• Linilur

Svimmade under förlossningen?

Jag var med om en obehaglig upplevelse under min andra förlossning. Det hela gick ganska fort fram, och smärtan var väldigt intensiv. Jag tog lustgas, precis som första gången. Min sambo och jag är ensamma i rummet, och han ska just gå och känna på badvattnet när han ser att jag ser lite konstig ut, som om jag håller på att somna. Det är just i slutet på en värk, och jag ligger med lustgasmasken för munnen. "Är du vaken?" frågar han, och då har jag tydligen nickat tillbaka. Som jag då upplever det så böjer han sig ner över mig tillsammans med en okänd sköterska och frågar "Är du vaken?", och denna bild upprepas för mina ögon gång på gång medan den försvinner iväg med accelererande fart. Samtidigt hör jag gaspumpen, vattenkranens tjutande och bebisens hjärtljud som ett stigande inferno av ljud som bara går mot ett tjutande. Det känns som jag (och bebisen med mig) faller bakåt ner i ett svart hål, och till sist är allt svart, det tjuter, och jag drabbas av insikten om att jag dör, och har fallit för långt bort för att kunna kämpa mig tillbaka. En sista gång ser jag min sambos ansikte framför mig som ett farväl.

Jag börjar då storgråta, och det får mig att vakna till liv. Min sambo står vid badkaret, så jag ser honom inte, och tror att jag är ensam. Jag vet inte om jag är död eller levande och letar febrilt efter en larmknapp. Då jag inte hittar någon så börjar jag i panik slå på alla knappar på datorn bredvid för att få någon att komma. Min sambo springer fram till mig och tröstar mig.

Barnmorskan kommer in och säger bara att "ja, ja lilla vän! Du har bara tagit för mycket lustgas och somnat! Det är vanligt och händer ofta att man får lite mardrömmar!" Det kändes inte alls bara som en mardröm, och där låg jag i min dödsångers och skulle koncentrera mig på att föda barn! Krystvärkarna kom efter bara ett par minuter.

Jag har pratat med en psykolog på bvc om detta, och hon tror att det som hände var att jag faktiskt tuppade av, och fick en utanför-kroppen-upplevelse eller nära-döden-upplevelse. Kanske var det smärtan eller blodtrycket? Eller var lustgasen felblandad? Under min första förlossning funkade lustgasen jättebra, och min sambo testade lustgasen både denna gången och vid hans första barns förlossning, och tyckte att den verkade MYCKET starkare denna gången.

Är det någon annan här som varit med om något liknande under en förlossning? Har väl inga större men nu efter, men tänker ofta på vad det egentligen var som hände...

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Svimmade under förlossningen?
  • Linilur

Tack alla för att ni tog er tid att läsa min långa berättelse!

Det låter som om det mycket väl kunde vara lustgasen...skönt att veta att fler känner igen sig

• AHL

Jag känner igen mej något oxå. Nu gick min förlossning jättefort o jag släppte inte lustgasen/masken på hela tiden, men jag fick total black out. Om det beror på lustgasen el den oerhörda smärtan vet jag inte.
    Var till o med så väck att jag INTE kommer ihåg att de satte sugklocka 2gg som släppte. Allt var bara mörkt omkring mej kommer jag ihåg o jag hörde inte ens deras röster. Mkt märkligt. Såg i journalen att de fter 30 min bara gav mej syrgas o det är först då jag hör att de säger " Nu blir det snitt".

• AHL

Kanske ska tillägga att jag fick 50/50- dvs inte stark lustgas.

• moje

Lustgas och syrgas blandas i olika styrkor.
    Barnmorskan ställer med en knapp in dosen man har för tillfället.
    Efterssom du var så nära att börja krysta och hade kommit så långt i ditt förlossningsarbete hade du säker en hög dos (läs i din förlossningsberättelse).

När man tar en "överdos" av lustgas, man andas in för snabbt eller att den är starkt doserad så känns det precis som du beskriver. Det hände mig med mitt första barn.
    En obehaglig upplevelse, känns som att man är riktigt drogad.

• Rulltrappa

jag vet inte om det berodde på den svaga lustgasen eller det faktum att jag varit vaken 41 timmar, men jag minns stunder av fullständig apati då jag glömde bort masken och ögonen höll på att vända sig ut och in. dock vaknade man ju till när nästa värk kom, så jag har faktiskt aldrig reflekterat över det innan jag läste det här.

• Duddelisah
    Linilur: Under min första förlossning upplevde jag något liknande. Jag började med lustgas men kräktes av den och slutade därmed andas den och bad (skrek ) efter Eda istället. Efter nästan 2 timmar kom narkosläkaren och började lägga Edan på mig. När jag ligger där på sidan och han gör i ordning bakom min rygg så svimmade jag. Jag tänkte att nu tror dom att jag dör så jag kände mig tvungen att få dom att förstå att jag levde. Jag försökt trycka sambons hand som jag höll i min men det gick inte - jag kunde inte röra mig..... Hela tiden såg jag mig utifrån, uppifrån - helläskigt! Efter ett tag, vet inte om det var sekunder eller minuter så "kom jag tillbaka". Ingen i rummet märkte något..... Eftersom jag slutade ta lustgas så långt innan min upplevelse så tror jag inte den hade med saken att göra. Inte heller att jag skulle ha svimmat av smärta pga Edanålen för jag kände inte ett dugg av att den sattes på mig. Jag är säker på att jag svimmade, varför vet jag dock inte.
    ** Dotter och son **
  • Britha

Var med om nått liknande:

Under ryggbedövningen så andades jag syrgas, plötsligt så hör jag syrener och bebisens hjärtljud, de komemr tätare och tillslut så blir de i osynk och jag försvinner. Jag såg mig själv ligga i sängen och trodde jag var död. Jag börjar ropa efter hjälp och helt plötsligt så hör jag BM och min sambo ropa mitt namn och jag vaknar upp och vet inte vars jag är. Efter ett tag så förstod jag att jag var mitt inne i förlossningen och jag blev skit skraj!

Tydligen så var jag borta en minut ungefär men det kändes som flera minuter. Jätte otäkt!

Mamma till lilla Theodor (31 maj 2007)
  • Stjärnstoft

När jag tog för mkt lustgas försvann allt långt långt långt bort som i en tunnel.
    Jag hörde allt som hände starkt, men det kändes som det var miltals därifrån ändå.
    Hörde ett metalliskt ringande ljud i öronen i vad som kändes som en lång stund och någonstans inom mig så tänkte jag att det måste bero på att jag tagit en "överdos".
    Det var jätteläskigt och det tog en stund innan jag kände mig normal igen.
    Men för övrigt var lustgasen bra för mig.

• Bengalan

När man blir FULLSTÄNDIGT uttröttad så kan alla drabbas av något som kallas hypnagoga hallucinationer, det låter mycket likt det du hade. Säkert är det så att det även kan framkallas av lustgas, men det är ju ALLT annat än lustigt...
    Jag drabbas lätt av detta tillstånd när jag ska somna eller vakna och fy för den lede vad det är obehagligt. En koffeintablett innan jag går o lägger mig gör att jag bara blir "lagom" trött och därför sover bättre(lättare).
    Känner att det var ett bra beslut med snitt för mig,jag hade väl börjat med det det där efter typ 1 timme.Jag har en lätt form av narkolepsi så jag tillhör inte de normala skittrötta...
    Tråkigt att du skulle behöva drabbas av en så obehaglig upplevelse i samband m förlossningen.Det är verkligen inte lätt att föda barn.

• Skofot

Du beskriver exakt min upplevelse av att använda lustgas vid min första förlossning, var ensam mycket och fattade inte vad som hände. Hade fullständig dödsångest. Testade vid min andra förlossning. Fick direkt samma klänning trots mycket låg dos. Tycker lustgas är VIDRIGT. Aldrig mer. 

• Anonym (JJ)

Låter nog som för mycket lustgas.. Jag har bara fött vaginalt en gång och det var 18 år sen, fick lustgas då men var inte med om nått sånt .. däremot har jag hört om liknande från andra som har tagit lustgas (utanför sjukhus). Har en bekant som höll på alldeles för mycket med det..

Eller annars att du helt enkelt svimmade. Har du gjort det förut? Jag har lågt blodtryck och har svimmat flera gånger , det känns ungefär som du beskriver. Jag brukar må illa och så börjar det svartna framför ögonen och låta högt i öronen och så drömmer jag när jag är avsvimmad också, sen vaknar man och fattar ingenting först. Det är inte så att man har varit nära att dö utan oftast är det helt ofarligt så länge man inte ramlar och gör illa sig. Kanske att du svimmade på grund av lustgasen? 

Är förresten själv rädd för spinalbedövning (ska göra planerat snitt om 2 månader) eftersom jag får blodtrycksfall av det, har fått det två gånger. Vet inte om man kan få det av epidural också (om du ens fick det?) men det borde ju komma ganska snart efter man har fått den isåfall. 

Förstår att det måste varit väldigt obehagligt men tror inte att det var något farligt. 

• Anonym (JJ)
    Bengalan skrev 2007-09-21 23:38:20 följande:

När man blir FULLSTÄNDIGT uttröttad så kan alla drabbas av något som kallas hypnagoga hallucinationer, det låter mycket likt det du hade. Säkert är det så att det även kan framkallas av lustgas, men det är ju ALLT annat än lustigt...
    Jag drabbas lätt av detta tillstånd när jag ska somna eller vakna och fy för den lede vad det är obehagligt. En koffeintablett innan jag går o lägger mig gör att jag bara blir "lagom" trött och därför sover bättre(lättare).
    Känner att det var ett bra beslut med snitt för mig,jag hade väl börjat med det det där efter typ 1 timme.Jag har en lätt form av narkolepsi så jag tillhör inte de normala skittrötta...
    Tråkigt att du skulle behöva drabbas av en så obehaglig upplevelse i samband m förlossningen.Det är verkligen inte lätt att föda barn.

Låter jobbigt .. Men jag är själv rädd för snitt (ska göra mitt tredje om två månader) på grund av att jag får svårt blodtrycksfall (livhotande utan behandling) av spinalbedövningen.. Har tyvärr inget val men det kan absolut hända obehagliga saker när man gör kejsarsnitt också. 
  • Anonym (Lågt blodtryck)
    Anonym (JJ) skrev 2024-12-20 20:33:51 följande:
    Låter jobbigt .. Men jag är själv rädd för snitt (ska göra mitt tredje om två månader) på grund av att jag får svårt blodtrycksfall (livhotande utan behandling) av spinalbedövningen.. Har tyvärr inget val men det kan absolut hända obehagliga saker när man gör kejsarsnitt också. 
    Hej

Pga förlossningsrädsla efter en svår förlossning överväger jag kejsarsnitt (BF om ca 5v). Har också lågt blodtryck och Reagerar på det du beskriver. Tar du medicin för ditt låga blodtryck eller blir det värre pga bedövningen? Ingen inom vården har nämnt detta för mig som en biverknin!
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lågt blodtryck) skrev 2024-12-20 23:27:42 följande:
    Hej

Pga förlossningsrädsla efter en svår förlossning överväger jag kejsarsnitt (BF om ca 5v). Har också lågt blodtryck och Reagerar på det du beskriver. Tar du medicin för ditt låga blodtryck eller blir det värre pga bedövningen? Ingen inom vården har nämnt detta för mig som en biverknin!

Förstår , vet inte hur vanligt det är men när jag googlade verkade det inte som att det är så ovanligt. Du kan ju fråga din läkare eller barnmorska, de vet säkert hur vanligt det är.

Det blev inte så under mitt första kejsarsnitt (andra barnet, akutsnitt) men mitt andra kejsarsnitt som var planerat, det var ganska läskigt för jag blev väldigt yr.

Sen den här graviditeten i vecka 16 fick jag förebyggande cerklage (band runt livmoderhalsen för att undvika att föda för tidigt), förra gången jag fick det var jag sövd men den här gången fick jag spinalbedövning och fick ordentligt blodtrycksfall , fick ligga kvar ett tag efteråt med inotrop behandling (noradrenalin intravenöst).. Fattade inte riktigt då hur illa det var tror jag , läste sen att man brukar ge det på intensiven för att undvika akut cirkulationssvikt. Fast det gick bra och bebisen mår bra iallafall, är i vecka 31 nu.. Men är rädd för kejsarsnittet , har pratat med läkaren om det och de vet om det så de kan ge blodtryckshöjande. 

Jag har inte extremt lågt blodtryck annars men åt det lägre håller , idag på MVC hade jag 96/73 men i början av graviditeten var det lite lägre. Får ingen behandling för det eftersom det inte är farligt lågt förutom när jag har fått spinalbedövning. Det blir så för att den vidgar blodkärlen tror jag och det blir väl värre om man redan har lågt blodtryck.

Men ja som sagt kan du ju fråga din läkare , de vet säkert mer om det. Och lycka till vad du än väljer! 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Lågt blodtryck) skrev 2024-12-20 23:27:42 följande:
    Hej

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2006/02/genetiken-kan-forklara-blodtrycksfall-vid-ryggbedovning/

https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/233591

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7276328/

Där står lite om det. Men som sagt är det nog bäst om du frågar din läkare också , han eller hon har nog bättre koll än jag  Hjärta

• Anonym (Lågt blodtryck)
    Anonym (JJ) skrev 2024-12-20 23:55:21 följande:

Förstår , vet inte hur vanligt det är men när jag googlade verkade det inte som att det är så ovanligt. Du kan ju fråga din läkare eller barnmorska, de vet säkert hur vanligt det är.

Det blev inte så under mitt första kejsarsnitt (andra barnet, akutsnitt) men mitt andra kejsarsnitt som var planerat, det var ganska läskigt för jag blev väldigt yr.

Sen den här graviditeten i vecka 16 fick jag förebyggande cerklage (band runt livmoderhalsen för att undvika att föda för tidigt), förra gången jag fick det var jag sövd men den här gången fick jag spinalbedövning och fick ordentligt blodtrycksfall , fick ligga kvar ett tag efteråt med inotrop behandling (noradrenalin intravenöst).. Fattade inte riktigt då hur illa det var tror jag , läste sen att man brukar ge det på intensiven för att undvika akut cirkulationssvikt. Fast det gick bra och bebisen mår bra iallafall, är i vecka 31 nu.. Men är rädd för kejsarsnittet , har pratat med läkaren om det och de vet om det så de kan ge blodtryckshöjande. 

Jag har inte extremt lågt blodtryck annars men åt det lägre håller , idag på MVC hade jag 96/73 men i början av graviditeten var det lite lägre. Får ingen behandling för det eftersom det inte är farligt lågt förutom när jag har fått spinalbedövning. Det blir så för att den vidgar blodkärlen tror jag och det blir väl värre om man redan har lågt blodtryck.

Men ja som sagt kan du ju fråga din läkare , de vet säkert mer om det. Och lycka till vad du än väljer! 

Tack så mycket för ditt svar! Är också orolig för snitt men även för vaginal. Jag tog ingen bedövning under vaginala förlossningen för har sprutfobi. Har en del jobbiga tankar om förlossningen som jag nog kommer bära med mig in oavsett vilket sätt det blir på! 

Ska prata med läkaren, har inte fått så mycket information om just snitt. De pushar mest för vaginal och en oro är att andra barnet ska komma tidigt innan jag landat i ett beslut som känns bra. Har tid igen i början på januari och ska fråga då om just detta! Har 120/60 men brukar ligga lägre när jag inte är gravid. 

• Anonym (Svimma)

Du kanske svimmade? Jag har haft liknande upplevelser när jag har svimmat av några gånger ( inte under förlossning). Senast jag svimmade var efter ett ingrepp. Världen försvann och allt runt omkring den, gled in i ett mörker innan jag ens hann märka något, sedan blev det som en mardröm när jag var på väg att vakna och jag tänkte att jag höll på att dö, när jag svävade i gränslandet mellan att vara medveten och omedveten. Det var väldigt obehagligt. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Lågt blodtryck) skrev 2024-12-22 12:47:42 följande:

Tack så mycket för ditt svar! Är också orolig för snitt men även för vaginal. Jag tog ingen bedövning under vaginala förlossningen för har sprutfobi. Har en del jobbiga tankar om förlossningen som jag nog kommer bära med mig in oavsett vilket sätt det blir på! 

Ska prata med läkaren, har inte fått så mycket information om just snitt. De pushar mest för vaginal och en oro är att andra barnet ska komma tidigt innan jag landat i ett beslut som känns bra. Har tid igen i början på januari och ska fråga då om just detta! Har 120/60 men brukar ligga lägre när jag inte är gravid. 

Förstår.. Det är ju så svårt att säga vad som blir bäst , man vet ju aldrig innan vad som händer. Statistiskt är väl vaginal förlossning säkrare men har man haft en väldigt jobbig förlossning innan förstår jag verkligen att man funderar på snitt. Jag har inte sprutfobi annars men tycker sprutan som de ger i ryggen när de lägger spinalbedövningen är läskig.. det är ju iförsej likadant om man får epidural när man föder vaginalt tror jag. Så enda sättet att slippa den är att föda vaginalt utan epidural , jag gjorde själv det med första barnet (kom in för sent) och det var ju inte roligt.  

Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns braHjärta
Svar på tråden Svimmade under förlossningen?