• Nickedockan

    När alkohol efter förlossning?

    Ja - när drack ni alkohol första gången efter att ert barn fötts? Ammar ni eller ger ersättning? Hur gjorde ni?

    Själv känner jag mig inte det minsta redo eller sugen på att dricka och för tillfället känns det som att det kommer att dröja länge innan jag dricker vin/öl igen. Jag helammar min snart 3 månaders kille och har planer på att amma rätt länge till. Har funderat på om amningen och dess hormon kanske bidrar till att jag inte är det minsta sugen på ens ett glas vin. Eller så är jag bara så uppfylld av kärleken till mitt barn att inget annat berusar mig bättre!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-09 09:21:15:
    Min son ammar fortfarande varannan timme ungefär, hela dygnet, så om jag ska dricka så får jag väl pumpa ur.

    För den som tycker det så är tråden inte menad som påhopp på dem som dricker utan en nyfiken fråga kring hur ni andra tänker och gör.

  • Svar på tråden När alkohol efter förlossning?
  • Tant Green

    Jag drack lite när jag slutade amma efter 5 veckor, men man tålde ju bara ett halvt glas då

  • Ellpi
    Tant Green skrev 2007-10-11 17:34:37 följande:
    Jag drack lite när jag slutade amma efter 5 veckor, men man tålde ju bara ett halvt glas då
    Jag trodde att jag också skulle vara mer lättpåverkad och inte tåla någonting efter att man inte druckit på ett bra tag! Men det var precis som vanligt, ingen mer ypk (yrsel per krona)
  • cicci85
    Ellpi skrev 2007-10-11 17:39:19 följande:
    Jag trodde att jag också skulle vara mer lättpåverkad och inte tåla någonting efter att man inte druckit på ett bra tag! Men det var precis som vanligt, ingen mer ypk (yrsel per krona)
    det trodde jag oxå oxå, så jag tog det försiktigt, men kände inget, inte ett dugg emr lättpåverkad än innan...
    ypk-haha
  • Mudd
    Ellpi skrev 2007-10-11 17:31:32 följande:
    Skaffa lite koll tack! Vi bryr oss självklart mer om våra barn. Ingen här pratar om att festa (mjölken skulle iofs även då vara helt ofarlig) utan att njuta av lite vin vilket är _helt ofarligt_ när man ammar.
    Vad menar du med att mjölken skulle vara helt ofarlig om man festade? Alkoholen går ju över direkt till bebisen om man ammar... Ett glas vin kanske är ok men att påstå att mjölken är helt ofarlig om man festar tycker jag låter underligt.
  • Ellpi
    Mudd skrev 2007-10-13 17:42:07 följande:
    Vad menar du med att mjölken skulle vara helt ofarlig om man festade? Alkoholen går ju över direkt till bebisen om man ammar... Ett glas vin kanske är ok men att påstå att mjölken är helt ofarlig om man festar tycker jag låter underligt.
    Ja så är det faktiskt!! Observera att jag inte tycker att man ska amma när man är full eftersom man då inte bör ha handskas med barn öht avsett om man ammar eller inte. Själva mjölken är dock helt ofarlig då den innehåller lika mycket alkohol som mammans blod, det är alltså promille det handlar om . Livsmedel som innehåller mindre än en halv procent alkohol klassas som alkoholfria.
  • muffin

    efter 5 veckor tog jag ett glas vin, jag hade så mycket mjölk i frysen efter tiden på bb att det nästan vore straffbart att inte unna sig ett glas!jag helammar.

  • Lilla loppan

    tog 4 månader med örsta och då ammade jag inte!!!men men man vet väl bäst själv tycker jag - med detta barnet tar det nog betydligt kortare tid då jag inte ens skall ge mig på att amma detta barnet pga olika saker

  • stina72

    Jag tog en öl (starköl) när sonen var ca en vecka gammal. Och den var underbart god

  • principisessan

    vår tös är en månad lite drygt.. pumpade ut massa mjölk för att kunna dricka lite vin nu i helgen, men det blev bara ett glas, sen var jag så trött att jag gick o lade mig istället Glad

  • Höstäpplet

    Jag drack nog ett glas vin första gången när vår dotter var 3 månader och då hade jag slutat amma. Men det konstiga vara att vinet inte alls var så gott som jag föreställt mig. Man var ju så trött och blev bara ännu tröttare av ett glas vin. SÅ fast jag slutat amma så blev det nästan aldrig alkohol ändå. Nu är jag gravid igen så nu är det ingen alkohol igen som gäller.

  • Storytelling

    Jag drack efter någon vecka. (ger ersättning sen dag 2. När hon var tre veckor varjag ute på krogen och festade loss. Min sambo var då hemma med henne. Jag behövde en helkväll (hade velat det så länge) för efter det har jag inte vart sugen

  • FruSascha

    Vi var på bröllop när sonen var 2 veckor. Pumpade ut innan. Sedan väntade jag 13 timmar innan jag ammade igen. 13 timmar kanske är överdrift men jag ville vara på den säkra sidan.

  • gottmebulle

    när honvar 2 månader ungefär drack ja några glas vin under kvällen,mot att hon fick ersättning självklart.

    fick föda med kejsarsnitt, och fick morfin på sjukhuset flera gånger om dagen - det går ut till bröstmjölken och risken finns
    att det kan påverkar barnet sa sjuksköterskan men har jag jätte ont så måste jag ju ta det. vad anser ni om de?

  • MrsSea

    Du ska inte känna skuld för att du tagit morfin mot smärta. Mår ni bra idag båda 2 är det det som räknas!
    Kram

  • Tinnituzzz

    Jag har läst på growingpeople att man kan dricka typ ett glas/en drink tror jag det var, sen efter fyra timmar så kan man amma igen, utan att behöva pumpa ut. För då har det försvunnit ur blodet och bröstmjölken.
    Jag funderara själv på att dricka nåt glas när jag ska gifta mig, sonen e då 3 månader. Men har inte riktigt bestämt hur jag ska göra (ersättning eller inte, pumpa ut eller inte), det känns lite fel att dricka när man ammar tycker jag. Men den sidan (growingpeople) ska vara pålitlig.

Svar på tråden När alkohol efter förlossning?