• SophiaLa

Ashermans - Skadad slemhinna

Hej,

Vet inte riktigt var jag ska lägga denna men prövar här.
    Jag har genomgått en hysterskopi på SöS där dom tagit bort sammanväxter som uppkom efter en skrapning hösten-06. Läkaren sa även att en del av min slemhinna blivit skadad "stel" även detta pga infektionen efter skrapningen. En del av slemhinnan är skadad resten ser bra ut, kan ses som lite Asherman sa hon. Är det någon som har erfarenhet av detta, har mer info mm. Jag har under 1 år haft 4 missfall, hon tror att detta beror på skadorna på slemhinnan. Läkaren sa att det är slumpen som avgör, fäster ägget på den friska delen funkar det.

Som sagt är det någon som har nån info får ni gärna skriva några ord.

• Svar på tråden Ashermans - Skadad slemhinna
  • SophiaLa

Oj vilka histroier, beklagar verkligen för alla som råkat ut för missfall.

Ni som talat med läkare, hur dom meddelat hur statistiken ser ut för att någonsin kunna få ett eget barn?

Min läkare sa att det är troligt att man drabbas av fler missfall, men det är inte omöjlig att man kommer att lyckas heller. Hon sa att man kan säkert få försöka ett flertal gånger.
    Som sagt enligt henne så är det slumpen som avgör.

• Sparken

SophiaLa - går det inte att operera? Säger din läkare att du ska fortsätta försöka bli gravid utan åtgärd?

• SophiaLa

Hej Sparken,

Enligt henne går det inte att operera, den har blivit skadad "stel" blodkärlen i det området har slutat fungera, och det kan man tydligen inte göra nåt åt, man får väl vara glad att inte allt är skadat.

Jag ska till Sophiahemmet i slutet på Okt och se om dom säger nåt annat.

Ja enligt henne ska man bara forstätta försöka tills man får till det. Men det kan nog ta lååååång tid. Har ju redan haft 3 missfall hitills.

• magis

SophiaLa - jag beklagar även dina missfall! Jag känner mig väldigt sorgsen och frustrerad nu! Vad jag kan utläsa av din historia så har man genom hysteroskopin gjort de åtgärder som kan göras? Har du fått östrogenbehandling också? Har du haft ngn graviditet efter hysteroskopin ännu? Jag förstår att du undrar över chanserna, det är väl väldigt svårt att säga, därför uttalar de (läkarna) sig kanske ogärna om det.

Personligen undrar jag om man har det värsta framför sig och inte bakom sig...hur mycket ska man orka, och vad gör alla missfall med kroppen?

Oj jag blev jätte-deppig nu förlåt..../Magis

• SophiaLa

Hej Magis,

Det var inte alls meningen att skriva nåt som sårar, jag förstår hur du känner dig. När jag talade med läkaren i måndags, var jag helt förstörd, gick hem och grät i flera timmar, men tänk så här, det är inte konstaterat ännu samt att det är inte kört även om du har det. Det går att få barn även om det är svårare.

Jag gjorde min hysteroskopi i torsdags förra veckan, nu har jag spiral som ska sitta i 4 veckor för att sammanväxterna inte ska komma tillbaka. Sen när den tas bort ska vi försöka direkt så läkaren för då har man haft en bra genomblödning i livmodern, tack vare spiralen. Vet inte om det ökar chanserna, men bara försöka.

Jag känner att det varit så mycket motgångar att jag blir helt avtrubbad.

Jag vet inte hur kroppen påverkas av alla missfall, men mina 3 sista har varit så otroligt tidiga så jag tror att kroppen knappt känner av det.

Jag förstår att du blir deppig, för mig går det i vågor. Ena dagen känns det helt OK nästa som att världen gått under.

Kram på dig!

• Sparken

Håller med er tjejer, VArför ska vi tvingas vara med om detta?! Det är ju så meningslöst! kramar er!!

• magis

SophiaLa!

Det är lungt! Det var inget du skrev som gjorde mig ledsen - jag känner ju bara som Sparken - allmänt desillusionerad pga alla tråkiga (om än liknande) historier. Känner er sorg och frustration precis som jag känner min egen!

SophiaLa, intressant att höra detaljerna om din hysteroskopi dock, förlåt om du redan svarat på detta men får du också östrogenbehandling nu? har också förstått att man har bäst chanser till lyckad graviditet precis efter en avslutad behandling, innan det i värsta fall börjar växa igen...har du prövat/funderat på akupunktur i kombination med spiralen? Jag har nyligen börjat med det...

Känner (som vanligt) igen mig i det ni skriver - har också fruktansvärt mörka stunder, men det går ju som bekant litet upp och ner, övergår precis som du säger i en mer avtrubbad attityd..

Har fortfarande svårt att acceptera läget ibland, det känns bra att prata med er i liknande situation men det gör mig ju ledsen också!

Kram tillbaka!

• SophiaLa

Hej Magis,

Läkaren talade om Östrogen, enligt henne är det bara sockerpiller, men jag vet inte. Kanske ska ringa henne och kolla om man kan få det utskrivet.

Enligt läkaren skulle det inte vara nån fara att sammanväxterna kom tillbaka, jag hade inte så mycket, mitt stora problem är skadan. Jag gick på akupunktur innan jag fick redan på att jag hade sammanväxter, man kanske ska ta upp det igen. Jag ska ringa och kolla med Marietta som jag gick hos. Kanske är bra för att öka på chanserna.

Vilket datum ska du in på hystersokopi och vilket sjukhus?

Kram

• SophiaLa

Kom på en fråga till?

När läkaranla säger slemhinna, menar dom då insidan på livmodern eller har man en slemhinna i livmodern, någon som vet?

• magis

Hej igen SophiaLa -
    jag förstår inte det där med att östrogen skulle vara = sockerpiller..? Jag har läst att östrogenbehandling är rutin efter hysteroskopi med korrigeringar, och fick det även bekräftat för två dagar sedan när jag pratatde med den spec.gyn som nu ska göra min missfallsutredning. Vad jag förstår så ska östrogenet bygga upp slemhinnan igen, på tal om den så tror jag också att det är själva endometrium som läkarna syftar på när det pratar om slemhinnnan - alltså ytskiktet av själva insidan av livmodern som skall bestå av celler som hela tiden förnyar sig själva, vid svårarare grader av ashermans finns inget cellskikt kvar vad jag har förstått.

Jag satsar på akupunktur nu, parallelt med min hysteroskopi, inbillar mig att akupunturen kommer att hjälpa läkandet genom ökad blodcirkulation...har väl inget att förlora (förutom SEK 350 per akupunturbehandling)

Min 1:a hysteroskopi utförs den 22:a på Södertälje Sjukhus - var du sjukskriven efter din hysteroskopi?

Sparken - tack för intresanta länkar! Jag tjuvkikar på dem men vill inte skriva eftersom jag är rädd att skrämma upp folk!

Kram på er / Magis

• SophiaLa

Hej igen,

Jag ska försöka att få tag på läkaren och få östrogen utskrivet. Kan ju vara lika bra att testa, kan väl inte göra nån skada.

Jag hade tänkt vara ledig dagen efter hysteroskopin men det var för mycket på jobbet, så jag jobbade, det var inga problem, hade som mensvärk men det gick bort med alvedon. Jag var inte sövd under ingreppet, vet inte om det gjorde att jag mådde bra. Jag var bara fruktansvärt trött efter dom lugnande tabletterna. Jag blödde ca 4-5 dagar efteråt, nu väntar jag på min mens nästa vecka. Får se om den kommer som den ska.

Jag ska kolla med läkaren vad dom menar med slemhinnan, återkommer med info när jag talat med henne.

Ja det kanske blir akupunktur för mig med, ska fundera på det. Jag betalar 500:- per gång, men det är ju helt klart värt pengarna om det funkar.

Enligt läkaren skall IVF eller liknande inte hjälpa, har du nån koll på det?

• magis

SophiaLa - hej igen!

Intressant att höra hur din hysteroskopi gick till. Jag kommer bli sövd och skall träffa narkosläkaren imorgon för att gå igenom det.
    Då antar jag att jag också kan förvänta mig att blöda några dagar efteråt - det kan ju vara bra att man är beredd på det.

Jag håller tummarna för att din mens kommer som den ska nu! Och ja, berätta gärna vad din läkare säger om slemhinnan - min är konstaterat tunn, hur är det med din?

Ang. IVF så fick jag känslan av att min läkare (som också är IVF-läkare) kommer att göra den bedömningen med facit i hand efter hysteroskopin och missfallsutredningen, men han sa till oss att han i dagsläget inte heller trodde att det skulle vara ngn idé med IVF, jag tolkar det som han anser att vi efter avslutad behandling och utredning bör ha lika goda/dåliga chanser på "naturlig" väg...

Ciao / Magis

• Gustafsmamma

Svar till Magis

Vet att det är olika utredningar om man har barn innan eller inte. För vår del har de tagit blodprover och gjort en hydrosonografi (ultraljud)av livmodern, dvs sprutat upp några ml koksalt för att se hur livmodern ser ut. Ingen mellanvägg eller något annat synligt, men jag blir orolig när jag har läst att asherman inte syns på ultraljud.
    Blodproverna fick tas om 3 ggr först gången för att den regninga sommaren hade medfört att luftfuktighetn på lab var för hög och att det gjorde att provern inte kunde analyseras. Gång nr 2 tog de fel rör. Det är påfrestande med den typen av "missar", när man har fullt upp med sig själv och sorgen efter det senaste missfallet. Kromosomer, sköldkörtel, koagulationsprover samt lupus /SLE. SLE har jag inte fått svar på än. Eftersom jag blir gravid behöver ju inte ÄL utredas, inte heller äggledare och inte makens spermier. Har varit hos kuratorn idag. Ska på mitt fruktade VUL i morgon......

• magis

Gustafsmamma - det verkar ändå som att du får en grundlig utredning...all sympati ang: din frustration med provslarv mm (luftfuktigheten..wow, där har jag lärt mig ngt nytt, vem kunde tro att sådant spelar in?) Jag har dock hört/läst att adherenser/synekier (i.e. ashermans) bör synas när man använder kontrast vid UL (koksalt)...men det absolut säkraste sättet att veta är hysteroskopi...ngn annan som har totallkoll på detta?
    Rapportera gärna om ditt läkarbesök im, om du vill såklart. Jag kommer nog inte gå in FL under det kommande två veckorna dock..

Jag önskar dig all lycka Gustafsmamma - det här SKA bara gå!

Kram, Magis

Svar på tråden Ashermans - Skadad slemhinna