• msAmber

HJÄLP!Jag vill höra era matrutiner!! (6-7 månaders baby)

Ok, jag lyckas inte alls, det är nästan så jag skäms.

Jag har själv alltid slarvat med maten, hoppar över måltider, struntar i frukost, kan äta jättemkt en dag, och jättelite en annan dag.

jag vill inte föra över detta på min dotter, jag MÅSTE börja med matrutiner för hennes och min egen skull.

Vill nu veta hur ni gör med era små. Vilka tider ger ni? och vilken typ av mat ger ni? (va gärna så utförliga som möjligt)

Min dotter vill bara dricka ur flaska, hon är 6,5 mån. Bör jag stressa med riktig mat (hon är inte intresserad) eller kan jag fortfarande ge henne 200 ml välling x 6 om dagen? (eller ska några mål vara ersättning?) Hur länge räcker detta? nackdel/fördel? Det blir ju dessutom mer bekvämt för mig att ge henne flaska, så hon blir mätt och glad än att sitta å envisas med mat som hon bara spottar ut ändå. (men vill göra det bästa för henne såklart)

(hon är riktigt välvuxen)

TACK FÖR ATT NI TOG ER TID

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-04 13:28:22:
    Ni som har äldre barn får gärna skriva vad ni hade för matrutiner när bebisen var ca 6,5 månader

• Svar på tråden HJÄLP!Jag vill höra era matrutiner!! (6-7 månaders baby)
  • smuchi

Min dotter är snart 7 månader. Hon äter allt, inte så mycket åt gången men gapar och sväljer all mat vi ger.

Morgon: Amning
    Förmiddag: Ev. fruktmos
    Lunch: Hemlagad mat (rotfrukter m lax el.köttfärs typ)
    Eftermiddag: Amning samt frukt
    Kväll: Gröt och amning

Hon ammas mellan måltiderna olika mycket och får vatten till mat.

Hon sover hela nätter hur bra som helst tror att det kan vara för att hon är så mätt och nöjd. :) Så kvällsgröt är bra!
    Ett tips när ni lagar mat är att krydda den lite, INTE salt. T.ex lite lite vitpeppar, när jag har lagat lax har jag haft i lite dill. Till köttfärsrätt har jag lagt två cocktailtomater i kokande vatten i 1 minut, tagit upp dom och dragit av skalen. Sen kan man mixa det ihop med köttfärsen. God köttfärssås!!! 

Jag gör smoothies till henne ibland. Denb här gillade hon, mixa banan och två frysta havtorn med ersättning. (Havtorn innehåller 165 mg C-vitamin/100 gr. 6 ggr mer än apelsin)

Jag älskar kost och hälsa! :)

• hannis

Vid 6,5 månader ammade jag fritt. Förutom det gav jag en smakportion grönsaker vid lunch och en smakportion gröt på kvällen.

• Daeminimon
    hannis skrev 2011-07-24 23:04:46 följande:
    Vid 6,5 månader ammade jag fritt. Förutom det gav jag en smakportion grönsaker vid lunch och en smakportion gröt på kvällen.
  • Daeminimon

Herregud vad era barn äter tidigt! Vid 6-6,5 mån hade vi precis börjat BLW, Eddie fick mammamjölk till frukost, och en eller två gånger till innan lunch, sen ett par stavar ångad morot/palsternacka eller en liten bukett broccoli som han fick suga och gnaga på, samma sak med ett par stavar päron eller banan (stavar samma storlek som mitt finger). Detta följdes av mer mammamjölk. Ammade nog 2 ggr till, sen vid middagstid gjorde vi samma sak som vid lunch. Typ 2-3 tsk gröt vid läggdags, ammade till sömns, och så en eller två amningar under natten.

Rekommendationen är att man börjar med SMAKportioner vid 6 månaders ålder, inte tre mål mat! Mjölken bör vara huvudfödan det första levnadsåret. Vid 9 månader bör fördelningen vara ca 70% mjölk, 30% mat. Ha inte bråttom, introducera mat i lugn och ro.

• Fruktisar

Vår unge vaknar vid 6-7 - äter 2 dl godnatt-välling nestle
    vaken och leker till 9-10 - äter 2 dl mild havrevälling eller så mkt äppelgröt man kan få i honom (brukar sällan lyckas)
    sover till ca 12 - äter en halv burk barnmat sen en dl mild havrevälling.
    Leker och härjar i ca 3 timmar, käkar ett gäng majskrokar, dricker lite vatten till ca 14-15 - äter 2 dl havrevälling
    uppe o leker mer kanske sover ngn timme till 17-18 - äter 2 dl välling (fortf mild havre)
    leker ännu mer o är vaken till ca 21-22 då han äter 2 dl nestle godnattvälling

sen börjar det om!

• ThePointOfItAll
    Fruktisar skrev 2011-07-24 23:13:55 följande:
    Vår unge vaknar vid 6-7 - äter 2 dl godnatt-välling nestle
    vaken och leker till 9-10 - äter 2 dl mild havrevälling eller så mkt äppelgröt man kan få i honom (brukar sällan lyckas)
    sover till ca 12 - äter en halv burk barnmat sen en dl mild havrevälling.
    Leker och härjar i ca 3 timmar, käkar ett gäng majskrokar, dricker lite vatten till ca 14-15 - äter 2 dl havrevälling
    uppe o leker mer kanske sover ngn timme till 17-18 - äter 2 dl välling (fortf mild havre)
    leker ännu mer o är vaken till ca 21-22 då han äter 2 dl nestle godnattvälling

sen börjar det om!
    Äter barnet bara välling, ingen ersättning el.bröstmjölk? Hur gammal?

Har jag helt fel när jag tror att välling/gröt bara ska vara ett tillskott och inte alls barnets främsta näringskälla?

F.ö så är tråden 4 år gammal så jag tror/hoppas att TS redde ut sina problem med maten
  • Fruktisar
    ThePointOfItAll skrev 2011-07-24 23:36:15 följande:
    Äter barnet bara välling, ingen ersättning el.bröstmjölk? Hur gammal?

Har jag helt fel när jag tror att välling/gröt bara ska vara ett tillskott och inte alls barnets främsta näringskälla?

F.ö så är tråden 4 år gammal så jag tror/hoppas att TS redde ut sina problem med maten
    hahahaha

jag vet inte,, ungen är 6.5 mån,, alla säger så olika med välling/ersättning,, försöker ge honom en burk mat varje dag, försöker ge gröt
  • ThePointOfItAll
    Fruktisar skrev 2011-07-28 07:49:36 följande:
    hahahaha

jag vet inte,, ungen är 6.5 mån,, alla säger så olika med välling/ersättning,, försöker ge honom en burk mat varje dag, försöker ge gröt
    Oj, det är nog inte särskilt hälsosamt.Jag skulle ge ersättning som främsta näringskälla, vilket jag också gör till min 6 månaders.
  • IsaCMoJs

Bröstmjölk eller ersättning ska vara basfödan upp till ett år. Gröt eller välling ska vara MAX tre gånger per dag!
    Truga inte med maten, låt bebisen ta det i sin takt, låt bebisen sitta med vid måltiderna!

• 737 dagar

Min Elliot är 6 mån och han ammas i huvudsak fortfarande. Han vägrar äta på morgonen och det enda han faktiskt tycker om är fruktpuré, så det får han en gång om dagen. Har inte testat välling, vill hellre att han ammas än äter pulvermat.

• minime02

Jag kan inte förstå hur ni kan ge så mycket mat till era små !!! det låter vansinnigt mycket i min öron antigen överdriver ni eller så hittar ni på .herregud hur kan en 6 månaders bebis äta själv smörgåsar och sånt? dem skulle sätta den i halsen så lätt!!Förvånad

sedan hur kan ni ge en stor burk pure + 200 välling det låter sjukt mycket för en liten barn ,välling är väldigt mättande.

något måste vara galet i denna tråd jag har inte blivit klokare med att se alla dessa konstiga matschemorna , bvc säger smakportioner vid 6 månader och ökning gradvis medan ni ger era barn överdrivet mer än vad 12 månaders skulle äta ens !

antigen detta är ett skämt eller så era barn är stora och överviktiga för det är långt från verkligheten tycker jag .!!

keep it real
  • isolde 79

Min 8-månaders ammas mest, har väl inga strikta mattider direkt. Vissa dagar vill han smaka mer (typ hirsgröt) och andra dagar inte. Brukar få några smakisar-dag. Allt från frukt till bröd. Han får bara smaka sånt som han klarar oralt, brödet r.ex suger han på, och spottar ut det han inte kan svälja. Samma med broccolin. Han har aldrig satt i halsen..men vi håller stenkol när han tuggar på nåt, oavsett vad det är. Har försökt ge färdigmat, men han ratar Allt, t.o.m Ella's. Han gillar inte att bli skedmatad, han vill äta själv och kladda :)

• vargaa

Min dotter levde på bröstmjölk till 8 månader. Sen åt hon liiite men knappt nåt fram till ca 14 månader. Dom klarar sig länge på bröstmjölk så ta det lugnt. :) Däremot erbjöd jag mat frukost, lunch, mellis och middag varje dag i någon form. Jag lagade all barnmat själv och så hade jag alltid plockmat med som mellis. Jag var inte så noga med tider men det gick ca 3h mellan varje mål ungefär.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

Glömde, men sonen var det samma sak fast han åt med god aptit från 6 månader när jag introducerade mat.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • telefon

Min pojk äter massor. ( minns inte att mitt första barn åt så här mycket).
    Han är 7,5 mån.
    Ammar småtimmarna.Egentligen är det bara under dessa timmar som jag kan säga att han har ro att amma ordentligt!
    8:00 gröt ( stor portion fast han skulle kunna äta dubbla)
    Ammar lite så som han vill
    ca 11:00 lunch. Stor burkmat plus fruktmos
    Ammar lite som han vill14:00 stor portion gröt och fruktmos. Ibland byter jag ut gröten mot yogurt ( barnmat) men då blir det en sån liten portion av det så då måste han få gröt vid 16 igen.
    runt 17:00 middag Stor burkmat + fruktmos... han skulle kunna äta dubbelt så mycket.
    Lite ammning
    19:00  180 ml ersättning ( han vägrar välling)

• Naaw
    Fruktisar skrev 2011-07-28 07:49:36 följande:
    hahahaha

Gröt och välling är exakt samma sak. Och det skall du inte ge mer än max 2-3 ggr/dag. Mer spannmål kan vara farligt. Ge barnet ersättning om hen inte äter annat.
  • Adil

Hej. Oj va duktiga era barn. Min son blev 6 månader idag. Och hans dag ser så ut. Ammar varje 3 timmar. Gröt vägrar han äta. Lite pure blir mellan amningarna. På natten också vaknar han varje 2-3 timmar och vill äta. Vill sova vid 9 tiden på kvällen då ska man gunga han i två timmar sedan  till sängen äter och somnar. Vet inte hur ska jag lära han somna innan man gungar han.

Svar på tråden HJÄLP!Jag vill höra era matrutiner!! (6-7 månaders baby)