• Lady Dahmer

KLICK: 19184''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!) del 2

En fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo

Den gamla tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

så? någon mer som vill sälla sig till oss? nån som har tankar eller frågor eller tips att dela med sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-06 16:29:51:
    ok tjatmajor!! en ny tråd med skönhetstips utöver hår!!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-05 21:17:29:
    Superinpackningar!!!

forums.longhaircommunity.com/showthread.php

forums.longhaircommunity.com/showthread.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-07 15:13:33:
    VÅRA (vi som no'poo'ar) RUTINER:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

• Svar på tråden KLICK: 19184''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!) del 2
  • mejram

Hårtvättdag i dag. Men egentligen skulle jag nog klara mig ett par dagar till, en havretvätt i kväll hade nog tagit mig till onsdag i alla fall. Mitt graviditetsfeta hår verkar ha lugnat sig. Men eftersom jag ska till simhallen i dag, så blir det hela kuren med rasul och ocm i bastun - det är ju såååå skönt.

Men alltså - rasul förra måndagen och en havretvätt i torsdags kväll är allt jag utsatt håret för den här veckan. Jag är smått förvånad att det går så bra nu.

Sen är det snart 31 januari och tråden går ut igen.... Ladydhamer, är du redo? Jag skulle föreslå en ihopslagning av no 'poo och naturliga skönhetstips för jag tycker att frågorna blandas hejvilt och det är samma folk i båda ändå. Och för att inte göra TS så lång så kan man lägga all den infon i första inlägget i tråden, så slipper man scrolla så långt för att hitta inläggen.

Ööööh, jag kanske ska göra det själv i stället för att tycka så mycket.....

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Miss T

Tvättade med äggtvätt igår. Skulle ta lite olja till topparna. Gissa vad som hände? Jo, tog för mycket. -igen! Försökte skölja bort det bikarbonatlösning men det hjälpte inte.

Arghh!Blir galen på mig själv.

• Magrat
    Miss T skrev 2008-01-28 10:03:05 följande:
    Tvättade med äggtvätt igår. Skulle ta lite olja till topparna. Gissa vad som hände? Jo, tog för mycket. -igen! Försökte skölja bort det bikarbonatlösning men det hjälpte inte. Arghh!Blir galen på mig själv.
    Visst är det irriterande! Jag överdoserade säkert sex-sju gånger innan jag lyckades klura ut hur mycket som var lagom. Dessutom har jag upptäckt att mitt hår inte gillar avocadoolja eller jojobaolja. Synd, för jag är särskillt förtjust i just avocadoolja.
    Nej, mitt hår gillar kokosolja - den jag egentligen inte tycker om! Nedrans hår att ha annan åsikt än mig!

Prova en annan olja än din vanliga, det kan faktiskt göra skillnad.
    För akuthjälp just idag behöver du nog lite havregryn...
  • Magrat

mejram skrev 2008-01-28 09:23:30 följande:

Sen är det snart 31 januari och tråden går ut igen.... Ladydhamer, är du redo? Jag skulle föreslå en ihopslagning av no 'poo och naturliga skönhetstips för jag tycker att frågorna blandas hejvilt och det är samma folk i båda ändå. Och för att inte göra TS så lång så kan man lägga all den infon i första inlägget i tråden, så slipper man scrolla så långt för att hitta inläggen.Ööööh, jag kanske ska göra det själv i stället för att tycka så mycket.....
    Det låter jättebra att ha en kort, kort TS och sedan skriva länkar och kanske sammanfattning i första inlägget i stället.
    Jag ser fördelar både med separata och hopslagna trådar. Vet inte vilket jag föredrar faktiskt.

Kör igång!
  • Miss T
    Magrat skrev 2008-01-28 10:31:21 följande:
    Miss T skrev 2008-01-28 10:03:05 följande:
    Visst är det irriterande! Jag överdoserade säkert sex-sju gånger innan jag lyckades klura ut hur mycket som var lagom. Dessutom har jag upptäckt att mitt hår inte gillar avocadoolja eller jojobaolja. Synd, för jag är särskillt förtjust i just avocadoolja. Nej, mitt hår gillar kokosolja - den jag egentligen inte tycker om! Nedrans hår att ha annan åsikt än mig! Prova en annan olja än din vanliga, det kan faktiskt göra skillnad. För akuthjälp just idag behöver du nog lite havregryn...
    Tack! Känns bra att inte är ensam. Nu har jag satt upp det i en hästsvans. Nu går jag omkring med det numera. Inte alltid så kul! Imorrn ska jag göra en havregrynstvätt.

Finns det annat sätt mot torra toppar utom olja. Balsam? Vet att man ska skölja med balsam efter äggtvätt. Kan tänka mig skaffa ett balsam om det hjälper o är mer "kontrollbart".
  • Cashew

gjorde en oljeinpackning i torsdags med olivolja. tog i MYCKET men mitt hår va statiskt även när jag hade i oljan och drog med fingrarna så mitt statiska hår beror nog på nått annat än att det är tort i alla fall. sen tvättade jag ur det med ägg och äcv och det gick faktiskt riktigt bra. va lite orolig att det skulle se fett ut men det va bara i längderna i nacken det va kvar lite, antagligen för att jag sköljde lite dåligt där och efter en andra tvätt nu med ägg och äcv så är det jättemjunkt och fint ska nog göra om det så fort håret känns lite tort.

• imsel

I lördags tvättade jag håret med basam, honung och lite aloevera.
    Sköljde sedan med citronvatten.
    Men det blev jättefett efter.
    Såg redan när det torkat att det blev fett.
    Ändå sköljde jag litegrann efter jag sköljt med citron.
    Dan efter såg det såklart ännu värre ut.

Ska det bli så fett av citronvatten?

Idag ska jag å simma, så jag provar en wo.

• Mrs Vader

Hur går du tillväga när du tvättar?

imsel skrev 2008-01-28 12:35:16 följande:
    I lördags tvättade jag håret med basam, honung och lite aloevera.Sköljde sedan med citronvatten.Men det blev jättefett efter.Såg redan när det torkat att det blev fett.Ändå sköljde jag litegrann efter jag sköljt med citron.Dan efter såg det såklart ännu värre ut.Ska det bli så fett av citronvatten?Idag ska jag å simma, så jag provar en wo.
  • Lady Dahmer

mejram o magrat -- ska påta ihop en ny tråd snarast möjligast (innan jag glömmer bort det) tack o lov att ni påminner mig! lol.

jag tänkte mig också att slå ihop trådarna, för även om separata trådar ÄR bra så har vi alla märkt hur vi glider runt i båda trådar.

Jag tror också att det är viktigt att poängtera vikten av att läsa TS i de gamla trådarna i den nya TS, :P så det får bli nåt kortfattat med länkar till tidigare trådar och hoppas att folk hittar det de behöver veta. :P

• Mizza

Hej! Har inte läst hela tråden (jätte lång ) så det kanske står nånstans tidigare men: Vart kan man hitta en stor handul som passar för "plopping" ? Låter som detta vore toppen för mitt hår förutom att jag får kli i hårbotten då jag går och lägger mig med vått hår... Får göra det en stund på dagen bara kanske.

• imsel
    Mizza skrev 2008-01-29 13:26:47 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden (jätte lång ) så det kanske står nånstans tidigare men: Vart kan man hitta en stor handul som passar för "plopping" ? Låter som detta vore toppen för mitt hår förutom att jag får kli i hårbotten då jag går och lägger mig med vått hår... Får göra det en stund på dagen bara kanske.
    Fråga i nya tråden www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html
  • en grönsak

Joo tjena. Lite sent ute men lägger bland mina favoriter.
    Skulle vara kul om man kunde väcka tråden till liv igen:)  Det är ett ämne som många finner intressant..

• Lilia

Jag vill tipsa om Ghassoul lera som har använts sedan antiken. Det är lätt att använda och håret blir rent. Det finns på hälsokostbutiker och hos ekologiska frisörer.

• mkl01

Hjälp! Någon här som har haft problem med illaluktande hårbotten? Luktar typ jäst :S himla starkt också ibland. Jag är ingen nopoo:are utan kör på vanligt schampoo varje dag eftersom jag inte står ut med lukten men inte ens schampo hjälper :( har provat Fungoral, och en massa andra mjällschampon... någon?

• Fanclub
    mkl01 skrev 2016-04-21 22:41:11 följande:

Hjälp! Någon här som har haft problem med illaluktande hårbotten? Luktar typ jäst :S himla starkt också ibland. Jag är ingen nopoo:are utan kör på vanligt schampoo varje dag eftersom jag inte står ut med lukten men inte ens schampo hjälper :( har provat Fungoral, och en massa andra mjällschampon... någon?

Om du inte har några andra besvär utöver detta så kan det ju vara din naturliga lukt. Men om det kliar, flagnar är rött/ömt osv så gå till hudläkare så får dom ge diagnos och rätt behandling. Det kan tex ha nåt med din hårbottens pH halt att göra. En del schampoon har alldeles för hög pH halt när hårbotten bör ha en lägre, runt 4-5 har jag för mig.
  • mkl01

Tror faktiskt inte att det är min "naturliga" lukt, för jag vet att en gång lyckades jag få bort lukten när jag tvättade med balsam en gång, men sen funkade det inte längre och lukten kom tillbaka.. Jag tror att jag har läst här på denna tråden om någon som hade liknande problem men som lyckades få bort det det kliar och jag har små vita mjäll typ, helt ärligt så är inte dermatologer till någon hjälp då dom bars tipsar om giftiga mjällschampo som torkar ut mitt hårbotten ännu mera. Jag fick detta problem efter att jag använt H&S i många år faktiskt :/ ...

Fanclub skrev 2016-04-23 21:31:00 följande:

Om du inte har några andra besvär utöver detta så kan det ju vara din naturliga lukt. Men om det kliar, flagnar är rött/ömt osv så gå till hudläkare så får dom ge diagnos och rätt behandling. Det kan tex ha nåt med din hårbottens pH halt att göra. En del schampoon har alldeles för hög pH halt när hårbotten bör ha en lägre, runt 4-5 har jag för mig.

• mkl01

Hej! Jag har samma problem som du har haft, min hårbotten luktar illa, typ som jäst? :S läste att du fick bukt på problemet, kör du fortfarande på WO-metoden? Jag använder vanlig shampoo dagligen men mitt hårbotten luktar ändå illa. Kan det vara kostrelaterat eller helt enkelt att pH-värdet i hårbotten är helt rubbad? Tack på förhand

fairyfloss skrev 2007-11-15 01:52:46 följande:

Legewiel skrev 2007-11-14 22:15:08 följande:

Nä mitt hår luktar aldrig, inte ens när det är jättesmutsigt... Tycker nog det låter lite konstigt om din hårbotten luktar så det verkligen märks (be någon sniffa och se vad de säger! ).

[/citat]
    ladydahmer skrev 2007-11-14 13:51:34 följande:
    [citat]

nope. tvättar en gång i veckan, har gjort det i ett år snart. min hårbotten luktar inget. och håret luktar t.o.m gott! (fått kommentarer på jobbet)
    Men! Va konstigt att mitt luktar då. Måste vara nått fel på mig. Min man tycker också det luktar skunk, det var han som upptäckte det från början. Alltså det luktar ju bara om man sniffar i hårbotten men det luktar äckligt i alla fall . Typ som fotsvett. Måste gå och tvätta nu för jag står inte ut. Kan det vara mjäll eller nått? Alltså hudsvamp. Fastän jag inte har synliga hudflagor?
Svar på tråden KLICK: 19184''No Poo'' (hur man tvättar hår utan Schampoo!) del 2