Men vet inte ens hur jag kontaktar dem?Jag ar sa tafatt nar det kommer till sannt har
    Kolla på eniro.se
    Linus är numera mobil
  • crasygirl
    iniiz skrev 2007-11-26 15:16:42 följande:
    Hej,Vi ska flytta till karlshamn, jag vet ju att stilleryds hamnen ar nara o bra. Men vet inte ens hur jag kontaktar dem?Jag ar sa tafatt nar det kommer till sannt har
    Lisbeth Edvardsson
    Växel / reception,
    administration
    +46 454 30 50 00

Hon kan säkert koppla dig vidare sen så finns det säkert olika åkerier i Karlshamn
  • iniiz

Ok, tack sa himla mycket for era svar och erat stod!
    Vad hade jag gjort uran er? TACK igen

• Lilith74

Hm, jag t'nkte att det skulle bli svårt just att vara lastbilschaffis för honom på grund av vänstertrafiken, men det är kanske ingen svårighet.

• iniiz

Hej,
    Jo, det kommer nog att bli lite ovant i borjan for honom he he.
    Men det ska nog inte vara nagra problem.

• Lilith74

Kolla ändå så att de inte kräver internationellt körkort eller svenskt körkort.

• iniiz

Hej,
    Jo det kanske ar lika bra att gora det ialf.

Har inte lyckats hitta en lagenhet annu.....
    en har redan blivit uthyrd om en annan hade fuktskada
    Bara att leta vidare.

Om det ar nagon som vet om en lagenhet i karlshamn sa hor garna av er!

• Wagram

Jag vill inte vara negativ, men det ar viktigt att dina forvantningar ar sa realistiska som mojligt, sa darfor vill jag dela med mig av min erfarenhet. Min man sokte jobb i Sverige under ett ars tid, men fick ingenting, trots att han har en eftertraktad amerikansk utbildning, lang arbetserfarnhet och att han talar engelska och franska flytande (samt hyffsad svenska).

Inte ens pa stallen dar arbetsspraket var engelska fick han jobb. Tva ganger var det bara han och en person till kvar fran hudratals sokande, och bagge gangerna valde de svensken trots att deras erfarenhet och kvalifikationer var likartade. En gang sa t om en ansvarig att det berodde pa att de hellre anstallde svenskar.

Vi hade manga engelsksprakiga vanner som hade samma negativa erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden. En amerikansk kille blev tom nekad jobb som diskare (!)med motiveringen att han maste kunna prata svenska.

De svenska arbetsgivarna ar alltsa enligt min och manga andras erfarenheter valdigt tveksamma till att ge jobb till en icke-svensk oavsett varifran personen kommer och vilka kvalifikationer han eller hon har. Darfor far ni nog tyvarr rakna med att det kan ta lang tid innan din man far jobb i Sverige.

Jag hoppas anda att ni blir undantaget som bekraftar reglen, men tyvarr far ni nog rakna med problem pa den fronten.

• krammamma

Har en kompis med en kille från England, bor i Ryd, 4 mil fr Karlshamn. Kolla in på min sida så kan jag höra av mej när jag pratat med dem. Han jobbar som lastbilschaffis, och är inte särskilt bra på svenska.
    Kram

• iniiz

Oj da ja sa lang tid hoppas jag ju inte att det tar
    Det skulle bli himla jobbit for oss eftersom han inte flyttar over forrns han fatt ett jobb, sa ett helt ar ar ju evigheter.
    Anledningen att han inte kan flytta over tidigare ar ju att han har en dotter har som han bdetalar underhall for plus ett lan som han tog ut innan vi traffades. Sa utan jobb i sverige blir ju de svart att betala dem.

Svar på tråden Hjalp mig att flytta hem till sverige!