• Lequisha

Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!

Hej på er.
    Snart börjar det bli jul och detta blir våran första jul här i Portugal. Jag vill ju gärna ha julskinka till julen som kommer snart. Men vad är julskinka?
    Alltså, vad är det egentligen man beställer hos slaktarn för att få rätt bit på grisen?

• Svar på tråden Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!
  • Kermit123

Älskling.....Skinkan sitter bak på en gris!!!!!!
    Jag beemar över en gris till dig
    Puss

• Kermit123

Nicke säger att du ska gå till slaktarn och berätta att du vill ha en stor benfri skinka. Han kanske t.o.m vet vad julskinka är....hmmmm christmasham!!!!!!

• Kermit123

Du ska ju ha en bonefreechristmasham....*ASG*
    Lyckatill!

• Lequisha
    Kermit123 skrev 2007-11-07 20:55:35 följande:
    Du ska ju ha en bonefreechristmasham....*ASG* Lyckatill!
    Tala om vad fan det heter på spanska då grodjävel
    puss
  • Lequisha

Eller ja, portugisiska funkar ju ännu bättre då jag ju faktiskt bor i portugal hmm

• Hannajo

Det är ju inte bara att köpa en skinka (men jag tror det är hela skinkan man använder), det ska ju göras något med den (rimma?) förutom allt det där man gör själv, koka och griljera. Dvs när vi köper skinka i Sverige är det inte bara en fryst skinka, utan något mer har gjorts. Min man (som är den som är bäst av oss två på matlagning) säger att det inte är helt lätt att få det att bli gott.

• Lequisha
    Hannajo skrev 2007-11-07 21:01:18 följande:
    Det är ju inte bara att köpa en skinka (men jag tror det är hela skinkan man använder), det ska ju göras något med den (rimma?) förutom allt det där man gör själv, koka och griljera. Dvs när vi köper skinka i Sverige är det inte bara en fryst skinka, utan något mer har gjorts. Min man (som är den som är bäst av oss två på matlagning) säger att det inte är helt lätt att få det att bli gott.
    Äntligen nån som förstår mig Ja, precis. Det är allt det där jag undrar över. Tack!

Tack Ayishaaa oxå. Jag vet att du inte äter skinka men ni har säkert massa andra smaskigheter som jag inte skulle tacka nej till heller.
  • Kermit123

Inbjudan!
    Välkommen till fam. Grodjävlar 24/12 (eller när fan du vill) på lite äkta svensk grisrumpa.
    Ni skulle hållit er i gråruggiga sverige.

När vi ses så ska du få julskinka så det räcker och blir över.

• Lequisha
    Kermit123 skrev 2007-11-07 21:07:15 följande:
    Inbjudan!Välkommen till fam. Grodjävlar 24/12 (eller när fan du vill) på lite äkta svensk grisrumpa.Ni skulle hållit er i gråruggiga sverige.När vi ses så ska du få julskinka så det räcker och blir över.
    Och pizza
  • Lequisha
    Kermit123 skrev 2007-11-07 21:10:57 följande:
    Och en heldag på IKEA
    Jaaaa.....så är man säkert less efter 5 minuter hahaha. Inte på maten dock, hmm mums. Men du, logga in på skype istället för att sitta här och vara OT i min tråd
  • Kermit123

Kokt rimmad skinka:
    Ska vattläggas 2-3 timmar, beroende på storlek, så kokspadet inte blir för salt.
    Sprutsaltad skinka behöver ej vattläggas och kokas utan salt.
    Låt nät på benfri skinka sitta kvar.
    Spola av skinkan under rinnande vatten.
    Stick in en köttermometer så att spetsen hamnar i skinkans tjockaste och köttigaste del.
    Lägg skinkan i en gryta, även termometern.
    Häll på kallt vatten så att det står över skinkan.
    Koka upp och tag bort ev skum.
    Tillsätt 15-20 kryddpepparkorn och 1-2 lagerblad, ev också persiljekvistar och skalad morot för att få mera smak på spadet.
    Sjud skinkan under lock på svag värme.
    När termometern visar 70-75 grader är skinkan färdig. Vid 75 grader är smaken karaktäristisk för julskinka.
    Koktiden varierar mellan 40-65 min/kg skinka.
    Tag upp skinkan och låt den svalna något.
    Tag bort nät och svål. Griljera eller glasera.
    Kyl spadet snabbt, använd som doppspad eller som buljong i soppor.

Ur Vår kokbok

Till dig från en sann hemmafru!!!!!!!!

Svar på tråden Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!