• Anonym (orolig)

Jag mår inte bra!

Minst två gånger om dagen mår jag helt konstigt, är yr i huvudet, ungefär som en gungande känsla. och det känns som omvärlden är lite frånvarande på något vis. (svårt att förklara)

Blir ibland matt i kroppen, och ta mig inte för något, vill bara lägga mig ner i sängen och sova.

Har ont i huvudet och mår lite illa ibland, på grund av att det gungar till. (känns det som, typ åkesjuka måilla)

Jag är inte gravid!

Någon som käbner igen sig kanske, eller har några förslag på vad det kan vara?

• Svar på tråden Jag mår inte bra!
  • KNALLAN

Hej.... Den gungande känslan du beskriver kan vara "spänningsyrsel". Läskig, men helt ofarlig. Kan bero på många olika saker, stress tex som ger spända muskler, du kanske biter ihop käkarna (ofta omedvetet) vilket ger spänningar i hals  och nackmuskler. Kläm dig själv lite i nacken.... Är du öm eller har ömma knutor där tycker jag du ska gå till en massör eller naprapat. Detta är ett känt fenomen så är det där felet ligger blir du hjälpt. Försök att inte oroa dig och därmed öka stressen, utan sök hjälp. Gungande yrsel har inte med balanssjukdommar i örat att göra, den är rotatorisk, så jag föreslår massör eller naprapat.
    Lycka till!

• Linsenstinsen

Har du ångest? Då kan man tappa balansen..Bli trött. Kan nästan kännas som att man är full.Kan ju vara något inne i örat som är ur balans. Tycker att du borde boka ett läkar besök.

• Anonym (line)

Jag tycker det låter som blodtrycksfall, det har jag rätt ofta och det känns precis som du beskriver.
    Kan bli illamående, känns som om omvärlden försvinner lite i ett töcken och det enda jag kan tänka på är att få lägga mig ner och vila.

Kolla upp blodtrycket.

• Anonym

Skulle kunna vara tecken på panikångest också. Är du stressad, TS?

• Anonym (orolig)

ÅÅ tack för alla svar!

Som KNALLAN skriver: Jag har MYCKET spända muskler och går både till en sjukgymnast för min rygg och en massör. Har också problem med käkarna... Var sjukskriven i jan-feb för mina rygg besvär, men kan inte minnas att jag hade dessa yrselbesvär och matthet så mycket då. Ja, jag har ett ganska stressigt jobb, sitter mycket ner och jobbet är gjort för att få ryggbesvär och spända muskler.

Det är inte så att det gungar hela tiden utan det kommer bara sådär någon gång om dagen. JAg känner mig mer matt i huvudet och som om inte synen hänger med, eller så är det huvudet..

• KNALLAN

TS:

Har du berättat för sjukgymnast och massör om din yrsel? Alla med spända käkar och nacke får inte yrsel, utan har bara ont, huvudvärk, "tandvärk", tinnitus, illamående mm. Det tar olika på olika personer och vi är olika känsliga. Så ta tag i det, för det går att få bukt med. Försök i första hand slappna av allmänt, oroa inte dig för yrslen utan "följ med den" även om det är läskigt. Ge inte upp för som sagt detta är ett känt fenomen och sjukgymnaster, massörer och naprapater ska kunna detta. Så berätta om din yrsel!

• Anonym (moa)

jag hade mycket yrsel, illamående, matthet osv hösten 05. Mina hormoner var i obalans och kroppen trodde den var gravid.

Detta var efter ett missfall jag hade. Hade sån yrsel att jag hade svårt att köra bil.
    Brösten var även de sjuka.

• Mia 28

Alltså, du slog huvet på spiken, precis sådär känner jag mig också på pricken. Jag är ofta yr och kan bli matt i kroppen. Ofta när jag är ute och prommenerar och tex tittar ner och när jag sedan tittar upp igen så svajar det till ordentligt. Tror det har något med balanssinnet att göra. Har hört att dom som är pricksäkra kan vara extra känsliga. Känner du också att du kan ha svårt att fokusera?
    Anonym (orolig) skrev 2007-10-13 20:32:10 följande:

Minst två gånger om dagen mår jag helt konstigt, är yr i huvudet, ungefär som en gungande känsla. och det känns som omvärlden är lite frånvarande på något vis. (svårt att förklara) Blir ibland matt i kroppen, och ta mig inte för något, vill bara lägga mig ner i sängen och sova. Har ont i huvudet och mår lite illa ibland, på grund av att det gungar till. (känns det som, typ åkesjuka måilla) Jag är inte gravid!Någon som käbner igen sig kanske, eller har några förslag på vad det kan vara?
  • Mia 28

Jag känner även att synen inte hinner med ibland

• Anonym

Måste säga att jag fortfarande tror på stress och panikångest för jag har just såna symtom. Just som att huvet inte riktigt hänger med ens när man vänder sig om. Och så den gungande känslan, nästan som att fötterna är lite runda undertill.

• cassandra86

Ts
    Jag vill inte skrämma dej eller så men jag har känt exakt samma sak. Som att hela rummet snurrade och illamående, dock inte varje dag. Bestämde mig för att uppsöka läkare och blev skickat på CT skalle. Nu har man hittat något cystliknande och ska få resultatet från magnetröntgen imorgon. Det behöver inte vara något allvarligt men man ska ta symptomen på största allvar!
    Tycker du ska söka vård för säkerhetsskull!!
    Lycka tilL!

• Anonym

Lågt blodtryck? Får också så och jag har lågt blodtryck.

• Anonym (orolig)

Cassandra86: hoppas det går bra för dig! Ja, jag har faktiskt haft funderingar kring det med.. men har varit yr pga min nacke förut så jag tror att det har att göra med det denna gång med. Men man vet aldrig, kanske borde beställa en läkartid ändå..

KNALLAN: Ja, min sjukgymnast vet att jag är yr ibland. Ska till henne i morgon och får prata med henne om att det har blivit sämre igen. Min sjukgymnast har en teori att jag har många knutor i nacken och detta kan ge dålig blodtillförsell och på den vägen kan jag bli yr i huvudet, har även känt för några månader sedan att kinden kan domna ibland, men det fick vi buggt med.

Mia28: skönt att höra att det inte bara är jag som har denna konstiga känsla.. Har du problem med nacke eller rygg??

• Anonym (orolig)

Anonym: har pratat med flera som tror att det kan röra sig om panikångest. Min mamma har haft mycket sånt och det kan väl vara ärftligt va?

• Anonym

stressad och utbränd? panikångest?
    för mkt oro runt omkring?

• Anonym (orolig)

Anonym: Har ett stressigt jobb i vissa situationer, inte hela tiden. Men jag kan inte tänka mig att jag kan vara utbränd, men kroppen verkar förstå meera av sådant än en själv gör.

• Creyla

Jag fick sånna symptom av järnbrist...så det finns nog mycket som kan ge just sånna besvär. Men om du ska kolla upp något annat hos läkaren kan du juh kolla järnvärdet med. Är juh enkelt att kolla och enkelt att göra något åt med för den delen.

• Anonym (orolig)

Har varit hos läkaren för min bara min yrsel, (har haft problem med det länge) förut och tagit en himla massa prov, blodprover och urinprov men alla har varit BRA! Detta var kanske för 1,5 till 2 år sedan. Men nu har det kommit till flera andra besvär, som ont i huvudet, illamående, matthet, ont i nacke och rygg.

Men har också börjat äta Mitt VAl Kvinna 2tabletter om dagen, så järnvärdet ska ju bli bättre av dom i så fall, tack för tippset!

• Anonym (Sofie)
    Anonym (orolig) skrev 2007-10-14 20:33:53 följande:

Har varit hos läkaren för min bara min yrsel, (har haft problem med det länge) förut och tagit en himla massa prov, blodprover och urinprov men alla har varit BRA! Detta var kanske för 1,5 till 2 år sedan. Men nu har det kommit till flera andra besvär, som ont i huvudet, illamående, matthet, ont i nacke och rygg.

Men har också börjat äta Mitt VAl Kvinna 2tabletter om dagen, så järnvärdet ska ju bli bättre av dom i så fall, tack för tippset!

Hur gick det? Jag har det likadant!
Svar på tråden Jag mår inte bra!