• Med två små

Inga alternativ?

Jag är jätterädd för utdrivningsskedet, eftersom det har dragit ut på tiden rejält vid båda mina förlossningar. Men ändå vill jag ju förr eller senare ha ett tredje barn.

Nu är problemet det att om jag väljer epiduralbedövning kommer utdrivningsskedet garanterat att bli åt skogen igen, eftersom värkarna blir kassa då. Men jag vågar inte försöka utan epidural eller spinal heller eftersom jag minns hur fruktansvärt ont värkarna gjorde vid min senaste förlossning.

Vad ska jag göra? Det enda alternativet som känns som att jag kan stå ut med är planerat snitt eller att de helt enkelt drar ut bebisen med sugklocka med våld så fort jag är öppen 10 cm. Och det där sista är ju förstås inte genomförbart.

På onsdag ska jag gå igenom min förra förlossning på Aurora. Tror ni att de kan hjälpa mig med några löften?

• Svar på tråden Inga alternativ?
  • Annie82

Tycker det låter bra att du har fått en tid för samtal på aurora. De kanske kan ge dig några fler alternativ.

Jag ska också snart på samtal, då jag tyvärr upplevde det sista du beskrev. Min dotter drogs ur med sugklocka och våld Inget att rekommendera.

Det finns ju livmoderbedövning som kanske kunde vara ett alternativ under öppningsskedet?!

• Nie

Jag kan ju säga att sugklocka är ingen höjdare. Det är många som spricker ordentligt när de lägger en sån (bl.a. jag...) Prata med Aurora istället.

• Med två små

Hmm, jag födde med sugklocka förra gången och det var inget vidare men det var bara då det hände något. Mina egna värkar ger inget alls känns det som, och jag står inte ut med tanken på att det ska göra lika ont under lika lång tid med nästa barn...

Svar på tråden Inga alternativ?