• Disarmed

Kostnad-söka sina rötter

Har ni fått betalat något genom t e x adoptionscentrum för att de ska kunna hitta era biolgiska föräldrar? Hur har ni gått tillväga?...

• Svar på tråden Kostnad-söka sina rötter
  • inoka

Jag gick iofs inte genom ngt adoptionscenter eftersom Sri.lanka inte arkiverar adoptioner längre än 12 år (i alla fall var det så förr) så jag gick genom den singalesiska advokaten som är en god vän till oss som hjälpte mamma och pappa att adoptera mej och jag betalade vissa omkostnader som han hade.

• mammatillvictor

Jag bad AC höra sig för ang min bakgrund och hörde sig för med kontakter i Ecuador. Det kostade inget. AC har dessutom arkiverat alla papper och de har du rätt att få ta del av, utan kostnad tror jag. Bästa är att kontakta dem och höra.

• Ennna

Hej!
    När jag för några år sedan funderade över det hela, fick jag till svar att det skulle gå på runt 900kr då. (ca 3-4 år sedan) I den summan var det administrativa avgifter i mitt ursprungsland, samt att det var en socialassistent som skulle komma att ta kontakt med den biologiska mamman. Dvs någon som såg till att även hon skulle få beskedet om en eftersökning på ett skonsamt sätt...
    Nu kom jag aldrig till den punkten då det fanns en akt från ursprungslandet på AC av olika omständigheter... Närjag fått de första uppgifterna, var jag nöjd - och tänkte att jag skulle gå vidare vid ett annat tillfälle...Behövde dock inte det då min biologiska mamma själv gjorde en eftersökning, och idag har vi kontakt.

• Disarmed

Okej,enl vad jag fick veta, skulle det kosta minst 6000:-, en del pengar....

• mammatillvictor

Det låter som mycket pengar, men det är kanske om man ska ha folk i landet som ska arbeta med ens eftersökningar, översättningar av dokument etc. Då är det klart att det kostar pengar. Men om man bara vill ha tillgång till de dokument som AC har arkiverade så kostar det inget, ialla fall inte för mig hos AC.

Svar på tråden Kostnad-söka sina rötter