• ludda77

Godnatt saga för en 2-åring?

Hej!!!
    Jag söker med ljus o lykta efter en bok som passar att läsa vid läggdags? Min dotter bli 2 år i nov och älskar godnattsagan... Gärna inte så lång o med bilder på djur eller människor som sover i slutet?! Alla tips är välkomna!!
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden Godnatt saga för en 2-åring?
  • Feline

Först brukar vi läsa någon bok med bilder i och sånt och då är hon med och tittar.

Efter det läser jag en godnattsaga ur en bok med bara text och då är hon inte med på samma vis utan ligger ner och lyssnar (eller bökar runt ;). Det funkar finemang och hon somnar ofta innan den är slutläst. I början läste jag olika sagor men nu vill hon alltid höra samma 'Pojken som gick till Nordanvinden och krävde igen mjölet' av totalt oförklarlig anledning.

Skulle hon inte somnat när den är färdig släcker jag och sitter och sjunger några verser av Byssan lull och då somnar hon alltid.

Ok, jag vet, inte alls vad du efterfrågade... men med min dotter gick det aldrig lätt med en saga där hon ville vara med och titta.

• Carin66

Jag brukar läsa små pocketböcker..typ mumintrollet, hon älskar dom sagorna...i dom finns det bilder och en enkel text..det brukar räcka med en bok för henne...

• ludda77

TACK FÖR ALLA SVAR!!!!
    Jättekul med olika tips, jag ska kolla runt o se om jag kan hitta några av böcker ni har tipsat om!!!
    Ha det gott!!!

• Doriath

Petter och hans fyra getter är KANON! På rim som man själv och även barnet lär sig fort. Färgerna finns med och fina och lagom detaljerade bilder. "nesa petter jette" är en väl använd mening hos vår 2åring

• HoneyPuff

Vi läser ofta en bok som heter Godnatt sol, hej måne. Köpte den på bokrean (Akademibokhandeln) och dottern fullkomligt älskar den. Vet inte vem som skrivit den och boken ligger inne hos dottern som sover middag just nu. Kan återkomma med namn om du är intresserad. Den handlar om en liten kanin som ska gå hem och lägga sig. Sidorna är skurna så att man först ser en sol till höger, sen vartefter man bläddrar så blir det en måne till vänster. Jättefin och billig bok, tror den kostade 39kr eller nåt sånt Mamma tycker dessutom att det är ett plus att det bara tar ett par minuter att läsa boken, blir inte så hemskt lång nattning då.

Svar på tråden Godnatt saga för en 2-åring?