• Pyretmamma

Brist på joller

Vår dotter är nu 7 månader. Hon föddes fyra veckor för tidigt och hade det jobbigt vid förlossningen. Hon har väldigt lätt för att le och skratta mot oss föräldrar när vi pratar, sjunger och busar med henne, men jollrar inte. Hon kan inte göra ljud som tex låter som ma ma, pa pa, ja, nej osv, utan för tillfället gapar hon höga toner som skär i öronen eller "väser"/viskar som en orm. När man är med de andra i mammagruppen så "pratar" de andra barnen på ett helt annat sätt. Tror ni att det kan vara något fel på vår dotter? BVC säger bara att vi måste prata med henne, men vad tror hon egentligen att vi gör? Vi pratar ju med henne som vilka andra föräldrar som helst. Är det någon som har någon synpunkt eller varit med om något liknande?

• Svar på tråden Brist på joller
  • Dexan

Alltså min son är 9 månader och är född 3 dagar före BF men han jollrar inte heller.. Senaste veckan som han har börjat med namnam, men inget annat. Jag är inte orolig, alla barn utvecklas olika.

• UnderbaraSöner

Mina söner har aldrig jollrat.. de är oxå för tidigt födda i v35. men de pratar massor nu vid redan 14 mån.. min bvc har aldrig kommenterat d..

• nane82

Vår dotter e snart 5mån, född 11v för tidigt, så d kanske e lite tidigt att jollra än..
    Men jag känner igen d där "väsande" ljudet (som en orm), haha, undrar vad d betyder.. Skrattande
    Tycker inte att du ska oroa dig, d kommer nog snart joller.. Alla barn e ju olika..
    Ha d så bra!

Mamma till Alina Enkeli
  • alnömamma

Hej!
    Min kille, född i v 28 jollrade nästan inget, sa bara "ta". Han var mycket sen att börja prata, sa inte ens mammma före 2,5 år. Sen kom alla ord på en gång och vid snart 3 års ålder pratar han med hela meningar.
    Jag förstår att du är oroligt, verkar som knäpp BVC som säger att ni ska prata med barnet. Om du fortfarande är orolig efter några månader till tycker jag du ska ta kontakt med någon annan,t ex barnkliniken på sjukhuset, antingen att du försöker få remiss eller att du ringer själv. Mest sannolikt är det bara så att barn utvecklas olika, för det gör de verkligen!
    Lycka till!

• Kattöga

Min son kom knappt för tidigt (36+5), och jollrade inte alls. Jag var också orolig under den perioden, när alla andras bebisar lekte med språket hela tiden och min son var knäpptyst eller skrek.

När han började tala runt 11 mån. var det med hela ord typ "lampa", och när han var runt 18 månader förvånade han oss med att börja säga långa ord som "slipersolja" och "motorbåt"...
    Så det är, som alla andra säger, otroligt olika hur det blir.

Svar på tråden Brist på joller