• Stora Gosan

EDA+krysta

Hej! Någon som vet hur man krystar om man har EDA? Endel säger att det tar längre tid att krysta om man har tagit EDA, kan man "fusköva" på tekniken innan förlossningen, eller har någon tips om hur man skall tänka när man skall krysta med bedövning?

Vill helst ha svar från de som tror på EDA under förlossningen, och talar om dess fördelar

• Svar på tråden EDA+krysta
  • Stora Gosan

Jag ska på något likanande: Clara-samtal...för förlossningsrädda. Jag har börjat läsa på som en liten dåre! Jag skall fanimej kunna påverka så mycket jag nu förmår..Gick du även profylaxkurs?

mamman i skogen skrev 2007-10-30 12:20:58 följande:
    Edan kan ta bort smartan fran varkarna men inte den svidande brannande kanslan nar huvudet kommer. Min andra forlossning utan eda sa forsvann smartan av varkarna nar de overgick i krystvarkar da gor det ont nar barnets huvud tanjer ut vavnaden och den smartan kan inte eda ta bort. Lustgasen, varma handukar  och andning var kanon. Sa fort jag tappade fokus pa andningen sa kom smartan. Bmsk ar duktiga pa att hjalpa till med att fa en att fokusera pa andningen. De hjalper ocksa till om man behover andas genom en krystvark istallet for att krysta for att minska risken for att spricka.Var jatteradd infor forlossningen men laste pa ordentligt och pratade igenom med aurora bmsk innan och med bmsk som forloste mig under oppnings skedet sa hon hjalpte till att peppa och forklara allt som hande.  
  • mamman i skogen

Nej det gjorde jag inte men sista tiden sa tankte jag mycket pa hur jag andades och fokuserade pa att jag ska klara detta. Fick aven en privat visning utan massa andra foraldrar av forlossningen tillsammans med aurora bmsk. Nar det sen var dags och vi komtill forlossningen sa var jag kolugn och inte det minsta radd. Fick aven traffa overlakaren pa forlossningen och ett lofte om att om att det blir snitt om jag kanner att jag inte klara det. Det kandes som en revanch mot min egen radsla nar jag klarade det visst gjorde det ont men har bara possitiva upplevelser fran forlossningen. Mycket hjalp hade jag fran en underbar bmsk dar jag pa en gang nar jag traffade henne kande att detta kommer funka. Sa var det inte forsta gangen da kandes allt fel och jag kande mig i vagen. Onskar nu i efterhand att jag hade sagt till att jag ville ha en annan bmsk.
    Det ar sa stort och skrammande med att veta att man kommer ha ont och kanske kommer fa panik och inte klara det men med ratt hjalp sa gor man det.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Needy

Har gått igenom 2 förlossningar hittills.
    Ena - den första ggn hade fick jag EDA..då kände jag inte alls mycket när han kom ut..det brände inte, det sved inte..men det var oxå så att jag inte ens kände när jag skulle krysta. Var bortdomnad..det vart segt och utdraget.

Några år senare var det dags igen..jag körde så långt jag bara kunde utan bedövning...sen vid panik för att det gjorde ont, bad jag om den, men då var det för sent. Tog lustgas bara, o jag kan säga, ont som fan gjorde det när hon skulle ut, men snabbt gick det. Några minuter bara..så jag föredrar utan.

Vill ha det avklarat..snabbt.

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Kramis79

Jag hade epidural och kände absolut ingen smärta under krystskedet, som fö varade i 20 min med första (och hittills enda) barnet. Jag till och med frågade bm om det verkligen är över efter följande krystvärk, så som hon sade till mig. Trodde inte det kunde gå så fort!! Jag kände bara ett enormt tryck neråt under krystskedet, men ingen smärta. Då hade jag haft eda i fem timmar och den kopplades bort direkt då de upptäckte att jag hade öppnat mig 10 cm. Mot slutet (alltså när jag öppnade mig de sista cm) så hjälpte inte edan så mycket längre, jag kände smärta trots bedövningen. Men direkt då krystvärkarna satte igång försvann all smärta och byttes mot en kraftig tryckkänsla. Det kommer att gå bra för dig TS, det är såå häftigt att föda!

• Stora Gosan

blev glad av att läsa ditt inlägg! stor stor kram till dig och grattis till barnet!!!

Kramis79 skrev 2007-11-05 12:00:58 följande:
    Jag hade epidural och kände absolut ingen smärta under krystskedet, som fö varade i 20 min med första (och hittills enda) barnet. Jag till och med frågade bm om det verkligen är över efter följande krystvärk, så som hon sade till mig. Trodde inte det kunde gå så fort!! Jag kände bara ett enormt tryck neråt under krystskedet, men ingen smärta. Då hade jag haft eda i fem timmar och den kopplades bort direkt då de upptäckte att jag hade öppnat mig 10 cm. Mot slutet (alltså när jag öppnade mig de sista cm) så hjälpte inte edan så mycket längre, jag kände smärta trots bedövningen. Men direkt då krystvärkarna satte igång försvann all smärta och byttes mot en kraftig tryckkänsla. Det kommer att gå bra för dig TS, det är såå häftigt att föda!
  • annne

Såg att du undrade någonstans hur man ska krysta. Har du fått svar på det? Annars fick vi lära oss det på profylaxkursen:

(Detta är för att man ska krysta på mest effektiva sättet. Det blir lätt att man tar i som när man ska bajsa, men man ska ta i längre fram tydligen.. Eller längra upp på magen rättade sagt.)

Hitta din krystmuskel/krystposition:
    1. Sätt fingrarna där revbenen delar sig och säg "k-k-k", känn hur de övre magmusklerna arbetar. Det är härifrån trycket ska komma.
    2. Kurva upp kroppen, hakan mot bröstet, axlarna fram (som en mini-sit-up) samtidigt som du håller andan.
    3. När du övar och sedan krystar på riktigt: håll andan och tryck på uppifrån och ner som en mini-sit-up.

• Stora Gosan

Vad bra!! Tack!!!
    annne skrev 2007-11-06 11:45:49 följande:
    Såg att du undrade någonstans hur man ska krysta. Har du fått svar på det? Annars fick vi lära oss det på profylaxkursen:(Detta är för att man ska krysta på mest effektiva sättet. Det blir lätt att man tar i som när man ska bajsa, men man ska ta i längre fram tydligen.. Eller längra upp på magen rättade sagt.)Hitta din krystmuskel/krystposition:1. Sätt fingrarna där revbenen delar sig och säg "k-k-k", känn hur de övre magmusklerna arbetar. Det är härifrån trycket ska komma.2. Kurva upp kroppen, hakan mot bröstet, axlarna fram (som en mini-sit-up) samtidigt som du håller andan.3. När du övar och sedan krystar på riktigt: håll andan och tryck på uppifrån och ner som en mini-sit-up.
  • Smilla75

Jag kunde inte få epidural eftersom jag hade havandeskapsförgiftning men under krystningsskedet fick jag bäckenbottenbedöving. Vet inte riktigt om det var för att jag hade så ont eller för att jag skulle förlösas med sugklocka. Hur som helst så tog den bort den brännande smärtan men jag kände det enorma trycket nedåt. Jag hittade dock inte riktigt rätt på mina muskler så jag fick inte till krystningen, därav sugklocka. Vet inte om det berodde på bedövningen. Annars kan jag rekommendera den om inte EDA hjälper vid utdrivningen.

• Ina 73

Jag fick EDA vid min förra förlossning med mycket bra verkan, blev helt smärtfri i ca tre timmar. Då krystvärkarna kom kände jag de inte utan fick krysta själv utan att min kropp så att säga hjälpte till. Anledningen till att jag inte kände krystvärkarna utan enbart smärtan var p g a EDA-n. Jag krystade aktivt i ca en timme, rätt normalt för en förstagångsföderska tror jag...

• Ina 73

Måste tillägga att EDA-n var himmelsk att få, det kändes inte då jag fick den och hade så bra verkan på min smärta. Jag kommer ta den nästa gång med, jag upplever inte att det var negativt att jag inte kände mina krystvärkar.
    Att krysta är ju inte så märkvärdigt, bm instruerade hur man skulle göra och sen var det bara att ta i för kung och fosterland. Ofta vill de att man ska jobba med värken och krysta både två men helst tre gånger under värkens gång. Mellan värkarna ska man profylaxandas, det hade jag svårt med och bm fick hela tiden söka min uppmärksamhet och uppmana mig att andas.

• Lukas syskon

Min aurora bm sa att man framförallt skall slappna av i rumpan och sitta tungt vid krystningen. Hon sa att man kan öva på den riktiga vägen att krysta genom att hosta ut och försöka rikta så att det kittlar el vibrerar runt blygdbenet. Den riktningen skall man sedan trycka på i när det gäller.

Hade eda med ettan men eftersom sonen drogs ut långt uppifrån på 7 min hann jag inte ens komma i födelsekanalen där krystimpulserna startar. Kommer ialla fall satsa på eda igen för att vara redo för krystning. Med en helvetessnabb förlossning helt utan värkpauser var det himmelriket att få edan, i 30 min innan jag öppnat mig från 5 till 10 cm och han skulle ut....Hoppas det går lite lugnare denna gg...Dags 10 jan!

Lycka till!

• Stora Gosan

Detsamma!!! Tack för all information! Vad gulliga alla är!
    Lukas syskon skrev 2007-11-11 22:35:26 följande:

Min aurora bm sa att man framförallt skall slappna av i rumpan och sitta tungt vid krystningen. Hon sa att man kan öva på den riktiga vägen att krysta genom att hosta ut och försöka rikta så att det kittlar el vibrerar runt blygdbenet. Den riktningen skall man sedan trycka på i när det gäller.Hade eda med ettan men eftersom sonen drogs ut långt uppifrån på 7 min hann jag inte ens komma i födelsekanalen där krystimpulserna startar. Kommer ialla fall satsa på eda igen för att vara redo för krystning. Med en helvetessnabb förlossning helt utan värkpauser var det himmelriket att få edan, i 30 min innan jag öppnat mig från 5 till 10 cm och han skulle ut....Hoppas det går lite lugnare denna gg...Dags 10 jan!Lycka till!
  • charlie och novas mamma

ja hade EDA under min förlossning som va väldigt lång, den hjälpte i ca 12 timmar utan att ja kände nått alls nästan, bara pytte lite men de va så lite så de e inget å klaga över. Va helt underbart, sen tror de att slangen gled ur lite så den slutade funka efter 12 timmar och ja fick skit ont å då va de ju de 3 sista cm som skulle öppnas oxå å de säger ju att de e värst.  men fick lustgas då som hjälpte jätte bra den oxå, använde den i ca 4 timmar sen kom inte krystvärkarna i gång så de blev snitt till slut.

Våran Gofiis ska bli storebror, BF 2 dec =)
  • Stora Gosan

fan vad jobbigt att ligga och kämpa så länge så tappert, och sedan få snitt..kan man inte förutse sådant innan som läkare/BM?
    charlies mamma skrev 2007-11-12 22:13:36 följande:

ja hade EDA under min förlossning som va väldigt lång, den hjälpte i ca 12 timmar utan att ja kände nått alls nästan, bara pytte lite men de va så lite så de e inget å klaga över. Va helt underbart, sen tror de att slangen gled ur lite så den slutade funka efter 12 timmar och ja fick skit ont å då va de ju de 3 sista cm som skulle öppnas oxå å de säger ju att de e värst.  men fick lustgas då som hjälpte jätte bra den oxå, använde den i ca 4 timmar sen kom inte krystvärkarna i gång så de blev snitt till slut.

Ne de kunde inte de, allt gick ju bra å ja öppnades sakta men säkert å de trodde att han låg me huvidet rätt, vilket han inte gjorde (skulle fötts me ansiktet först ist för bakhuvudet) å de gjorde att de tog längre tid.
    De gör väl allt för att man ska föda vanligt.
    Men tycker att efter 29l timmar på förlossningen borde de börja fundera på snitt, ja hade inte orkar krystat ut en bebis känns de som efter den tiden. va ju helt slut av de sista 4 timmarna me jätte onda värkar plus att ja inte sovit på jäte länge.
    Men de funderade på sugklocka men på grund av nån kant som va kvar kom de fram till snitt å bara de beslutet tog en timme ca så de hade ju inte brottom heller.
    De hade då jag kan ja säga, ville bara ha ut honom!

Har bara 21 dagar kvar till BF me barn nr två å ja kommer absolut ta EDA igen. å hoppas att ja kommer få föda vanligt. Är fruktansvärt rädd för krystvärkarna, men har gått hos aurora BM så nu känns de inte lika hämsk längre.

• Stora Gosan

LYCKA TILL!!!! Kram och tack för att du skrev...jag skulle aldrig orka försöka föda i 29 timmar...undrar hur jag kommer fixa detta...man kan ju liksom inte riktigt förbereda sig heller, för man vet ju inte hur det kommer att bli..
    charlies mamma skrev 2007-11-12 22:27:50 följande:

Ne de kunde inte de, allt gick ju bra å ja öppnades sakta men säkert å de trodde att han låg me huvidet rätt, vilket han inte gjorde (skulle fötts me ansiktet först ist för bakhuvudet) å de gjorde att de tog längre tid.De gör väl allt för att man ska föda vanligt.Men tycker att efter 29l timmar på förlossningen borde de börja fundera på snitt, ja hade inte orkar krystat ut en bebis känns de som efter den tiden. va ju helt slut av de sista 4 timmarna me jätte onda värkar plus att ja inte sovit på jäte länge.Men de funderade på sugklocka men på grund av nån kant som va kvar kom de fram till snitt å bara de beslutet tog en timme ca så de hade ju inte brottom heller.De hade då jag kan ja säga, ville bara ha ut honom!Har bara 21 dagar kvar till BF me barn nr två å ja kommer absolut ta EDA igen. å hoppas att ja kommer få föda vanligt. Är fruktansvärt rädd för krystvärkarna, men har gått hos aurora BM så nu känns de inte lika hämsk längre.

Ja orkade nog tack vare EDAN, mkt av tiden va ju så gott som smärtfri pga EDAN men de e ju påfrestande endå så klart.
    Lycka till du me
    Å hoppas du får en posetiv upplevelse av Edan som ja har fått å hoppas ja får de även denna gång

• Fnurra

En korrekt lagd EDA tar bara bort smärtan (större delen av den i alla fall) och påverkar inte krystvärkarna. Jag hade EDA och jag hade ordentliga krystvärkar. Och har du bara krystvärkar så ger sig resten av sig självt. Det är liksom bara att följa med.

• Anita

Jag hade EDA och blev av med nästan all smärta men tryck-känslan neråt försvann inte.

Svar på tråden EDA+krysta