• ruben10

Ekonomiskt hur funkar det?

hej det är så att jag blir pappa för första gången . "lilleman" kommer ut den 25 mars beräknat. jag är förövrigt 17 då "han" föds. och jag undrar hur funkar det ekonomiskt? tjejen ska ta studieuppehåll o jag fortsätta pga yrkesutbildning. hur mycket kommer vi få tex det sociala och bidrag?.

• Svar på tråden Ekonomiskt hur funkar det?
  • radicale

en av er kommer ju få föräldrapenning och då är det lägstabeloppet ni kommer få antar jag, och den ligger på 180 kronor per dag (blir ca 4400 i månaden om man tar ut full ersättning 7 dagar i veckan). och så barnbidrag på 1050 kronor. sen beror det ju på om ni bor själva eller inte för då har ni antagligen rätt till bostadsbidrag och så men bor ni hemma hos era föräldrar vet jag inte hur mycket ni kan få. ni får kolla med försäkringskassan och socialtjänsten där ni bor, just socialtjänstens utbetalningar kan nog variera lite beroende på var man bor har jag för mig.

lycka till, och grattis till bebisen i magen!

• Hannah76

Hur ska ni bo? Har ni ansökt om bidrag? Den som är föräldra ledig för föräldrapeng, och eftersom ni inte jobbat så är det nog den lägsta på 180 (tror jag) om dagen.

• Sarah84

Ring till försäkringskassan & kolla. Beror lite på om ni jobbat bpgot eller inte hur mkt man kan få, lägsta från fk ligger väl melLan 4000-4500 efter skatt tror jag. Men de bästa är om ni ringer, då får ni mer exakt

• ruben10

hej hon är i vecka 18 .. vi ska bo hemma tills iaf jag är 18.. så det är ca 8 månader "han" är då.. men kan man få bidrag av soc om man är under 18, som jag har uppfattat så är det en förälders uppgift .... (våra)

• eweli

hej! jag är 18 år får 3800 kr efter skatt + 1050 barn bid. i mån. Dock jobbar min kille så får inget bostadsbidrag. Lycka till!

• ruben10

okej då får jah höra av mig dit. men som sagt, får vi.
    4400 ( full föräldra penning)
    1050 ( barnbidrag barnet )
    1050 ( mitt studiebidrag )

vad kan man söka mer??

• eweli

kan dock tillägga att jag tar ut 7 dagar i veckan, och min kille har överlåtit sina 240 pappadagar till mig.

• ruben10

ókej.. men jag är så jävla rädd att det skiter sig ekonomiskt. iomed att inte hon eller jag varken har inkomst eller rika föräldrar...

• Sarah84
    ruben10 skrev 2007-10-23 17:24:06 följande:
    ókej.. men jag är så jävla rädd att det skiter sig ekonomiskt. iomed att inte hon eller jag varken har inkomst eller rika föräldrar...
    Beror väl lite på hur man e van att leva åxå. Är man van att va slösaktig kan de kanske bli jobbigt. Men man lär sig leva efter plånbok även om de e jobbigt. Barnen går i första hand.
  • Juhanna

Man kan inte få socbidrag om man pluggar för då är föräldrarna försörjnings skyldiga

• agua

dina föräldrar är försörjningsskyldiga tills du är 18 eller så länge du pluggar så då får du ingen birag från soc.

Föräldrapenning 3600 ( 33% skatt)
    Barnbirag 1050
    Studiebirag 1050

Tänk på att de blir tjejen som får FP och barnbiraget om ni inte bor tsm.
    Ni måste också bestämma om ni ska ha gemensam vårdnad eller om hon ska ha ensamvårdnad.

Om ni båda är under 18 år måste ni utse en förmynade eftersom man inte får vara det om man är under 18 år.

• Suskiv

Dina föräldrar är försörjningsskyldiga över dig tills du är 18 eller slutar gymnasietutbildning. De ska försörja dig. Du får ditt studiebidrag 1050. Mamman får föräldrapening på lägstanivå ca 3800 efter skatt + barnbidrag 1050 för bebisen.

Bor ni inte tillsammans så får du betala underhåll på 1270 (?) kr till henne (men eftersom du saknar inkomst så får hon pengarna av Fk och du får sen betala till FK när du har en inkomst. Bor ni tillsammans så behöver du inte betala underhåll.

Är hon under 18 så är hennes föräldrar försörjningsskyldiga för henne.

• InteVetJag

hon får 4400 om hon tar ut full, och barnbidrag för bebis och du studiebidrag, sen går ni till soc som betalar en del av hyran och lite "fickpengar" och försäkringskassan som betalar resten av hyarn! har inte gått på soc eller bidrag själv, eftersom min sambo jobbar, men har en nära vän som gjort det. därför vetr jaf detta, så funkar de i våran kommun iallafall!

• ekan86

Hur gammal är hon? Om hon pluggar på högskolan så kan hon ta studielån när hon börjar plugga igen och får då ut max 7000 i mån tror jag.

Jag föreslår att ni hör av er till socialen och bestämmer möte där ni båda (och ev en förälder) är med och diskuterar allt det här. Be tydligt att få information om allt ni kan söka så är de skyldiga att informera er.

Antar att du har ett år kvar på utbildinngen då? Försök att leva "snålt" det året och låt era föräldrar fortsätta försörja er tills ni kan göra det själv. Ni kanske även behöver fundera på hur ni ska bo när den lilla tittat ut. Ska ni bo var för sig hos era föräldrar eller ska ni bo tillsammans som en familj hos en av föräldrarna osv. Mycket att tänka och fundera på :) Men allt är värt det! Jag är 20 och nybliven mamma, pluggar fortfarande (högskola) men sambon är snickare och tjänar tillräckligt för att försörja oss alla med råge :)

Ni fixar säkert det ekonomiskt men jag tror nog att det är viktigt att ni försöker bestämma med era föräldrar vad ni vill ha hjälp med och vad ni vill klara själv.. Tex att ni vill att de tar hand om er (som de ju är skyldiga till) men att ni tar hand om barnet själva eller hur ni nu vill ha det. Anners blir det en massa jobbiga missförstånd.

Lycka till!

• En glad tjej

Man kan visst få bidrag från soc. En av mina vänner och hennes pojkvän fick barn innan de var 8 och båda gick fortfarande på gymnasiet då. De fick bidrag från soc utan problem och flyttade tom till egen lägenhet!

• ekan86

Ett tips till är att söka stipendier. Fråga studievägledaren på er skola så hjälper han er säkert. Det finns både böcker och program på datorn där man kan leta sig fram i den djungel där finns. Borde ju finnas nåt om föräldrar som behöver bidrag för att göra färdigt gymnasiet.

Det kan visseligen vara svårt att hitta nåt som stämmer in på er men ger man inte upp så hittar man garanterat nåt. När du hittat nåt så kan säkert syon ge tips om hur man ansöker, oftast behövs det ett ansökningsbrev där man skriver om dig själv.

• hannahlilla

Ring till soc och se er för, dom kan fixa lägenhet & hjälpa er ekonomiskt men jag vet inte om man måste vara över 18.
    Jag går på ung föräldragrupp här i Linköping och där får nästan alla hjälp av soc men lägenhet osv, du bor i Norrköping såg jag så det lär väl funka lika där med.

Jag bor hemma med min dotter, får ca 6000:- i månaden, då inräknat barnbidrag och studebidrag eftersom jag pluggar lite grann.
    Vi klarar oss bra men samtidigt så har jag inga räkningar eller liknande att betala så det är klart, även om man får hjälp med soc så har man det JÄTTE snålt, dom jag känner har knappt 500:- över till sig själva.

Elvira, 19/3-07.
  • Milla  85
    ekan86 skrev 2007-11-05 09:15:15 följande:
    Hur gammal är hon? Om hon pluggar på högskolan så kan hon ta studielån när hon börjar plugga igen och får då ut max 7000 i mån tror jag. Jag föreslår att ni hör av er till socialen och bestämmer möte där ni båda (och ev en förälder) är med och diskuterar allt det här. Be tydligt att få information om allt ni kan söka så är de skyldiga att informera er. Antar att du har ett år kvar på utbildinngen då? Försök att leva "snålt" det året och låt era föräldrar fortsätta försörja er tills ni kan göra det själv. Ni kanske även behöver fundera på hur ni ska bo när den lilla tittat ut. Ska ni bo var för sig hos era föräldrar eller ska ni bo tillsammans som en familj hos en av föräldrarna osv. Mycket att tänka och fundera på :) Men allt är värt det! Jag är 20 och nybliven mamma, pluggar fortfarande (högskola) men sambon är snickare och tjänar tillräckligt för att försörja oss alla med råge :)Ni fixar säkert det ekonomiskt men jag tror nog att det är viktigt att ni försöker bestämma med era föräldrar vad ni vill ha hjälp med och vad ni vill klara själv.. Tex att ni vill att de tar hand om er (som de ju är skyldiga till) men att ni tar hand om barnet själva eller hur ni nu vill ha det. Anners blir det en massa jobbiga missförstånd.Lycka till!
    har man barn och pluggar på högskola och tar CSNlån får man ut minst 8000. inte 7000.
Svar på tråden Ekonomiskt hur funkar det?