• Cerasus

Vilken bil blir den rätta?

Har tuffat runt i en Opel Astra från -96 nu i snart två år och har varit grymt nöjd med den. Problemet är att nu när vi blivit tre i familjen så ska man ju ha in ett babyskydd också. Ett sånt köpte vi, närmare bestämt en Akta Graco Logico S. Dessvärre så går det inte att använda den enormt praktiska basplattan utan att göra baksätet helt obrukbart för vuxna.

Frågan är nu ifall någon kan rekomendera en bil i prisklass 25-35000 riksdaler som har följande egenskaper:
    1. Kombi eller fetare, lastutrymme är a och o. Tänk 2 babyskydd + hundbur eller liknande.
    2. Skall kunna hysa ovan nämda babyskydd i baksätet, samtidigt som förar- eller passagerarsätet är draget helt tillbaka.
    3. Överkommlig till billig i drift, delar och reparation. Inte mer än 1 liter / mil vid blandad körning.

• Svar på tråden Vilken bil blir den rätta?
  • frítz76

Vi har en ford galaxy 98 som sväljer allt. den går att få med halvbur bak. En 96-97 kan du nog få för ca 30. Vi gav 38 för vår men det var via ett dödsbo.

• Cerasus

Hmmm... Är lite lurig på ford faktiskt, mer inne på tyska bilar i regel. Men ska kolla upp definitivt. Tack för tipset.

• Krillans

Du skriver bl a att den skall vara "överkommlig till billig i drift, delar och reparation". Köper du en lite äldre bil så är det väldigt, väldigt viktigt att du undersöker hur mycket en sådan du är intresserad på kosta, vilka fel som kan vara på den, vad det kostar att göra olika reparationer etc.

Här finns information och länk till två mycket bra hemsider, en från Konsumentverket och en från Bilprovningen, med information om att köpa begagnad bil. Där finns mycket bra information om att köpa begagnad bil och du kan t ex se hur mycket en sådan bil du är intresserad på kostar:

begbilguiden.bilprovningen.se/

Som du ser så finns hos Konsumentverkets hemsida boken, "Bilar - Starka sidor & svaga punkter". Jag har inte själv läst den, men jag rekomenderar den.

Lycka till!

• Cerasus

Tackar för tipsen. Ska defintivt kolla upp!

• Musikerpappa

Hejsan!1 Toyota Previa verkar vara den som ligger bäst till enligt statistiken. Har ev själv tänkt skaffa en sådan lite senare. Väntar nämligen tillökning i vår, dessutom så blir det tvillingar

• Ludjoh

Jag köpte en Opel Zafira club i dag, 7-sitsig. 99:a för 42000.
    Den var kanon fin

• Januaripappan

Måste tyvär säga att bilar i 25000kr klassen och säker familjebil inte riktigt rimmar väl.
    Tittar själv efter ny bil nu när familjen växer och inser med förskräckelse att vill man att de kära ska åka säkert så får man betala.
    Den klart säkraste bilen enl de tester jag studerat verkar vara saab 95, tätt följd av Audi A6 och Volvo V70.
    Men då måste man lägga till en ett framför för att inte behöva åka runt i en 40.000 milare.

Övrigt så håller jag med tidigare talare avseende reservdelskostnader koplat till billigare bilar.
    Det är lätt att lura sig själv med att man tror att 25.000kronors bilen är så billig.
    Lägg till en årskostnad i service på 6000kr rep kostnader på 4000kr bensinförbrukning, och stigande skatter på miljöbovarna från 80 och 90 talen. Snart har man köpt sin bil en gång till och då kunde man ha köpt sig den där bilen man bara gick och trånade efter men tyckte var för dyr då.
    Länge leve avbetalning!!!!!

• Januaripappan

sorry.
    det är sent, datorn är tung i knät, täcket är varmt, frun snarkar för första gången på tre veckor och pappa har svårt med stavningen men meningsbyggnad. Livet som gravid är underbart.

natti natti och glöm inte att pussa magen

• Cyberdansken
    Cerasus skrev 2007-10-21 13:43:55 följande:
    Hmmm... Är lite lurig på ford faktiskt, mer inne på tyska bilar i regel. Men ska kolla upp definitivt. Tack för tipset.
    Galaxcy är en tysk Ford. Alla ford som säljs här, utom Mustang, är tyska.
  • Pixboy

Ford Galaxy heter också Volkswagan Sharan eller Seat Alhambra. Samma bil, olika märken

• Master J

Här kommer ett par rader som förhoppningsvis skapar oreda i dessa led.
    1/ att köpa en bil över huvud taget tillhör de sämsta ekonomiska transaktioner vi människor gör.
    2/ en majoritet av dagens bilar 1980-> klarar utan större problem 30-40 tusen mil.
    3/ Fel på nyare bilar förekommer i större utsträckning och till betydligt högre kostnader än för äldre bilar.
    4/Grunden för all form av sk krocksäkerhet är grundad på fysikens grundlagar om Massa. Således kan man alltid räkna med att ett fordon med en vikt av 1500-2000 kg klarar sig betydligt bättre än ett i viktklassen 1000-1500.
    5/EuroNCaps resultat grundas på kollisioner med fordon i samma klass, därför kan även en liten bil hypotetiskt sett få 5 stjärnor.
    6/ Kostnader för en bil bör beräknas på det totala. Således om man anser sig ha ett kapital på 100000,oo kan man i princip välja. En bil för 50 och femtiotusen till service-soppa o övrigt. Alt en bil för 100 och pengarna är slut.
    7/ ang Miljöbilar. Allt fler länder tar nu bort begreppet miljöbil, då det inte finns sådana. Inte ens en bil som drivs på elektrisk ström kan klassas som en miljöbil, då den kräver enorma resurser at extern energi för att kunna tillverkas och senare köras.
    8/ bra bilar? Finns banne mig i prisklass från ett par tusen och uppåt. Dåliga bilar? finns i samma prisklass.
    Vår familj kör tre ganska stora bilar där 2 av dem går på under litern. De är från 90-talets början men har självfallet ABS airbag mm. De har dessutom fördelen av att vara hyggligt billiga i reservdelar.
    9/ köpa familjebil idag. Köp den största ni ser och en ni tycker om, oavsett dess eventuella bränsleförbrukning mm. Men tänk noga efter om ni anser att en bil är värd flera tusen kronor i månaden i amorteringar.(de flesta bilar förlorar samma summa i värde som man amorterar/månad).
    10/ visst är det trevligt med en ny eller nästan ny bil, men tänk noga efter om det verkligen är värt priset....

• Teka

Håller med fritz76.. Har själv en Seat Alhambra -99:a. Exakt samma bil som Ford Galaxy och VW Sharan. En bil som sväljer precis allt! Och med komfort och vägkänsla utom dess like! Jag har en 1.9 liters diesel på 110 hk orginal, men efter att ha stoppat i en KCR-box för 4000 spänn så blev det 140 HK och 285 newton istället för 215 orginal.. Den drar nu 0,43 på långkörning och 0,61 i stan. Kan lova att det inte finns nån mer ultimat familjebil! Dessutom har de (alhambra, sharan och galaxy) eluppvärmd framruta! Tar drygt en minut att bli av med isen på framrutan! Har haft min i 8 år och aldrig någonsin behövt skrapa framrutan ren från is! Dessutom behöver torkarna aldrig rensas från is under drift!
    Vi har även en Saab 9-5 kombi -99:a som "normal" familjebil, men den är nog bland de sämsta bilar man kan ha som barnfamilj.. Eftersom bakrutan lutar in så pass så ryms det inte speciellt mycket i den fast det är en kombi. Skulle ha satsat på en Volvo V70 eller en Opel Omega Kombi istället. Möjligtvis en Audi A6 Avant, men är inte säker pga deras oljeförbrukning..

• Hockeytoken

Hej! jag var och provade en Citroën picasso med 7 säten och den var riktigt rymlig o bra när det gäller många barn i bilen kan jag säga.. nackdelen är väl om man ska ha in vagn o packning så är den bara 5 sitsig. smidiga stolar som man bara fäller ner. ganska billig för att vara så stor o genomtänkt tyckte jag.

• Pappa Daniel

Hmm intressant tråd. Själv är jag sugen på en Audi A4 avant , 98 eller senare. Nån som har erfarenhet av denna bil?

• byström

Svår prisklass... skulle nästan säga SAAB 900 88-93. Kostar allt från 2000-25000 i inköp (för de vanliga, ej pedantskötta Aero), driftsäker. Väldigt billig att äga, sväljer förvånande mycket!
    Billiga reservdelar, finns dessutom 1000-tals skrotade- god tillgång på beg. delar.
    Hyfsad bränsleekonomi.
    Ett säkert kort.

Annars är Ford Mondeo ingen dum bil. Min syster har en -98 kombi, sväljer en hel del!
    www.blocket.se/vi/14594865.htm
    Tror reservdelar osv är rätt billiga.

Själv kör jag en Mondeo -02, där har du utrymmen!
    Enormt bagage, större än V70, 9-5 osv.
    Störst i klassen enligt Teknikens Värld har jag för mig... Enormt baksäte!
    Finfin säkerhet, 145hk, runt 0.7lit/mil landsväg, fullproppad.
    Billig försäkring, billig service!
    Kostar 1800kr/service, förutom var tredje (var 6000:e mil) som kostar 3000kr.
    Kamkedja! (Vilken gåva)
    Billigaste på blocket just nu - www.blocket.se/vi/14224958.htm
    Väldigt driftsäker, mitt tips!

• emajk

Hej! Jag tipsar gärna om en större biogasbil. Billigt bränsle och bra för miljön. Kör själv en Volvo 850 som jag precis köpte för 25.000 kr. Fungerar toppen. Mer info finns på www.biogasbil.nu

• foreverever

Problemet som du står inför är att du vill få in babyskydd och ändå ha en framstol skjuten längst bak. Det är en omöjlig kombination på en vanlig bil med dagens skydd och barnstolar som är stora pga säkerheten för de små.

Att kolla på minibussar är ju ett alternativ för dig.
    Men en bil som på många sätt är modern och bekväm ofta med acc mm är Saab 9000 som dessutom har gigantiskt bagageutrymme. -90 och nyare är att föredra och finns väldigt billigt på blocket. Annars är det Volvo 7/940 eller 855 som också är bra bilar. Dock så lider volvo av problemet av sjukt korta bälten vilket ger problem med de flesta typer av bilbarnstolar. Vet inte om Saab lider av samma problem.

Andra bilmärken är jag inte speciellt bekant med, men ett råd är att kolla allt som verkar vettigt i din prisklass och åk och provkör, provlasta och prova med barnstolarna för att se att du fr plats med allt du vill.

Svar på tråden Vilken bil blir den rätta?