• time2live

Får 'bonusföräldern' förlja med på föräldramötet i skolan?

Hej!

Jag & min sambo bor med min son vartannan vecka.
    Han har inga barn sedan tidigare förhållande & känner att han väldigt gärna vill följa med på min sons första föräldramöte i skolan nu när han börjat 6 års!
    Kul tycker jag minde intressant tycker mitt ex...

Så nu undrar jag om det är någon här inne som vet vad som gäller?
    FÅR han följa med lr inte?!??

I övrigt kommer mitt ex & min blivande man mycket bra överräns så jag förstår inte riktigt grejen. Möjligen skulle det vara att hans nya inte vill komma & att dom då tycker att det framstår konstigt om jag & min sambo kommer...???!
    Tja, inte vet jag.

Men som sagt e det någon som vet????

• Svar på tråden Får 'bonusföräldern' förlja med på föräldramötet i skolan?
  • Alisa

Min sambo (=bonuspappa till sonen) följer med på föräldramöten och liknande. För oss är det inget konstigt alls, eftersom han får ta lika mycket ansvar hemma för alla delar av familjelivet som jag. Skulle kännas konstigt att stänga honom ute.

TS: Din fd kanske tycker att din nya stjäl "rollen" som förälder på mötet, men det kanske går att prata med honom om att den rollen delas ju faktiskt i vardagen av honom och din sambo.
    Kan inte tänka mig att fröknar skulle tycka att det var konstigt om ni kom alla tre, men separationer och olika familjekonstellationer borde de vara vana!

Lycka till :)

• Snuttan79

jag var på en av mina bonusars föräldramöte igår och båda bioföräldrarna var där också...
    biomamman talar inte med mig men det struntar jag i.

på ett föräldramöte så talas det om ganska allmänna saker och jag tyckte det var bra att jag kunde vara med eftersom vår gemensamma snart ska börja på ett dagis i närheten.

• fröken ma

Här finns ett problem, inte på föräldramöten utan på ex utvecklingssamtal. Där finns sekretess som säger att endast vårdnadshavare får vara med (såvida inte båda vill ha det på annat sätt)och det tycker jag är lämpligt, det är ju de som är föräldrarna och har ansvar för barnet!

• Linusina

Utan tvekan, i vårt fall är bonuspappan långt mer aktiv en min sons egen pappa, han har tom själv varit iväg på föräldramöte när jag legat dålig här hemma under hösten.

• TessaS

Tja, jag blir väl sågad längs med anklarna här nu men jag sticker ut näsan ändå...

Själv är jag bonusmamma... och vi har ett jättebra förhållande jag och biomamman. Jag är med på avslutningar och uppvisningar och matcher och allt möjligt, men om hon inte ville att jag kom på föräldrarmöte eller utvecklingssamtal så hade jag hållt mig hemma. Min sambo kan rapportera det viktiga.

Nu verkar ni ju ha ett ganska sunt förhållande er emellan så försök att prata med din fd man först. Man vinner ju inte några poäng på att "köra över" någon... Något i stil med "jag har förstått att du inte vill att x är med, men för oss är det viktigt eftersom.... "

• fröken ma

Jag förstår att du och biomamman har bra kontakt! Det har man med din ödmjuka inställning! Du pekar på en avgörande punkt, att inte köra över och försöka ta över! En stor kram till dig!

• time2live

Oj, här har det skrivits en del sedan jag var inne & kollade tråden sist märker jag. Härligt!!!

Tänkte 'svara' på några av inläggen.

Självklart hade vi enbart tänkt att jag & min fd skulle medverka vid utvecklingssamtal eftersom våran son kommer att medverka vid dessa tillfällen!

Min sambo följde dock med & det visade sig inte vara 'så farligt' som mitt ex hade föreställt sig utan snarare 'helt ok' som han själv uttryckte sig!!

fröken ma skrev 2007-10-04 21:43:45 följande:

Här finns ett problem, inte på föräldramöten utan på ex utvecklingssamtal. Där finns sekretess som säger att endast vårdnadshavare får vara med (såvida inte båda vill ha det på annat sätt)och det tycker jag är lämpligt, det är ju de som är föräldrarna och har ansvar för barnet!
  • time2live

Vad härligt att höra att du & biomamman har en sådan fin relation!
    Ang 'köra över någon...' så var det i detta fallet mer ett sätt att markera eftersom vi brukar 'dansa efter deras pipa' men någon gång borde våra önskemål även gå igenom.
    Och gissa om inte mitt ex tyckte att det inte var så farligt när allt väl kom omkring sig??!!

Sedan att hans sambo med 2 barn sedan tidigare förhållande inte känner att hon inte kan/vill deltaga är deras val, vi har valt våran väg & den står vi för!!

Vill även tillägga att vi inte har någon konflikt i detta 'ämne' i dagsläget!!

TessaS skrev 2007-10-08 00:26:22 följande:
    Tja, jag blir äl sågad längs med anklarna här nu men jag sticker ut näsan ändå... Själv är jag bonusmamma... och vi har ett jättebra förhållande jag och biomamman. Jag är med på avslutningar och uppvisningar och matcher och allt möjligt, men om hon inte ville att jag kom på föräldrarmöte eller utvecklingssamtal så hade jag hållt mig hemma. Min sambo kan rapportera det viktiga.Nu verkar ni ju ha ett ganska sunt förhållande er emellan så försök att prata med din fd man först. Man vinner ju inte några poäng på att "köra över" någon... Något i stil med "jag har förstått att du inte vill att x är med, men för oss är det viktigt eftersom.... "
  • TessaS
    Härligt att det inte blev någon konflikt av det hela. Oftast brukar ju såna här frågor lösa sig om man pratar med varandra och i de flesta fall är vi ju alla vuxna.
    time2live skrev 2007-10-08 19:35:26 följande:
    Vad härligt att höra att du & biomamman har en sådan fin relation!Ang 'köra över någon...' så var det i detta fallet mer ett sätt att markera eftersom vi brukar 'dansa efter deras pipa' men någon gång borde våra önskemål även gå igenom. Och gissa om inte mitt ex tyckte att det inte var så farligt när allt väl kom omkring sig??!!Sedan att hans sambo med 2 barn sedan tidigare förhållande inte känner att hon inte kan/vill deltaga är deras val, vi har valt våran väg & den står vi för!!Vill även tillägga att vi inte har någon konflikt i detta 'ämne' i dagsläget!!
  • göteborgslärare

som lärare kan jag bara säga att man först och främst ser att barnets vårdnadshavare kommer. De är till dem jag lämnar information som handlar om barnet. Vill sedan vårdnadshavarna bjuda med sig sina nya partners till föräldramöten ser jag det som helt ok.

Däremot utvecklingssamtal som handlar om just ert barn bör det vara bara vårdnadshavarna som deltar på. Detta har med sekretess att göra. Men det har hänt att vårdnadshavare inte kunnat och därför en sk "låtsasförälder" kommit med pappan eller mammam. Enbart en "låtsasförälder" bör inte delta i utvecklingssamtal.

• Peppe72

På föräldramötena jajamän, på utvecklingssamtal nej. Har ett bonusbarn som bor hos oss varannan vecka, då är det bra att gå på mötena för att få veta vad som händer i skolan och så. IUP får man som förälder med sig hem och då är det bara att läsa i den.

• Cannan68

Här är det samma sak. Min sambo, barnens bonuspappa går mer än gärna på föräldramöten och samtalskvartar.
    Han engagerar sig i mina små-killars skolgång mycket mer än jag. Han går igenom ryggorna och loggböckerna varje dag och kollar om dom har läxor. Sen är det läxläsning och han springer som en tätting mellan våningarna för att hjälpa båda två "samtidigt".
    Til saken hör att barnen tycker så mycket om honom, så dom ropar ALDRIG på mig..... hehe, då slipper jag hjälpa.... nä, skämt å sido, jag får då tid för övriga sysslor hemma, typ städning, tvättning.
    Jag kan inte fatta vilken UNDERBAR man jag träffat. Och nu ska han bli far till vårat gemensamma underverk i magen. Längtar!

Linusina skrev 2007-10-06 15:50:37 följande:
    Utan tvekan, i vårt fall är bonuspappan långt mer aktiv en min sons egen pappa, han har tom själv varit iväg på föräldramöte när jag legat dålig här hemma under hösten.
  • Solgläntan

På föräldramöten får andra än vårdnadshavare vara med, vad läraren önskar kan ju skilja sig mellan skolorna. Detta på grund av att man inte pratar om enskilda elever.

På utvecklingssamtal måste båda vårdnashavarna godkänna ifall någon annan ska vara med men om ingen av vårdnadshavarna motsäger sig så får annan person vara med. Detta behöver ju inte vara en bonusförälder utan kan i speciella fall vara en farmor/mormor/morfar/farfar som barnet har mycket kontakt med eller kanske till och med bor hos emellanåt. Det viktiga är ju att de vuxna som stöttar barnet i vardagen och kommer i kontakt med skolarbetet får informationen. Det är i så fall inte läraren som ber dessa att vara med utan det får i så fall vårdnadshavare göra.

Min erfarenhet är dock att det absolut är allra vanligast att det är vårdnadshavarna som kommer. Har dock blivit tvungen att neka bonusföräldrar i dörren när vårdnadshavarna inte varit sams. Trist.

Kul att det blev så lyckat för er!

• fjullegun

För oss var det där aldrig något problem. Det var biomamman som kom och frågade mig om jag inte ville följa med på utvecklingssamtalen och föräldramötena.
    Hon tyckte det var självklart att jag skulle följa eftersom att jag är en del i deras uppväxt.

Men jag inser ju att alla inte har det så okomplicerat som vi har det...

• Pochahontas

Vi går allihop på föräldramöten, men på utvecklingssamtalet går jag och hans pappa själv... Mest för att vi tycker att det blir så onödigt många annars.

Då var man fru Byrlén...
Svar på tråden Får 'bonusföräldern' förlja med på föräldramötet i skolan?