Hej Estra,
jag fick samma besked som dig för snart ett år sedan. Vi ställdes direkt i äggdonationskö eftersom vi inte fick IVF via Landstinget (våra chanser var för små). Att få det beskedet var otroligt chockartat och det är först nu som jag kan prata om det utan att det värker rejält i hjärtat. Det bästa råd jag kan ge dig är att prata, prata, prata om detta med familj och vänner och gråta, gråta, gråta. Lås inte in sorgen och smärtan inom dig.
Min gynekolog sa att jag hamnat i ett för tidigt klimakterium, nu efter ett antal besök hos olika läkare (och tre misslyckade IVF-försök på privat klinik i våras) har vi fått veta att det inte behöver bero på för tidigt klimakterium. Det kan ha andra orsaker, t.ex. att man utsatts för gifter (starka lösningsmedel etc.) eller att man haft ett helt vanligt virus som av någon anledning satt sig just på fortplantningsorganen. Ibland vet läkarna helt enkelt inte varför, för mig var det på något vis lättare än ordet klimakterium att acceptera - eftersom jag inte märkt av några andra klimakteriesymptom och hade svårt att verkligen tro att jag kommit in i klimakteriet.
Eftersom jag har en vän som donerat ägg (i augusti) till en anonym mottagare står vi nu i tur att få mottaga ägg någon gång innan jul (från en anonym givare - vi gjorde en sk korsdonation) vilket känns väldigt spännande!
En sak jag funderat mycket över är detta med om jag blir biologisk mamma eller inte. Vi har träffat både sköterskor, läkare och kuratorer som säger att jag blir biologisk mamma och andra som sagt motsatsen. Äggdonation har ju bara funnits i Sverige sedan 2003, och det finns nog inga riktigt tydliga riktlinjer kring vad de olika sjukhusen ska säga till patienterna. MEN, jag tycker inte att du ska lägga så stor vikt vid vad familjerätten säger kring det. Lagar ändras hela tiden, den gällande juridiska inställningen till äggdonation idag behöver inte vara densamma som imorgon.
Du kommer ju att bära barnet i din kropp, utan din kropp kommer barnet inte att finnas. Det lilla emnbryot behöver din kropp för att växa till och bli ett barn, det är biologi. Att generna inte är dina är en annan sak. Skulle du bara bli mamma i juridisk mening är det ju ingen skillnad på adoption (där en annan kvinna burit och fött barnet) eller äggdonation (där du bär på och föder barnet). Så, för mig och många andra är inställningen att de som får barn via äggdonation faktiskt blir biologiska mammor.
Och är det så att äggdonation inte fungerar, varken för dig eller för mig och min man i höst, så är adoption ett jättebra sätt att bli förälder på! Lycka till!
/Joed