Atamon skrev 2011-12-16 08:34:47 följande:
Jag menar ingenting. Jag skrev "hos oss" = på vår förskola, så resonerar de så att små barn, runt 1 års åldern som kanske inte går så bra och inte har så bra balans, inte har någon större behållning av att hasa runt och ramla på förskolans isiga baksida (och tro mig, den är MYCKET isig, det hade varit bättre med skridskor faktiskt) de dagar som det är extra isigt. Då kan de barnen få hitta på andra saker istället, kanske vara ute på en annan sida av förskolan där det förvisso är lite tråkigare men inte så isigt. Problemet är då att personalen måste dela upp sig för att hålla ordning på alla barn och det vet vi alla att det kan vara ett större problem i dessa resurssnåla tider. Detta med att lära sig hantera halkan var något som togs upp på senaste föräldramötet, och att tunga hjälmar (även lekhjälmarna har ju en viss tyngd) kan vara försvårande för små barn utan ordentlig balans. Det är ju (i varje fall hos oss) inte blåishalka varje dag så de dagar det är som sämst går det helt klart att göra annat för de som har det behovet.
Sedan finns det föräldrar som vill att barnen har hjälm även när de är ute och leker och det är okej för förskolan men det är alltså inget krav från deras sida. Förskolans enda krav är vid madrass/pulkaåkning.
Jag personligen har inga åsikter om hur och när man ska lära sig att hantera halkan. Det finns generationer som lärde sig förr, innan hjälmens uppfanns, de lärde sig också på något sätt. Garanterat ramlade de och slog sig också (sedan vet jag inte hur pass vanligt det var att ettåringar var ute och lekte då) Naturligtvis är det bra att det finns säkerhetsåtgärder idag, men vi ska nog alla tänka oss för lite grann i vår trygghetshets.
Naturligtvis är det inget roligt när barn slår sig, och hjärnskakningar vill vi nog alla undvika. Min egen första tanke när jag såg isbanan på förskolan var att här måste dottern har hjälmen.. men i hennes fall så tror jag inte att det skulle gagna henne, så hur vi gör vet jag inte.
Jag kan hålla med dig om att det finns en viss "säkerhetshysteri". Men den största risken där anser jag vara, att man kanske släpper lite på kollen på barnet för att man förlitar sig lite väl mycket på hjälmar, grindar och annat som är skapat för att skydda våra små.
Sen tycker jag det är en annan sak, att sätta på de små en hjälm om det är risk för att de kan ramla och slå sig illa. När sonen var runt 1 år så spelade vädret eller underlaget ingen roll, han SKULLE ut. Hade han gått på fsk då så hade det nog varit smidigt att låta honom ha en hjälm på huvudet istället för att låta honom vara inne istället. Som sagt, det är inget krav att de ska ha hjälm för att vistas på gården...men om den ändå finns där för andra aktiviteter så ser jag inget fel i att den används till andra ändamål än te x pulkaåkning.
Däremot, så ser jag ingen anledning att ha på honom hjälm när vi är ute hemma och leker. Mycket för att det är lättare att hålla uppsikt över ett enskilt barn. Jag skulle tro att personalen gör en avvägning, och inte bara slänger på alla ungar en hjälm därmed basta. Det kan handla om önskemål från föräldrar eller att de anser att det gagnar barnet bättre att få vara med ute, med risk för att halka...än att det ska sysselsättas i annan aktivitet.
Jag har inte hört någon förskola som har hjälmkrav för att barnen ska få gå ut.
Hur som hels så tycker jag kommentarer och frågor om man "vadderar" sina barn os v, är rätt fåniga att komma med. Inte riktat mot dig personligen, men tidigare inlägg i tråden. F ö så önskar jag att det kunde komma mer snö så det blev förutsättningar för lite pulkaåkning. Nu är det ju verkligen isgata överallt :S