• The Bumblebee

Hjälm till 1-åring på dagis...vilken?

Nu är det dags att köpa hjälm till dagis - det ska ju användas så fort det blir is på backen om jag förstått det rätt.

Min 2½-åring fick en hjälm förra vintern, hockeymodell. Hur stor och klumpig som helst - han kunde ju knappt röra sig i den eftersom huvudet blev så tungt med hjälmen på.

Finns det inga andra hjälmar som funkar i syftet att skydda huvudet, i pulkabacken och på isig dagisgård? Varför har man t.ex. inte cykelhjälmar på barnen?

Vad köper ni för hjälmar till era 1-åringar?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hjälm till 1-åring på dagis...vilken?
  • Tjolanta74

På vårt dagis har vi hjälm på barnen i pulkabacken och skridskobanan. Aldrig någonsin när de leker på gården, lätt att fastna i alltmöjligt!

Tänk på att ha en hjälm med grönt spänne...som öppnar sig OM barnet fastnar i något.

• TiinaEriksson

NU tänker jag lägga mig i!
    På dagiset där min son går är det KRAV på hjälm för dom små. Jag kan faktiskt inte heller förstå hur man vill riskera att barnen slår sig (och dom kan slå sig riktigt illa) när man kan göra nånting så enkelt som att köpa en hjälm... Helt ärligt, varför inte?

Jag tänker då iaf ha hjälm på min son, på grund av att jag är rädd om han, sen får ni andra göra som ni vill.
    JAG HÅLLER MED ALLA SOM ÄR FÖÖÖR HJÄLM PÅ SMÅ BARN!

• Natasha76
    Sicali skrev 2007-11-19 10:45:53 följande:
    Får de ha vanliga overaller eller måste de ha skumgummistoppning under overallerna också ifall de skulle rammla?
    Jag tyckte det här var för roligt uttryckt :) Passade min humor idag.

Jag är litet tudelad till hjälm. Hjälm på skrinnskobananär naturligtvis ett måste, liksom cykelhjälm. I vår långa lågsluttande pulkabacke hemma, med mycket snö (normala vintrar) är hjälm en överdrift. Men på dagis... där har dom satt madrasser på träden och barnen åker nog helvilt. Ändå är lekhjälmar ett helt obekant begrepp här i Finland och gröna spännen finns inte (jag såg faktiskt två modeller cykelhjälmar med gröna spännen på Biltema här, men det var enda gången jag sett dem). Och då det inte finns gröna spännen är hjälmar förbjudna på dagisgården.

Jag tror man helt enkelt måste förbjuda alltför vådliga vinterlekar.
  • Cupcake1985

Kräver förskolan att man som förälder måste köpa en hjälm till sina barn? Jag arbetar som lärare inom skolan och där får man inte kräva att föräldrar eller barn ska betala något för skolans aktiviteter. Det samma gäller väl även förskolor?

Lär barnen att vara försiktiga och ta hand om varandra. Är gården isig är det upp till fastighetsskötaren att grusa och salta. Barn är barn och barn skadar sig. Barn ska inte behöva ha på sig en hjälm under hela vintern. Förstår det om det är på isbanan eller dylikt men inte inne på en förskolegård.

• Havsjungfrun

Skridskohjälm som vissa använder här är ju rent livsfarlig att vara ute och leka i om de fastnar... På skridskobanan självklart men inte annars.

• xXMaLoXx

På sonens dagis är de hjälm som gäller om han vill vara med och åka pulka. Emellanåt så är dagisgården riktigt isig och hal, och då kan de små få ha på sig hjälm när de går ut. Jag ser inget problem med det, när det gäller små barn som kanske nyss har lärt sig gå te x. Då är det väl bättre att låta dem ha hjälm, än att begränsa dem i sin utevistelse.

Vi har lämnat hjälm på dagis, men vi använder den inte på hemmaplan....om det inte är pulkaåkning os v.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • xXMaLoXx
    Cupcake1985 skrev 2011-12-15 22:29:55 följande:
    Kräver förskolan att man som förälder måste köpa en hjälm till sina barn? Jag arbetar som lärare inom skolan och där får man inte kräva att föräldrar eller barn ska betala något för skolans aktiviteter. Det samma gäller väl även förskolor?

Lär barnen att vara försiktiga och ta hand om varandra. Är gården isig är det upp till fastighetsskötaren att grusa och salta. Barn är barn och barn skadar sig. Barn ska inte behöva ha på sig en hjälm under hela vintern. Förstår det om det är på isbanan eller dylikt men inte inne på en förskolegård.
    Kräver och kräver, de låter inte barnen delta i aktiviteter som pulkaåkning os v om det inte finns hjälm. Det låter väl rätt rimligt i mina öron. När vi åkte skridskor i skolan, så hade jag då egen hjälm med mig vad jag minns.

Ja det är jättefint att lära barnen att vara försiktiga och ta hand om varandra, men hur långt i det har du hunnit när barnet är 1 år?
  • Cecci78

S.k. lekhjälmar ser ju ut som hockey/skridskohjälmar och de har grönt spänne, de tål slag o stötar, det gör inte cykelhjälmar, om en cykelhjälm är utsatt för en smäll ska den ju bytas och det kan ju bli ett antal hjälmar på en vinter i så fall;))

• Sanningsdan

Även på vårt dagis är hjälm med grönt spänne obligatoriskt de dagar som det är rena isgatan ute på gården.

• Atamon

Köpte lekhjälm med grönt spänne till vår tvååring på InterSport (finns garanterat på vilken sportafför som helst, barn t ex Barnens Hus) .
    Vår förskolan har som krav hjälm vid madrass/pulkaåkning men inte för att vara ute och leka.  Hos oss resonerar de mer som så att är man så pass liten att man inte klarar av halkan, så kanske man inte ska vara ute och leka på de halkigare partierna av gården - och då har vi periodvis en jätteisig lekgård. Att lära sig gå och passa sig för halka hör till utvecklingen.

Värt att tänka på är att trots alla säkerhetsråd i Sverige så tillhör vi de länder som har flest skallskador på barn.
    Kanske skyddar vi våra barn för mycket. Man kan inte ha hjälm hela livet, kan man inte vara ute och leka pga vädret så får man anpassa sig och leka annat. En annan sak att ha hjälmkrav vid, skridskor, skidor eller pulkaåkning

• xXMaLoXx
    Atamon skrev 2011-12-16 01:18:23 följande:

Köpte lekhjälm med grönt spänne till vår tvååring på InterSport (finns garanterat på vilken sportafför som helst, barn t ex Barnens Hus) .
    Vår förskolan har som krav hjälm vid madrass/pulkaåkning men inte för att vara ute och leka.  Hos oss resonerar de mer som så att är man så pass liten att man inte klarar av halkan, så kanske man inte ska vara ute och leka på de halkigare partierna av gården - och då har vi periodvis en jätteisig lekgård. Att lära sig gå och passa sig för halka hör till utvecklingen.

Värt att tänka på är att trots alla säkerhetsråd i Sverige så tillhör vi de länder som har flest skallskador på barn.
    Kanske skyddar vi våra barn för mycket. Man kan inte ha hjälm hela livet, kan man inte vara ute och leka pga vädret så får man anpassa sig och leka annat. En annan sak att ha hjälmkrav vid, skridskor, skidor eller pulkaåkning

Du menar att man inte kan lära sig att hantera halkan, när man har hjälm på sig? Och att små barn kanske ska bli sittandes inne en fin dag, för att det är isigt på gården? Det kanske to m kan vara så att man vågar låta barnen utforska och känna på halkan ännu mer om man vet att deras huvuden har ett skydd? Hur lär man sig att hantera  halkan, om man ska sitta inne och leka när det är halt?

Det är inte krav på hjälm för utelek på "våran" fsk heller, utan för pulkaåking. MEN...jag ser hellre att personalen låter barnen gå ut i alla väder, även om det innebär att vissa barn får ha hjälm på sig en stund. De äldre barnen är det väl en annan femma med.

Att ha hjälm på barnen hemma, när man har ett eller ett par barn att hålla reda på är väl att ta säkerhetstänket lite långt kanske. Det är lite lättare att vara med och hålla koll på det viset.
  • Atamon
    xXMaLoXx skrev 2011-12-16 07:24:40 följande:
    Du menar att man inte kan lära sig att hantera halkan, när man har hjälm på sig? Och att små barn kanske ska bli sittandes inne en fin dag, för att det är isigt på gården? Det kanske to m kan vara så att man vågar låta barnen utforska och känna på halkan ännu mer om man vet att deras huvuden har ett skydd? Hur lär man sig att hantera  halkan, om man ska sitta inne och leka när det är halt?

Det är inte krav på hjälm för utelek på "våran" fsk heller, utan för pulkaåking. MEN...jag ser hellre att personalen låter barnen gå ut i alla väder, även om det innebär att vissa barn får ha hjälm på sig en stund. De äldre barnen är det väl en annan femma med.

Att ha hjälm på barnen hemma, när man har ett eller ett par barn att hålla reda på är väl att ta säkerhetstänket lite långt kanske. Det är lite lättare att vara med och hålla koll på det viset.
    Jag menar ingenting. Jag skrev "hos oss" = på vår förskola, så resonerar de så att små barn, runt 1 års åldern som kanske inte går så bra och inte har så bra balans, inte har någon större behållning av att hasa runt och ramla på förskolans isiga baksida (och tro mig, den är MYCKET isig, det hade varit bättre med skridskor faktiskt)  de dagar som det är extra isigt. Då kan de barnen få hitta på andra saker istället, kanske vara ute på en annan sida av förskolan där det förvisso är lite tråkigare men inte så isigt. Problemet är då att personalen måste dela upp sig för att hålla ordning på alla barn och det vet vi alla att det kan vara ett större problem i dessa resurssnåla tider. Detta med att lära sig hantera halkan var något som togs upp på senaste föräldramötet, och att tunga hjälmar (även lekhjälmarna har ju en viss tyngd) kan vara försvårande för små barn utan ordentlig balans.  Det är ju (i varje fall hos oss) inte blåishalka varje dag så de dagar det är som sämst går det helt klart att göra annat för de som har det behovet. 

Sedan finns det föräldrar som vill att barnen har hjälm även när de är ute och leker och det är okej för förskolan men det är alltså inget krav från deras sida. Förskolans enda krav är vid madrass/pulkaåkning.

Jag personligen har inga åsikter om hur och när man ska lära sig att hantera halkan. Det finns generationer som lärde sig förr, innan hjälmens uppfanns, de lärde sig också på något sätt. Garanterat ramlade de och slog sig också (sedan vet jag inte hur pass vanligt det var att ettåringar var ute och lekte då) Naturligtvis är det bra att det finns säkerhetsåtgärder idag, men vi ska nog alla tänka oss för lite grann i vår trygghetshets.
    Naturligtvis är det inget roligt när barn slår sig, och hjärnskakningar vill vi nog alla undvika. Min egen första tanke när jag såg isbanan på förskolan var att här måste dottern har hjälmen..  men i hennes fall så tror jag inte att det skulle gagna henne, så hur vi gör vet jag inte.
  • xXMaLoXx
    Atamon skrev 2011-12-16 08:34:47 följande:
    Jag menar ingenting. Jag skrev "hos oss" = på vår förskola, så resonerar de så att små barn, runt 1 års åldern som kanske inte går så bra och inte har så bra balans, inte har någon större behållning av att hasa runt och ramla på förskolans isiga baksida (och tro mig, den är MYCKET isig, det hade varit bättre med skridskor faktiskt)  de dagar som det är extra isigt. Då kan de barnen få hitta på andra saker istället, kanske vara ute på en annan sida av förskolan där det förvisso är lite tråkigare men inte så isigt. Problemet är då att personalen måste dela upp sig för att hålla ordning på alla barn och det vet vi alla att det kan vara ett större problem i dessa resurssnåla tider. Detta med att lära sig hantera halkan var något som togs upp på senaste föräldramötet, och att tunga hjälmar (även lekhjälmarna har ju en viss tyngd) kan vara försvårande för små barn utan ordentlig balans.  Det är ju (i varje fall hos oss) inte blåishalka varje dag så de dagar det är som sämst går det helt klart att göra annat för de som har det behovet. 

Sedan finns det föräldrar som vill att barnen har hjälm även när de är ute och leker och det är okej för förskolan men det är alltså inget krav från deras sida. Förskolans enda krav är vid madrass/pulkaåkning.

Jag personligen har inga åsikter om hur och när man ska lära sig att hantera halkan. Det finns generationer som lärde sig förr, innan hjälmens uppfanns, de lärde sig också på något sätt. Garanterat ramlade de och slog sig också (sedan vet jag inte hur pass vanligt det var att ettåringar var ute och lekte då) Naturligtvis är det bra att det finns säkerhetsåtgärder idag, men vi ska nog alla tänka oss för lite grann i vår trygghetshets.
    Naturligtvis är det inget roligt när barn slår sig, och hjärnskakningar vill vi nog alla undvika. Min egen första tanke när jag såg isbanan på förskolan var att här måste dottern har hjälmen..  men i hennes fall så tror jag inte att det skulle gagna henne, så hur vi gör vet jag inte.
    Jag kan hålla med dig om att det finns en viss "säkerhetshysteri". Men den största risken där anser jag vara, att man kanske släpper lite på kollen på barnet för att man förlitar sig lite väl mycket på hjälmar, grindar och annat som är skapat för att skydda våra små.

Sen tycker jag det är en annan sak, att sätta på de små en hjälm om det är risk för att de kan ramla och slå sig illa. När sonen var runt 1 år så spelade vädret eller underlaget ingen roll, han SKULLE ut. Hade han gått på fsk då så hade det nog varit smidigt att låta honom ha en hjälm på huvudet istället för att låta honom vara inne istället. Som sagt, det är inget krav att de ska ha hjälm för att vistas på gården...men om den ändå finns där för andra aktiviteter så ser jag inget fel i att den används till andra ändamål än te x pulkaåkning.

Däremot, så ser jag ingen anledning att ha på honom hjälm när vi är ute hemma och leker. Mycket för att det är lättare att hålla uppsikt över ett enskilt barn. Jag skulle tro att personalen gör en avvägning, och inte bara slänger på alla ungar en hjälm därmed basta. Det kan handla om önskemål från föräldrar eller att de anser att det gagnar barnet bättre att få vara med ute, med risk för att halka...än att det ska sysselsättas i annan aktivitet.

Jag har inte hört någon förskola som har hjälmkrav för att barnen ska få gå ut.

Hur som hels så tycker jag kommentarer och frågor om man "vadderar" sina barn os v, är rätt fåniga att komma med. Inte riktat mot dig personligen, men tidigare inlägg i tråden. F ö så önskar jag att det kunde komma mer snö så det blev förutsättningar för lite pulkaåkning. Nu är det ju verkligen isgata överallt :S
  • hymafr
    Atamon skrev 2011-12-16 01:18:23 följande:

Anledningen till att vi har många skallskador i Sverige skulle ju kunna vara att det inte ofta är halka i  t ex Grekland.
    En annan anledning kan vara att vi är väldigt förtjusta i statistik i Sverige. Kanske inte alla länder för samma statistik som vi eller inte kategoriserar skador som skallskador på samma sätt som vi. Kan t ex tänka mig att en olycka kan kallas för skallskada i Sverige men för t ex cykelolycka i ett annat land. 
    Men inte skyddar vi väl våra barn för mycket? Inte vi som bara använder hjälm vid de tillfällen som du räknar upp. Föräldrar som överdriver har väl alltid funnits? 
  • Atamon
    xXMaLoXx skrev 2011-12-16 09:11:21 följande:
    Hur som hels så tycker jag kommentarer och frågor om man "vadderar" sina barn os v, är rätt fåniga att komma med. Inte riktat mot dig personligen, men tidigare inlägg i tråden. F ö så önskar jag att det kunde komma mer snö så det blev förutsättningar för lite pulkaåkning. Nu är det ju verkligen isgata överallt :S
    Apropå vaddera.. jag köpte själv en såndär inne tyghjälm (som ser ut som fyra korslagda band)  till dottern när hon var mini eftersom hon var grymt rörlig och slog sig hela tiden och då framförallt i huvudet, det var gråt och bulor otaliga gånger per dag och både för att bespara henne det och så att mina nerver skulle få lugn så inhandlades en hjälm. Det var det mest onödiga inköp som jag har gjort      hon vägrade ha den på sig och trixade den runt och på sig så det blev gråt av det istället.

Önskar också snö!!
  • xXMaLoXx
    Atamon skrev 2011-12-16 09:28:43 följande:
    Apropå vaddera.. jag köpte själv en såndär inne tyghjälm (som ser ut som fyra korslagda band)  till dottern när hon var mini eftersom hon var grymt rörlig och slog sig hela tiden och då framförallt i huvudet, det var gråt och bulor otaliga gånger per dag och både för att bespara henne det och så att mina nerver skulle få lugn så inhandlades en hjälm. Det var det mest onödiga inköp som jag har gjort      hon vägrade ha den på sig och trixade den runt och på sig så det blev gråt av det istället.

Önskar också snö!!
    Haha....ja alltså, sonen tog sina första steg här hemma vid 8,5 månad och gick for real vid 9 månader. Alla system var ju inte riktigt med på det då..så vi hade också funderingar på en hjälm. Men sen insåg vi att den förmodligen bara skulle åka rätt av så skippade vi den tanken. Vi tänkte att fall från samma höjd som de är långa, sällan brukar vara någon fara. Sen såg vi ju givetvis till att vassa hörn och annat som kan skada eliminerades^^
Svar på tråden Hjälm till 1-åring på dagis...vilken?