• Utlandssvensk

Hur mycket motion kräver egentligen en schäfer?

Kräver en schäfer mycket mer motion än andra raser? (vet att det är en brukshund och att den behöver arbeta och stimuleras, men min frâga gäller just behovet av motion).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-08 16:13:02:
    Sâ här stâr det bl.a pâ schäferhundklubbens sida:
    Rent allmänt kan man säga att bara riktigt aktiva människor kan komma i fråga för att
    ha Schäfer

• Svar på tråden Hur mycket motion kräver egentligen en schäfer?
  • Some Say Love

Vet inte.. men mina föräldrar cyklar ca 1 mil (minst) dagligen med deras schäfer-hane. Han skulle egentligen behöva mer men det finns ingen möjlighet.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • buffybus

jag har en schäfer...mest är dem kanske till för brukshund..men min är en vanlig familjevovve...och det är världens underbaraste...

• qenzo

En schäfer kräver inte mer motion än andra hundraser, men däremot kräver de mental stimulans.
    De måste få ngt att göra, om man inte vill ha en hund som börjar hitta på egna saker att syssla med.

• glitterkorn

Det är nog rätt inviduellt tror jag i af.. alla är ju olika precis som vi människor .. sen anpassar dom sig oxå

• qenzo

Det är ju verkligen ingen garanti...

glitterkorn skrev 2007-09-08 15:13:25 följande:
    Det är nog rätt inviduellt tror jag i af.. alla är ju olika precis som vi människor .. sen anpassar dom sig oxå
  • glitterkorn
    qenzo skrev 2007-09-08 15:41:45 följande:
    Det är ju verkligen ingen garanti...
    Hur menar du? MEnar du att det inte är inviduellt emd hur mkt motion en hund behöver? .. Alla är ju olika ovasett om det en pudel eller sanktberandshund..
  • glitterkorn

Och en del hundar anpassar sig efter hur man lever i familjen eller flocken för dom..

• babywish

Ja visst att de kanske anpassar sig men det betyder inte att deras behov är uppfyllt och att de är lyckliga i sin tillvaro och det är väl det man tänker att ge sin hund och kan man inte det bör man tänka innan man skaffar en vis ras då de har olika behov..

Och som svar på frågan behöver inte en schäfer motioneras mer än andra hundar, handlar helt om den mentala stimulamsen. En schäfer kan du aldrig springa trött...

• Splach

dom kr'ver mycket fölr att må bra helt enkelt..

är uppväxt med rasen och har själv en vit herdehund, alla gånger är det inte lätt

• qenzo

Du skrev att en hund anpassar sig, vilket ju inte är ngn garanti öht.
    Har man "otur" får man en arbetsnarkoman när man söker en soffhund, och tvärtom.

glitterkorn skrev 2007-09-08 16:06:44 följande:
    Hur menar du? MEnar du att det inte är inviduellt emd hur mkt motion en hund behöver? .. Alla är ju olika ovasett om det en pudel eller sanktberandshund..
  • qenzo

Överlag anser jag att man inte skaffar en brukshund om man inte VILL eller har TID att låta de göra NÅT.
    Har själv en dobbis som inte vill arbeta, men för den skull betyder inte det, att han inte beh arbeta med hjärnan...

• SussieLoke

Jag är dagmatte till några hundar och har en vit schäfer. Vi går hemifrån vid 5.30 hämtar hundar med tunnelbana .Sen går vi till olika rastgårdar. Rålamshov Waldersmarsudde Tantolunden gärdet med. M.M Efter vi varit i rastgård 1-1o1/2 timme ca promenerar vi med många pauser dom får vila och får vatten och sin lunch. Sen lämnar vi hundar. Gör jag fel eller? Min dotter tycker han får för mycket motion. Han är knappt 3 år

• SussieLoke

[quote=78823157][quote-nick]SussieLoke skrev 2018-06-23 17:44:49 följande:[/quote-nick]

Jag är dagmatte till några hundar och har en vit schäfer. Vi går hemifrån vid 5.30 hämtar hundar med tunnelbana .Sen går vi till olika rastgårdar. Rålamshov Waldersmarsudde Tantolunden gärdet med. M.M Efter vi varit i rastgård 1-1o1/2 timme ca promenerar vi med många pauser dom får vila och får vatten och sin lunch. Sen lämnar vi hundar. Gör jag fel eller? Min dotter tycker han får för mycket motion. Han är knappt 3 år

Vi går hemifrån 5.30 kommer hem ca 16

• SussieLoke

[quote=78823157][quote-nick]SussieLoke skrev 2018-06-23 17:44:49 följande:[/quote-nick]

• SussieLoke

• DeathByPickles

Tråden är 11 år gammal...

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Dexter dot com
    SussieLoke skrev 2018-06-23 18:10:32 följande:

Menar du att ni är utomhus med hundarna hela dagen? Min vita herde fick 2-3 timmars motion per dag och några spår alt lydnadspass i veckan. Upplever att dom behöver mental aktivering för att vara balanserade och harmoniska.
Svar på tråden Hur mycket motion kräver egentligen en schäfer?