• F reja

Panik hjälp

Jag blev bonus mamma för 1 år sedan. Jag kanske lägger mig i för mycket nu men vad ska jag göra när min mans 4 åring tjuter tills hon får som hon vill?
    Saken är den att hon vet om att om hon gråter en lite skvätt eller blir gnällig, gör hennes pappa som hon säger. Det gör mig något irriterad, men hur länge ska hon tjuta? hon tjuter ju i flera timmar. Ska man bara låta henne tjuta?
    När hon får för sig att hon inte kan borsta tänderna, helt plötsligt, och börjar tjuta för att pappa ska säga -men du behöver inte. Vad gör man ??

• Svar på tråden Panik hjälp
  • Uca

råder dig till att prata med pappan, han kanske kommer att vara dina barns pappa så småningom och vill du att mönstret ska upprepa sig?
    Om du tycker det är jobbigt när hon skriker kanske du ska gå en promenad så får han lösa det själv eller så ska kanske han gå en promenad och du säga att du inte accepterar sådant.

Jobbigt när barn trotsar men försök vara vuxen och få rätt till slut även om man ibland bara vill ge igen eller lägg dig själv och skrik, det brukar hjälpa för stunden iaf.

Lycka till!

• Dag o natt

Prata med pappan om hur du upplever det. Det är tufft att vara hård som förälder när man inte har dem alltid och när man kanske riskerar att bli mindre populär än den andra förälder för att man säger ifrån. Sånt lär sig barn och drar nytta av. Det är kanske inte hela världen med tandborstningen, att hoppa över en gång, men hur blir det i tonåren när det dyker upp större saker/problem? Prata med pappan... Berätta att barn inte mår dåligt av att man som vuxen bestämmer. Barn blir trygga av att veta att vi vuxna styr och bestämmer det mesta. Man kan kanske vara pedagogisk och försöka lirka in det man vill till barnet i ord och berätta. Berätta vad som händer om man inte borstar tänderna och fråga barnet om hon vill ha det så?

Jag är också bonusmamma och jag säger vad jag tycker i mitt hem. Jag får många sura blickar ibland, det kan röra sig om allt att jag vill att de städar i sitt rum till att påpeka att man inte går ut utan skor och definitivt inte på hösten när det regnar. Men lika sur som mitt bonusbarn blir på mig, lika mycket tycker hon mig också.

• F reja

Tack så mycket för svaren

• Mysbrallan

Min sambo har två döttrar sen tidigare och dom bor hos oss varannan vecka och jag lägger mig i det mesta som rör dom. Jag menar dom kan ju inte köra med mig bara för att jag inte är deras mamma. Klart du ska säga ifrån, jag tycker du ska ta del av uppfostran om inte prata m din man... Det blir bara värre när dom blir större tror jag annars....
    Sambons döttrar är 3år nu och försöker med det mesta, men det är bara o ha tålamod, dom får inte som dom vill.... inte alltid iaf :)
    Lycka till

• mizzjen

Jag känner igen det...och jag blir oxå tokig!!!vet inte vad jag ska göra heller!

Svar på tråden Panik hjälp