• Lordia

Trotsar som satan

Hejsan jag är bonusmamma åt en liten super gullig kille på 2½ år.. Han är världens goaste lilla kille. MEN han trotsar som satan, visst han är trotsig mot sin mamma också. Men när han är hos oss så tetsar han mig till max. Hans pappa blir till slut irriterad på mig när jag ber honom säga åt honom också.. Så att han lyssnar liksom.. Då märker ju lilleman att pappa blir irriterad på mig så då fortsätter han ännu mera.. lyser bara djävulskap om honom vid dessa tillfällen. Jag älskar honom mer än allt på denna jord och jag ser honom som min egen. MEN det är väldigt påfrestande att han är så trotsig. Har ni några tips? han brukar få sitta på en stol och tänka på hur han betett sig om han är fööör trotsig och bara gör satyg.

• Svar på tråden Trotsar som satan
  • Ess

Båda vuxna MÅSTE stå enade, så du får prata med pappan att han går in och stöttar dig när det behövs och att ni kommer överrens om vad som är ok och inte. Han får absolut inte visa irritation mot dig när pojken hör på, tycker han du har fel så får han ta det när ni är ensamma.

Jag har själv 2 småbarn och det som tar bäst på deras trots är just när dom märker att det inte funkar att spela ut oss mot varann, märker tex jag att dom struntar i hans tillsägelser så går jag också in och säger exakt samma sak som han, dom protesterar naturligtvis MEN dom gör vad dom blivit tillsagda eftersom det inte finns nåt annat alternativ.

• Lappflickan
    Lordia skrev 2007-10-10 10:51:47 följande:
    Hejsan jag är bonusmamma åt en liten super gullig kille på 2½ år.. Han är världens goaste lilla kille. MEN han trotsar som satan, visst han är trotsig mot sin mamma också. Men när han är hos oss så tetsar han mig till max. Hans pappa blir till slut irriterad på mig när jag ber honom säga åt honom också.. Så att han lyssnar liksom.. Då märker ju lilleman att pappa blir irriterad på mig så då fortsätter han ännu mera.. lyser bara djävulskap om honom vid dessa tillfällen. Jag älskar honom mer än allt på denna jord och jag ser honom som min egen. MEN det är väldigt påfrestande att han är så trotsig. Har ni några tips? han brukar få sitta på en stol och tänka på hur han betett sig om han är fööör trotsig och bara gör satyg.
    Det där med trots är inte kul, och det är inte lätt att veta hur man ska hantera dom små liven. Det finns en jättebra bok som jag använder lite som en "stöttepelare" när det gäller hur man ska hantera "tester" och trots och massor med andra saker, som tex. konfliktlösningar, konsekvenser m.m, den heter De Otroliga Åren och är skriven av Carolyn Webster Stratton, den finns på www.adlibris.se, man får riktiga aha-upplevelser när man läser den, den borde alla bonus och bioföräldrar ha hemma....
  • Lordia
    Lappflickan skrev 2007-10-11 08:32:29 följande:
    Det där med trots är inte kul, och det är inte lätt att veta hur man ska hantera dom små liven. Det finns en jättebra bok som jag använder lite som en "stöttepelare" när det gäller hur man ska hantera "tester" och trots och massor med andra saker, som tex. konfliktlösningar, konsekvenser m.m, den heter De Otroliga Åren och är skriven av Carolyn Webster Stratton, den finns på www.adlibris.se, man får riktiga aha-upplevelser när man läser den, den borde alla bonus och bioföräldrar ha hemma....
    DEEEEET var ett bra tips den ska jag kolla in tack så mycket=)
  • Lordia
    Ess skrev 2007-10-10 16:47:28 följande:
    Båda vuxna MÅSTE stå enade, så du får prata med pappan att han går in och stöttar dig när det behövs och att ni kommer överrens om vad som är ok och inte. Han får absolut inte visa irritation mot dig när pojken hör på, tycker han du har fel så får han ta det när ni är ensamma.Jag har själv 2 småbarn och det som tar bäst på deras trots är just när dom märker att det inte funkar att spela ut oss mot varann, märker tex jag att dom struntar i hans tillsägelser så går jag också in och säger exakt samma sak som han, dom protesterar naturligtvis MEN dom gör vad dom blivit tillsagda eftersom det inte finns nåt annat alternativ.
    Mmm vi försöker stå enade men min sambo vill ju helst att det ska vara kul för lillen att vara hos pappa liksom o när han håller på som värst så tar hans tålamod slut och han blir irrterad på allt typ.. som sgat kan vara påfrestande eftersom lillen känner på sig detta å blir värre..

Men vi ska typ sätta oss ner när lilleman är här, fika med honom direkt när han kommer till oss och säga att så här ligger det till hos oss... Även fast han är liten så förstår han mer än vad man tror....
Svar på tråden Trotsar som satan