• 0Love0

Hur många här har fått igånsättning pga

dels rädsla?I vilken vecka satte dom i gång?

• Svar på tråden Hur många här har fått igånsättning pga
  • pimms

jag blev beviljad igångsättning bla pga rädsla för en för snabb förlossning. med första barnet kände jag knappt nått förrän jag var 8cm öppen. (som tur var fick jag en teckenblödning och åkte in)

jag han dock aldrig bli igångsatt det satte igång av sig själv bara timmar före jag skulle bli igångsatt. det var i vecka 37+6 tror jag

Age. Fac ut gaudeam. - Go ahead. Make my day
  • Coursell

Jag blev igångsatt pga förlossningsskräck.
    För det första så fick jag gå på koll från och med 10 dagar innan bf för att kolla när jag var mogen. (dvs öppen lite, tappen mjuk eller utplånad..minns inte så noga) Jag var i alla fall mogen, men fick vänta tills dagen efter pga att det var kaos på förlossningen den dagen.

Sedan så blev jag ju igångsatt dagtid och då det fanns gott om personal som var erfaren och kunde sätta den bedövning som jag bara SKULLE ha (västerviksbedövningen).

De tog det väldigt lugnt och ökade droppet sakta och jag blev ständigt frågad hur det kändes, om det fanns nåt de kunde göra? om jag ville bada osv.

Jag hade fyra onda värkar på slutet och 3 hemska krystvärkar. Allt som allt från de tog hål på hinnan så tog förlossningen 5½ timme. Då var ändå jag och maken ute på en timmes lång promenad mellan hinnspräckningen och droppet satts dit.

Jag förstår om det är svårt för någon att förstå att man kan tycka en igångsättning är bra, om man själv blivit det innan kroppen är mogen. Pga övertid, havandeskapsförgiftning och dyl.
    Men min kropp var redo och därför så gick det väldigt bra.

• Peonia

Marleen: Tappen var inte utplånad men förkortad och jag var öppen en centimeter och kändes mjuk sa de. De kunde klappa bebis på huvudet med ett finger.

• Marleen
    Coursell skrev 2007-11-11 21:28:36 följande:
    Jag blev igångsatt pga förlossningsskräck.För det första så fick jag gå på koll från och med 10 dagar innan bf för att kolla när jag var mogen. (dvs öppen lite, tappen mjuk eller utplånad..minns inte så noga) Jag var i alla fall mogen, men fick vänta tills dagen efter pga att det var kaos på förlossningen den dagen.Sedan så blev jag ju igångsatt dagtid och då det fanns gott om personal som var erfaren och kunde sätta den bedövning som jag bara SKULLE ha (västerviksbedövningen).De tog det väldigt lugnt och ökade droppet sakta och jag blev ständigt frågad hur det kändes, om det fanns nåt de kunde göra? om jag ville bada osv.Jag hade fyra onda värkar på slutet och 3 hemska krystvärkar. Allt som allt från de tog hål på hinnan så tog förlossningen 5½ timme. Då var ändå jag och maken ute på en timmes lång promenad mellan hinnspräckningen och droppet satts dit.Jag förstår om det är svårt för någon att förstå att man kan tycka en igångsättning är bra, om man själv blivit det innan kroppen är mogen. Pga övertid, havandeskapsförgiftning och dyl. Men min kropp var redo och därför så gick det väldigt bra.
    sånt vill vi rädda höra mer av :)
  • FruLiniz
    Marleen skrev 2007-11-08 13:36:21 följande:
    jag ska bli igångsatt i v 38+0 detta för att jag är så sjukt rädd att få en okontrolerad utdragen förlossning igen som jag hade med min son för 14 månader sedan. nästan 32 timmar lång, utan mat de sista 24 p g a ifall snitt och ingen bedövning p g a att de va rädda att jag inte skulle orka om smärtan släppte (skulle sacka av om ni fattar) så nu får jag en kntrolerad igångsättning med hormondropp (för att skynda på de) och bedövningar suksesivt så att jag själv ska kunna kontrolera smärtan och förloppet på ett annat sätt. snitt skulle jag aldrig välja, men blev erbjuden, bli ju så mycket högra risker för bebeisen....
    Du e ju sjukt mkt ute å cyklar det är INTE höga risker för bebisen under ett snitt, dock högre risker för mamman.
    *Stolt mamma till Isa född 2005-08-13 och stolt fru till Daniel 2005-10-29
  • Jullansmamma

Att bli igångsatt som förstagångsföderska och andra gångsföderska är två helt skilda saker. Läkaren sa till mig att man lyckas betydligt mycket bättre med andra gångs föderskor för att där vet kroppen vad som gäller. Ska själv bli igång satt på grund av utdragen förlossning med första barnet + det att jag har fått grova foglossningar. Det känns jätte skönt att veta när man ska dit men samtidigt nervöst. Man kommer säkert vara så nervös natten innan så man inte kan sova, man ska ju få träffa sitt lilla underverk som man har haft i magen i 9 månder.
    Det som jag egentligen är rädd för att smärtan, då jag gick utan smärtlindring 73 timmar med värkar ibland varnan minut. Dock fick jag eda de 3 sista timmarna och vilken lättnad det var. Den här gången ska de sätta edan tidigt men de kan inte börja ge den förän jag är öppen 3-4 cm. Det känns tryggt att det ska bli kontrollerat och att de ska göra allt för att det inte ska ta sådan lång tid.

• Jullansmamma

Att bli igångsatt som förstagångsföderska och andra gångsföderska är två helt skilda saker. Läkaren sa till mig att man lyckas betydligt mycket bättre med andra gångs föderskor för att där vet kroppen vad som gäller. Ska själv bli igång satt på grund av utdragen förlossning med första barnet + det att jag har fått grova foglossningar. Det känns jätte skönt att veta när man ska dit men samtidigt nervöst. Man kommer säkert vara så nervös natten innan så man inte kan sova, man ska ju få träffa sitt lilla underverk som man har haft i magen i 9 månder.
    Det som jag egentligen är rädd för att smärtan, då jag gick utan smärtlindring 73 timmar med värkar ibland varnan minut. Dock fick jag eda de 3 sista timmarna och vilken lättnad det var. Den här gången ska de sätta edan tidigt men de kan inte börja ge den förän jag är öppen 3-4 cm. Det känns tryggt att det ska bli kontrollerat och att de ska göra allt för att det inte ska ta sådan lång tid.

• Marleen
    HydraL skrev 2007-11-12 19:41:17 följande:
    Du e ju sjukt mkt ute å cyklar det är INTE höga risker för bebisen under ett snitt, dock högre risker för mamman.
    klart att de e högra isk för bebeisen me då dom ioftast har vatten kvar i lungorna för att det inte pressas ut under skedet då bebeisen pressas gebnom förlossningskanalen......

men klart de e risk för mamman, men för den lille me...

sen e de ju bäst ibland att göra snitt om mamma o barn e sjuka :)
  • FruLiniz
    Marleen skrev 2007-11-14 12:13:21 följande:
    klart att de e högra isk för bebeisen me då dom ioftast har vatten kvar i lungorna för att det inte pressas ut under skedet då bebeisen pressas gebnom förlossningskanalen......men klart de e risk för mamman, men för den lille me... sen e de ju bäst ibland att göra snitt om mamma o barn e sjuka :)
    Ja klart risk finns, speciellt för mamman då det är en STOR mag OP. Men du fick det att låta som det var skyhöga risker för bebisen, de fostervatten som ej pressats ut tas med Sug direkt efter.
    Ja har ju iofs blivit snittad å ser fler risker med en vaginal förlossning, vad händer om bebisen fastnar? etc....

Men men skräckhistorier finns de oavsett hur man föder! tråkigt nog =(

Dom kanske har kommit på någon mirakel kur tills det är dags för min nästa förlossning ... hehe...

Blev lite OT detta!

lycka till alla!
    *Stolt mamma till Isa född 2005-08-13 och stolt fru till Daniel 2005-10-29
  • Marleen
    HydraL skrev 2007-11-14 17:08:44 följande:
    Ja klart risk finns, speciellt för mamman då det är en STOR mag OP. Men du fick det att låta som det var skyhöga risker för bebisen, de fostervatten som ej pressats ut tas med Sug direkt efter.Ja har ju iofs blivit snittad å ser fler risker med en vaginal förlossning, vad händer om bebisen fastnar? etc....Men men skräckhistorier finns de oavsett hur man föder! tråkigt nog =(Dom kanske har kommit på någon mirakel kur tills det är dags för min nästa förlossning ... hehe...Blev lite OT detta!lycka till alla!
    detta är bara lite av den fakta som finns just runt risker vid ett snitt:

Ett barn, som förlösts med kejsarsnitt, har en ökad risk att få andningsstörning, PAS (pulmonell adaptionsstörning). Detta beror på att barnet inte som vid en normal förlossning har kunnat förbereda sig på ett liv utanför livmodern. Barnet kan få svårigheter att syrsätta sig normalt och det kan bli nödvändigt att övervaka barnet på barnklinik ett eller flera dygn
    Tredubbel risk för barnet vid kejsarsnitt
    Tredubblad risk att barnet avlider. Andelen kejsarsnitt utan medicinska orsaker har stadigt ökat i Sverige.
    Förlossning med kejsarsnitt utan medicinska orsaker nästan tredubblar risken att barnet avlider. Det visar en amerikansk undersökning av över sex miljoner förlossningar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_583911.svd

men jag förstår vad du menar ändå...

visst finns det risker med alla förlossningar..... men de e bara de jag menar att det är absolut högre risker för ett barn att vara med om ett snitt än om en vagförlossning. men sen vet ju jag att just vid din förlossning så kunde de gått illa om de ej blivit snitt, så i vissa fall är ju detta den bästa lösningen.

men de jag menade var att jag skulle aldrig välja ett snitt om jag fick friheten att välja, då det är risk för både mamma och barn.... mer än vid en vag förlossnng.

sen evt jag ju att en viss % som blir introduserade som jags ka bli, blir akutsnittade för att de inte funkat.
Svar på tråden Hur många här har fått igånsättning pga