• Anonym (ok lr inte)

Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar

Jag och mina barns pappa är icke rökare och har alltid varit överrens om att vi ska
    göra vad som står i vår makt för att våra barn inte ska börja röka.

Min dotter  har vid en del tillfällen berättat att hon rökt frukttobak ur vattenpipa.
    I morgon fyller lillebror år och hon vill köpa en vattenpipa till honom.
    Jag är inte orolig för att dom ska röka starkare gejer utan vad jag undrar är hur farligt är egetnligen fruk"tobaken" som röks ur den här typen av pipa?
    Finns det nikotin och tjära i den och i så fall hur mcyket jämfört tex med vanliga cigaretter.
    Kan detta vara en inkörs port till annan nikotionanvädning?

Min spontana reaktion var ALDIRG i livet att nån av dom ska få ha en..men jag vet alldeles för lite om det här för att kanske ta en rättvis ställning.

Så ni som har bra och ritkigt fakta eller erfarenhet,.,snälla svara så jag vet vad lillebror ska få av storasyster i morgon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-12 16:12:06:
    Ska tillägga direkt då att jag oroar mig inte alls i nuläget för att det skulle röka tyngre grejer än den tobak man kan handla på livs. Utan det är kopplingen till cigaretter och nikotin jag oroar mig för.
  • Svar på tråden Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar
  • reboot

#Ska tillägga direkt då att jag oroar mig inte alls i nuläget för att det skulle röka tyngre grejer än den tobak man kan handla på livs.#
    Det är ju jätte bra att du inte bekymrar dig om att dina ungar ska gå över till opium eller crack för det är dem enda två andra droger som faktiskt är tyngre än nikotin

• Anonym

men på vattenpipan.com kan man ju köpa örttobak med fruktsmak. På infon där står det ju att den inte innehåller nikotin, den är dessutom biligare. Fast det kanse inte alls är samma sak?

• Anonym (ok lr inte)
    reboot skrev 2007-10-12 16:47:41 följande:
    #Ska tillägga direkt då att jag oroar mig inte alls i nuläget för att det skulle röka tyngre grejer än den tobak man kan handla på livs.#Det är ju jätte bra att du inte bekymrar dig om att dina ungar ska gå över till opium eller crack för det är dem enda två andra droger som faktiskt är tyngre än nikotin
    ska jag svara dig eller vill du bara missuppfatta? *ler stort*
  • Anonym (ok lr inte)
    Anonym skrev 2007-10-12 16:59:34 följande:
    men på vattenpipan.com kan man ju köpa örttobak med fruktsmak. På infon där står det ju att den inte innehåller nikotin, den är dessutom biligare. Fast det kanse inte alls är samma sak?

ja se där ja! I deras shop finns det något som påstås vara helt nikotionfritt!

Är det bluff dådå? VIlken himla röra o sätta sig in i *S*

• Cheesypoof

Anonym skrev 2007-10-12 16:59:34 följande:

Precis: Inte alls samma sak
    Utan nikotin kan man ju lika gärna hälla doftolja i fotbadet och dra in vattenångan :)
  • reboot

Anonym (ok lr inte) skrev 2007-10-12 17:15:08 följande:

ska jag svara dig eller vill du bara missuppfatta? *ler stort*
    Inget svar nödvändigt :P
    Tänkte bara vara lite "informativ"
    Då jag inte är särskilt "påläst" när det kommer till "frukttobak" så är nikotinfritt och tjära befriat tobak faktiskt en STOR nyhet för mig hehe.
    Var faktiskt ganska så övertygad att ?frukttobak? var standard shit som man har i Prince paketer bara det att den var smaksatt.
  • Cheesypoof

Anonym (ok lr inte) skrev 2007-10-12 17:18:36 följande:

ja se där ja! I deras shop finns det något som påstås vara helt nikotionfritt!Är det bluff dådå? VIlken himla röra o sätta sig in i *S*
    Nej det är inte bluff. Det är säkert helt nikonfritt
  • Callina

Jag måste faktiskt säga (och hukar mig samtidigt inför arga röster) att jag förstår inte varför man ens tänker tanken att barnen ska få röka vattenpipa, oavsett om de får i sig nikotin eller inte. Nu är ju jag före detta rökare (av cigaretter) och det jag saknar allra mest är ju att inhalera något, vad det än är känns det som ibland... Förutom beroendet av nikotin så är det väldigt mycket vanans makt. Om man börjar med vattenpipa och gillar att sitta och suga i sig lite så anser jag att steget inte är långt till cigaretter. Det handlar om att man går över en gräns och då är det lätt att skutta snabbt vidare. Så svårt som jag har haft det att sluta röka så skulle jag inte vilja ge mitt samtycke till att mina barn röka något, oavsett vad det är. Kan tillägga att jag har tonåring hemma

• reboot

# Om man börjar med vattenpipa och gillar att sitta och suga i sig lite så anser jag att steget inte är långt till cigaretter.#
    Nja smakskillnaden mellan cigg och ?frukttobak? i vattenpippa är så kolossalt stor att det inte ens går att jämföra.

• Cheesypoof

Blir man beroende av vattenpipan så bör man nog starkt överväga att hålla sig till ballerinakex och andra mindre farliga droger :)

• reboot
    Cheesypoof skrev 2007-10-12 18:53:49 följande:
    Blir man beroende av vattenpipan så bör man nog starkt överväga att hålla sig till ballerinakex och andra mindre farliga droger :)
    Skoja inte om sockrets förmåga att ?förslava? folk
  • junimagi

*asg* Applåderar!

Cheesypoof skrev 2007-10-12 18:53:49 följande:
  • mina45

Denna tråd var bland det roligaste jag läst här på länge!
    Varför ska man röka äpple o blåbär överhuvudtaget duger det inte att äta det?
    Varför köpa hem vattenpipor? Är detta någon ny trend att röka frukt o bär i stället för?
    Jag som gammal missbrukare (FD) skulle aldrig i livet ta hem en vattenpipa men det är för min egen skull, så jag har inte den förståelsen som ni andra kanske har.

• Anonym (Frukt)

Luktar det frukt om pipan? Finns alla möjliga fruktsmaker 

Svar på tråden Hjälp med vattenpips fakta o lämplighet för tonåringar