• Amazina

Väldigt kort lutealfas!!! Skulle vilja ha råd av någon kunnig!

Jag och min man försöker bli gravida sedan i somras. De senaste två månaderna har jag gjort ägglossningstest som visat att jag har en ganska kort lutealfas. Själva mensen kommer redan efter 11 dagar men jag börjar egentligen småblöda redan vid dag 6 el 7.

Jag har försökt läsa på ang detta och vad jag har förstått går meningarna isär. Vissa anser att det kan vara svårare att bli gravid eftersom ägget aldrig får någon egentlig chans att fästa innan mensen kommer. Att mensen kommer beror tydligen på att progesteronhalten i blodet sjunker och att man genom bla sprutor kan hindra detta själv.

Jag är av och till riktigt riktigt ledsen för att vi inte lyckas bli gravida även om jag vet att man ibland kan försöka väldigt länge innan man lyckas. 6 månader är ju egentligen "normal" försökstid. Samtidigt känns det som att vi riskerar att försöka i oändlighet om alla stackars befruktade ägg hur som helst spolas bort av tant röd.

Jag skulle vara otroligt tacksam om ni pålästa ville ge er synpunkt på det hela. Jag har bokat in en tid hos min gynekolog för säkerhets skull i nästa vecka, men jag vet inte vilka möjligheter hon har att hjälpa mig.

Tusen tack på förhand! Från en som börjar bli lite orolig...

• Svar på tråden Väldigt kort lutealfas!!! Skulle vilja ha råd av någon kunnig!
  • jenlon

Missne: Låter som att vi har väldigt lika menscykler du och jag. Jag kan ha ÄL på allt från dag 10 - 14 i cykeln, och får mens på dag 22-26. Spotting börjar oftast redan på dag 9 efter ÄL. Konstigt att de inte ville ta om ditt prov när du förklarade när du hade ÄL. Min gyn var också lite märklig. efter att jag berättat om min menscykel och när jag har ÄL osv så sade han ändå att vi skulle ha 6 på dag 14...jeg menar då kan ju ÄL vara över sedan flera dagar... De verkar ganska insnöade på standardmenscykeln på 28 dagar med 13-14 dagars lutealfas...

Jag har alltid haft en ganska kost menscykel, men den blev ännu kortare efter första barnets födelse (även om min gyn hävdar att det är ytterst ovanligt att menscykeln förändras på ett bestående sätt efter graviditet). Det som dock förändrats efter andra barnet är lutealfasen. Före ettan har jag ingen aning, hon blev bara till liksom, men före tvåan var den iallafall på 13 dagar, trots kort menscykel, vilket innebar att jag i princip hade ÄL direkt efter mensen. Nu är den som sagt nere på 11 dagar med spotting före.... Hoppas att det ska kunna gå att bli gravid ändå, men är sugen på att testa just progesteron och se om det har någon effekt.

• Grebban

Jag hoppar in med en fråga här om det går bra, det handlar om samma fas, fast jag har problem på andra hållet nu. Hade ÄL (omslag på CBdigital dag 10 i menscyklen) för tre veckor sen (!!!) och har ej fått min mens.Jag brukar alltid ha mellan 14-16 dagar mellan ÄL och mens. Vad kan detta bero på då? Förstår ej.
    (Grav test negativa)

• Missne

Grebban: Har du testat om du är gravid?

Jenlon: Ja, de verkar väldigt lika våra cykler utom att jag inte har några spottings. Jag har nog dessutom haft så här korta cykler hela mitt liv så jag vet inte hur lätt det kan vara att ändra på det... Jag går ju på akupunktur för att se om det kan hjälpa. Som sagt det känns lite trist att inte få testa fler månader med progesteron. En månad är ju inget med tanke på hur dålig statistik det är för att bli gravid i min ålder, 36, även om man inte har några fel.

• jenlon

Grebban: Det kan ju vara så att du är en sån som testar positivt sent, finns ju vissa som gör det. Annars kan det ju vara så att du inte ägglossat trots utslag på testet. Det är ju fullt möjligt eftersom ÄL-testet enbart visar den stegring av LH som sker precis INNAN ägglossningen, men det är ju ändå ingen garanti för att ägget verkligen släpper. Har du tempat? För i såfall kan man ju tydligare avgöra om ägglossningen verkligen har varit.

Missne: Vad gav de för skäl till att du inte fick pröva progesteron i fler cykler då? Tror de inte att lutealfasens längd har den inverkan? Verkar ju vara så oerhört olika mellan gynekologer. Hur länge har ni försökt bli gravida? Håller tummarna för att akupunkturen hjälper. Ska den öka fertiliteten eller förlänga lutealfasen eller vad är tänkt? Spännande hursomhelst. Har du föresten provat med pergotime? Jag har nämligen fått det utskrivet för att förstärka min egen ÄL men avvaktar med att pröva det.

Amazonas: Hur går det för dig?

• Mamma till Cleo och Abbe

En liten tanke, som jag inte har en aning stämmer på era "probelm", är som min gyn förklarat för mig en gång i tiden. Jag har kort lutealfas, får mens på dag 11 efter äl. Min gyn sa inget om lutealfasen i sig utan mer att min slemhinna inte hann "byggas upp"7tjockna tillräckligt för att äget skulle kunna fästa. Har man längre lutealfas, som jag förstår det, så hinner slemhinnan byggas upp mer och således är det en större och bättre chans för ägget att kunna fästa. Jag har fått ovitrellesprutor som innehåller hcg för att "boosta"  slemhinnan och hjälpa den att växa...

Vet som sagt inte om det är något som skulle hjälpa er men kanske värt att fråga er gyn? Rätta mig gärna någon om jag är helt ute och cyklar i mina tankar....

Stort lycka till:)

• jenlon

Aljas: Tja det kan säkert stämma bra det du skriver också. Allt hänger ju ihop liksom Det är väl också progesteronets uppgift att förtjocka slemhinnan och med en svag ägglossning och dålig gulkropp blir det för lite progesteron osv osv osv. Blä vad tråkigt det är bara att inte riktigt veta var problemet ligger.

Läste i din presentation att du är gravid, stort grattis till dig och tack för att du skrev om dina erarenheter här!!!!

• Missne

Jenlon: Vi har försökt i 3 år ganska precis. Usch vad trist det är att inget hänt på så lång tid.... Inte blev det nåt denna månad heller då tanten kom idag, punktlig som vanligt 10 dagar efter ÄL. Akupunkturen har inte fått lutealfasen att bli längre än alltså. Att jag går på akupunktur är väl för att det ska hjälpa mig att bli gravid. Jag har ju talat om för akupunktöeren hur min menscykel ser ut och vad jag tror kan vara fel. Hon sa att det behövdes minst 3 månader för att ge resultat och det har det gått nu, så man får väl hopas att det kommer snart. Men det känns helt klart att det händer saker i kroppen under behandlingarna.

Pergotime har jag fått två cykler bara, sen tyckte de inte att det var nån mening heller. Även det tycker jag var snålt då jag vet flera som blivit gravvida på kur 3. Men det känns som att man inte vill göra mer än nödvändigt utan att de hellre slussar en vidare till ivf. Och man får inte göra nån behandling under väntetien heller. hmmm hörs det att jag är lite besviken eller?

• Leiben

hej på er!
    JAg har också börjat undra. är på väg att göra icsi pga av manlig faktor men jag undrar lite över min cykel i alla fall. Vi är ju utredda och jag vet att jag har äl men har inte så noga testat när nu när vi varit lite uppgivna. känner den starkt och har sett flera gånger på vul men kring dag 10 +-1 dag typ. Men min cykel är kort. mellan 21-26 dagar med genomsnitt på 23 dagar. den har dessutom förkortats det senaste året. Hur kort är en för kort lutealfas? Jag kan också ha spottings några dagar innan men det är oftast om cykeln är lite längre och inet de gånger den är 21 dagar.

Tycker att det är jobbigt om det ska tillkomma strul nu när vi ska börja med ivf/icsi. man vill ju inet betala och sätta in massa ägg och gå igenom det hela känslomässiga och så är lutealfasen för kort så det befruktade ägget inte stannar.

Vad kommer jag att få göra i fall läget är så?

• Missne

Leiben: När du genomgår IVF så spelar lutealfasen ingen roll som jag förstår eftersom man får progesteronvagiatorer då man inte haft ÄL eftersom äggen plockats ut och det därför inte produceras något progesteron av kroppen själv.

• Elladea

Hej!
    Har också kort lutealfas, normalt mellan 10-12 dagar, ibland med spottings redan från dag 9 efter ÄL. Vi har försökt i över ett år och har börjat tro att det är här problemet ligger fastän läkarna inte har hittat något fel. Lyckades bli gravid i maj i år, men det slutade i tidigt missfall :( ...vilket ytterligare stärker min teori. Vi gjorde en insemination denna månad, men tanten kom som vanligt efter 10 dagar... Jag tog menopursprutor och sedan ovitrelle för att framkalla ägglossningen. Det blir nytt försök om ett par veckor, och då skall jag passa på att fråga lite om min lutealfas och be att få progesteron.
    Lycka till alla!

Svar på tråden Väldigt kort lutealfas!!! Skulle vilja ha råd av någon kunnig!