Hm, jag hänger inte riktigt med här. De har en son på två år men hon kan aldrig mer bli gravid för hon har haft cancer. Hon fick göra abort i vecka 16 för att hon hade cancer.
Det är alltså inte länge sedan den här personen 1. Hade cancer 2. var gravid.
Har man haft cancer kan det finnas länder som tar emot en ansökan men först efter att man varit frisk ett visst antal år. När det gäller graviditeten som avbröts kommer en hemutredare vilja försäkra sig om att paret är över sorgen över det barnet först, inget barn ska ju komma till en familj för att ersätta ett annat så att säga.
Att man varit fosterfamilj gör definitvt inte att man är garanterad att få godkänt på hemutredningen!
Man måste vara gift för att få adoptera (eller så kan man adoptera som ensamstående men då kan man inte vara sambo) och de flesta länder ha krav på att man ska ha varit gift ett visst antal år innan man får skicka papper till det landet.
Man kan inte heller få godkänt på en hemutredning innan man gift sig och innan man får godkänt måste man dessutom gå en utbildnig för adoptivföräldrar.
Idagsläget är det kö till många länder och eftersom mamman har haft cancer skulle jag nog gjort så att jag först ringde runt till organisationerna och kolla så att det finns något land som tar emot ansökan och vars krav ni uppfyller för övrigt.
Länderna har olika krav angående bland annat utbildningsnivå, BMI, religion, inkomst och, som sagt, antal år man ska ha varit gift.
Om ni matchar något land som tar emot ansökan så betala genast sökandeavgiften så ni får ett könummer. Det kostar någon tusenlapp om året men det kan det vara värt. Räkna med att processen tar ett par år (tänker att ni kanske skulle kunna få skicka till Vietnam, dit är det idag ca 3 års kö för att skicka papper och sedan 1-1,5 år innan man är hemma med sitt barn tror jag) och kostar någonstans mellan 100 000 - 200 000 kronor.
Det barn ni adopterar måste vara yngst i familje, alltså yngre än den gemensamma sonen.
Lycka till!