• Danielito

Varför förbjuder Sverige pappor att ta hand om sina barn?

Det sägs att Sverige är ett jämställt land. Vad många inte vet är att Sverige är väldigt diskriminerande när det kommer till pappor. Om en mamma inte vill att pappan ska få ha delad vårdnad om barnet, ja då får hon, i 95 fall av 100, rätt. Och det är oftast inte för att pappan beter sig illa. Nej, det är för att mamman vill ha det så. Och hon har rätten på sin sida. Idag släpps en bok om ämnet skriven av Michael Alonzo som heter "Ge aldrig upp". Den handlar om hans kamp att återfå rätten till sin son.

Läs hela länken nedan, finns även intervju från tv4 nyhetmorgon.
    Dom har även skrivit artiklar i expressen samt metro.

Vad tycker ni/ vi pappor om att det är så i Sverige, jag tycker att det är förjävligt.
    Min brorsa får inte ta hand om sin egen dotter, mamman säger att hon kan i princip flytta till en annan stad och hon behöver inte be om tillåtelse eller att hon kan riva faderskapstestet, han kan lika gärna vara död för han har inte nån rätt att träffa sin dotter i alla fall, hennes ord.
    Vet ni vad det läskigaste är, det är att hennes mamma står bakom allt och säger åt min bror att han inte ska ta henne ifrån sin mormor, alltså hennes barnbarn.
    Han ska inte gå till rättegång, för då jävlar, det är hennes ord till min bror.

Hon heter just nu på msn "INGEN KAN TA DIG IFRÅN MIG! Vi har det så bra med Jimmy, eller hur Bellie *hi hi*
    BARA ANDERSSONARE PÅ DOPET"

Kan säga att min bror inte heter Jimmy eller Andersson i efternamn.

Vad tycker ni mammor om detta? Varför ska Sverige bryta mot FN:s barnkonvetion!

miamor.blogg.se/1194352935_ge_aldrig_upp.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-16 22:28:47:
    www.familjeliv.se/Forum-3-25/m27000865.html

Har skapat en nytt forum för tydligen kunde inte man kommentera om man var kvinna.

• Svar på tråden Varför förbjuder Sverige pappor att ta hand om sina barn?
  • Make Vimma

Det här var ju piss att läsa men jag hoppas att detta inte stämmer med verkligheten. Jag skulle bli galen om jag inte fick träffa min son om frun stack. Skulle göra allt i min makt för att få i alla fall delad vårdnad. Men om jag har förståt det rätt så har inte mamman ens gått ut gymnasiet detta vore ju ett argument för fadern. Vilken framtid har hon om hon inte ens är klar och en helg och sen ska man inte vara duglig som far längre hon då ska hon få festa hela tiden nej detta köper jag inte. Jag hoppas att inte rättsväsendet är så korkad att de går på detta och att han vinner. MVh Mattias

• Danielito

Det tråkiga är att han vågar inte gå till rättegång, för han är nästan helt säker på att han kommer förlora, 95% av alla rättegångar som handlar om detta så har mamman vunnit, vad förklarar detta, världens modernaste land?
    Många som förlorar rättegångarna har känt en skam för att dom har förlorat, så har mamman blivit ännu värre, för då har hon fått rätt av samhället.
    Är inte detta Sverige som det pratas om att det är så jämnställt, och att man måste dela lika på dagarna när man ska ta ledigt osv, mamman vet inte alltid bäst, speciellt inte i min brors fall. Blir så arg att jag vet inte vad jag ska göra, jag skulle inte heller klara av att inte få träffa min dotter.

Vad tycker ni man ska göra om man hamnar i detta fall, nån som har nån erfarenhet om detta?
    Mammor och pappor?

• Fred

Nej sverige är sannerligen inte jämställt. inte ens i närheten. Män diskrimineras extremt och kollektivt i denna fråga. 90% av fallen tillfaller till mammans fördel.

Det din bror ska göra är att föra dagbok, skriva ner allt som har hänt.

Sedan skall han ta kontakt med en advokat.

Om det är hans barn så kommer han få delad vårdnad det skulle jag tro. umgängesrätt osv..

han måste kämpa och ignorera den psykskadade kärringen. det är barnet det handlar om inte mamman.

• pekka127

Om man bara ser till barnens skull vilket man ska göra så ska man inte bråka om vårdnaden,om inte det vore så att barnen verkligen far illa av tex mamman/boendeföräldern.

Däremot ska man kämpa för sin rätt till umgänge.
    Inte rätt till varannan vecka boende för det är bara ego människor som gör så.
    Rätt att träffa barnen ibland,att försöka vara med ibland i deras vardag.Dagen dom växer den kommer,skulle mamman har handlat otroligt fel mot barnen så märker barnen det väldigt snabbt och vänder sig till pappan.

Det är tråkigt när sånna här bråk börjar eller startar,ibland undrar man dom egentliga orsakerna till att två vuxna plötsligt hatar varandra...

• Pappa Bear

Det som är helt vridet med allt detta är ju att det finns ju en del lagar som familjerätten måste följa vid tvister för att det ska vara rättvist och inte partiskt men dom följer någon påhittad praxis som i slutändan leder allt som oftast till att mamman vinner.

Kan ge ett fall ur verklighet:En flytt till Stockholm från Göteborg.Mamman och pappan till en 16 månaders son hade delad vårdnad,det tog slut och maman flyttar till Sthlm papan bor kvar i GBG och motsätter sig flytten.Bägge föräldrar går till familjerätten (som då blir i Sthlm för det är där barnet bor).
    Pappan hävdar som han gjort hela tiden att mamman gjort fel som flyttat så långt. Fyra möten på 3 månader blir det när så plötsligt pappan får ett brev vari det står att sonen är folkbokförd i Sthlm för att pappan inte har motsatt sig detta.
    Pappan tar upp detta på sista familjerättsmötet han går till och får då till svar:Det blir så automatiskt att barnen skrivs på mamman.

Detta har skett alltså i Svergie år 2004,så som sagt jämställdhet när det kommer till barn,det har det här jävla landet inte ens en chans att påstå sig ha!!!

• ädelfisken

Hoppas din brorsa orkar ta det till rätten, om inget annat hjälper..
    Jag vet att det är jättesvårt, har själv varit där ned oddsen emot mig.
    Lyckades vinna i tingsrätten till dotterns stora förtjusning så nu har vi varannan vecka.
    Jag vet hur snett sytemet är och många med mig.
    Det finns en del föreningar som jobbar aktivt för barns rätt till båda föräldrarna ex. papppa-barn pappaliv föräldra-juoren
    Hjälper gärna till om jag kan, det finns många frågor vet jag..

• Oväntad Efterlängtad

Mmmm....tyvärr är detta en vansinnig verklighet vi har i det här "jämlika" landet. Men väcker man dessa frågor är risken stor att man blir klassad som kvinnofientlig.

Själv undrar jag när jag och min flickväns ekonomi skall påverkas lika mycket oavsett vem som är föräldraledig. Jag som har 6 års högskolestudier och jobbat i flera år tjänar mer (och som bekant har män i snitt högre lön) = vi förlorar enormt på om jag tar ut föräldraledighet.

Fast det är ju en skitsak i jämförelse med dessa vidriga vårdnadstvister. Det har ju även avslöjats att det finns mycket pengar att tjäna för den som tjänar minst om den får ensam vårdnad. Något som en mindre seriös kvinnlig advokat nyttjar när hon på löpande band anklagar män för att vara på sina ungar på ett sätt som får rätten att döma till kvinnans fördel...

• Oväntad Efterlängtad

Wohoooo!!! Ännu en härlig situation där vi män får ta del av det jämlika svenska samhället! Fick just veta att jag inte är välkommen på det första föräldragruppsmötet eftersom det bara är för de blivande mammorna. Pappagrupperna har man dragit in på eftersom det inte finns pengar nog till att ha båda grupperna...

Svar på tråden Varför förbjuder Sverige pappor att ta hand om sina barn?