Tips till ung bonusmamma!
Snälla ge mig lite tips på hur man blir en bra bonusmamma, och saker jag kan hitta på med barnen (5 + 7 år)
Kram
Snälla ge mig lite tips på hur man blir en bra bonusmamma, och saker jag kan hitta på med barnen (5 + 7 år)
Kram
Låt barnen komma till dig... tvinga inte på dom en massa nöjen o påhitt om dom inte vill och/eller är van vid att göra saker.
Fråga gärna om dom vill göra något och i så fall VAD .. men låt dig nöja dig med det svaret du får...
i början kan det vara ganska minerat område beroende på hur dom tänker om sin pappa o sin mamma..
Lägg det hela på barnens nivå - börja enkelt med det som dom brukar göra i vardagen med att städa sina rum, duka bordet, plocka undan osv.. börja få det att fungera först - sen kan man börja hitta infallsvinklar där man kan börja hitta på saker - i början kan det nog mest vara enkla saker som bakning, pyssel ihop osv...
Mycket hänger också på hur länge ni varit ihop du o barnens fader och hur trygga barnen är med det förhållandet...
Jag är själv bonusmamma o jag gjorde precis så här - jag tvingade mig aldrig på barnen utan dom fick komma till mig och det funkade.
fråga vad de gillar att göra vilka spel osov.... de kan ge dej ideer...
Det bästa sättet att bli en bra bonusförälder är att vara sig själv och inte göra sig till för att barnen skall tycka om en. Sedan är det som övriga skriver, fråga barnen vad de vill göra eller fråga pappan vad barnen gillar.
det kan vara ganska litet som att pussla eller spela ett spel hela familjen! det brukar vara ganska trevligt =) köp ett spel som passar alla t.e.x memory. Men man kan fråga först om de har lust att spela ... därefter får man ju ett svar har de ingen lust så är det inte hela världen =) men var den du är. Är du jättetrött en dag så behöver man inte göra något med barnen hela tiden. Och de vill leka med dig och du bara skriker nej inombords så gå då inte och lek utan säg, idag är jag trött. Jag vill vila lite! för barnen märker om man inte vill. och då är det bättre att säga som det är =)
jag satt med min bonus häromveckan och vi satt vid datorn och titta på crazy frog som vi sökte på you tube. Han hade aldrig sett honom förut. Och han tyckte det var jättekul när vi satt där och titta på små filmsnuttar. Så det kan ju handla om ganska lite som gör de glada =)