• ceecilie

Dagis/fritidsavgift

Är det fler som har haft problem att inskriva sig på samma ställe som sin parner med bonusbarn? När jag flyttade ihop med min man skulle dagisaviften höjas för det räknas även med på min inkomst, så jag fick vara skriven någon annan stans istället. Tyckte det låter jättekonstigt vad har jag med dagis att göra? Nu är bonusen skriven hos sin mamma istället som är nyseparerad. Tycker dom beräknar dagisavgiften lite fel, det borde vara på den biologiska mamman och biologiska pappans inkompst tillsammans, inte på dom andra. Jag har ingenting med det att göra. Nu är vi i allafall skrivna på samma ställe när bonusen inte är skriven hos pappan längre. Jag tycker det låter hemskt att detta påverkar inskrivningen också, men vi är ju tvungna för dom kan inte betala mer pga min inkomst. Fattar bara inte systemet som ska vara så krångligt.

• Svar på tråden Dagis/fritidsavgift
  • Kluvenflicka

Ja, så är det..man räknar hela hushållets inkomster..De som bor i familjen betalar tillsammans dagis avgiften..Var t.om så när jag hade en kompis boende hos mig..

• Yohanna85

det är så kommunerna räknar. På hushållet. Tycker också det är helknasigt! Eftersom när hans biomamma var arbetslös så behövde vi knappt betala någonting, eftersom hon även bodde själv. Och bonus är skriven hos mamman. Men nu har hon en sambo och hon har arbete själv så kostnaden har blivit mycket mera!

Men får väll se om det ändras i framtiden! Låter mer logiskt att det ska gå efter biologiska föräldrarnas inkomst om de har delad vårdnad.

Men som sagt är det så det ser ut idag. Biologiska plus dens sambos inkomst räknar de på.

Svar på tråden Dagis/fritidsavgift