• crazy family

Hur ska jag våga att föda igen

Jag har haft 2 likadana förlossningar och jag känner mej rädd och besviken när jag tänker på förlossning nr 3. Alla säger att man sällan har 2 exakt likadana men jag lyckades=( kämpade i 13 timmar och sen slutade de me akut kejsarsnitt ändå. vet inte va som har gått fel men läkarna säger att jag har kämpat bra och kunde inte gjort de bättre. Men hur kommer de sej att jag ändå känner mej misslyckad=( Vill ju åxå uppleva hur de e att föda normalt och få se sitt barn på en gång. Men jag har alltid sovit och haft kompligationer efter snitten och inte vaknat förrän flera timmar efter att barnen vart ute. Jag har fått barnen och inte känt att dom vart mina eftersom dom e ju flera timmar gamla och känner mej nästan lurad. Jag har kämpat och kämpat för att kunna föda normalt men de verkar som att jag måste ge upp den tanken. Läkarna säger att nästa barn ska födas me kejsarsnitt men planerat denna gång. Vill ju inte de. Vet att jag kanske e dum, de finns ju faktiskt kvinnor som lider av att inte kunna få barn. Men jag VILL föda normalt.

• Svar på tråden Hur ska jag våga att föda igen
  • Nia78

Kan förstå om du känner dig snuvad på konfekten eftersom att du har sovit båda gångerna. Jag har visserligen inte fött vaginalt men gjort ett planerat snitt och det kan jag lova att det inte är samma sak som att bli sövd. Visst det tar ju typ 10 min innan barnet är ute men du är ju med hela tiden och eftersom det är planerat så vet du ju vilken dag du ska få barnet vilket gör att du kan förbereda dig bättre mentalt än om du blir akutsnittad. Lycka till

• crazy family

Jag blev sövd för att jag hade kämpat i 13 timmar innan de blev akut snitt och dom hade inte tid att bedöva mej för ett vaket snitt utan att de va verkligen akut, va tvugna att få ut barnen inom bara ngra minuter. och de va ju tur på ett sätt att dom sövde mej för under bägge förlossningarna så förlorade jag väldigt mkt blod. fanns både kompligationer me födningen och snitten. men du kanske inte hade lika akut att få ut barnet elr så ansåg dom dej stark nog att klara av ett vaket snitt. katja

• Linn och Robin

Jag åkte in och ut ur förlossning under 2 dagar, fick åka hem med bricanyl. Var helt slut, men anledningen till att jag skulle hem var att jag skulle vila upp mig!
    När jag tillslut kom in, så hade lillskrutten väldigt höga hjärtljud, låg på 180-190 hela tiden.
    Han hade bajsat i vattnet, och huvudet låg snett, och mina värkar gjorde ingen verkan.
    Jag hade feber, och Gabriel hade fått en infektion p.g.a bajset och att vattnet gått tidigare som inte hade märkts av.
    Jag var så slut, med lustgasen, inte sovit på nästan 2 dygn o.s.v så det blev tillslut ett akut snitt.
    Vad är det som avgör om man blir sövd eller inte?

• crazy family

hej hej, jag vet inte riktigt vad de e som avgör? men de e nog olika från fall till fall. i mitt fall hann dom inte bedöva lokal utan va tvugen att få ut min kille inom några minuter. ska man vara vaken tar ju bedövningen nästan 20 minuter att den ska ta ordentligt beroende av kroppsvikt. jag antar att de inte fanns td till de då julius hjärtljud va så låga. julius hade åxå bajsat i vattnet och fick en infektion av de me och va väldigt metagen av 4 försök me sugklocka som lossnade varje försök=( men jag antar att de e olika från sjukhus till sjukhus och person till person.

• Jagvetmest

Oftast så söver man om det är bråttom och lägger spinalbedövning om man har tid (med tanke på barnets hälsa). Att vara vaken har visat sig ge paret en bättre förlossningsupplevelse som helhet än om mamman blivit sövd.

Svar på tråden Hur ska jag våga att föda igen