• Lyxmamma

Är man för hård när man inte vill att ens bonusbarn ska smälla igen ytterdörren?

Min sambo och jag har idag haft en ordentligt dust över någonting så fånigt som att jag ansåg att vi måste prata med hans dotter då hon smäller igen ytterdörren så fort hon går ut. Det är ingen liten smäll utan en riktigt redig smäll i dörren så huset skakar till. Han fick direkt taggarna utåt och sa att jag var för hård och att hon säkert gjorde så för att hon inte orkade gå upp för trappan och stänga normalt. Dörren är lite tjorvig att stänga men den går att stänga normalt för det gjorde hon härom dagen när jag sa till henne så jag vet att hon kan göra det. Jag ifrågasatte hans åsikt och sen var grälet i full gång. Jag tycker att det tillhör vanlig uppfostran att lära ett barn att stänga en dörr på ett normalt sätt och han tycker att jag är för hård och att det inte spelar någon roll och att jag bara är tjurig. Jag har ingen lust att lägga en massa pengar på att byta en trasig dörr på sikt och han säger att det inte är några stora pengar och att det kommer att ta minst tio år innan den går sönder. Så nu undrar jag vad ni tycker om detta; är det vanlig barnuppfostran eller är jag för hård?

• Svar på tråden Är man för hård när man inte vill att ens bonusbarn ska smälla igen ytterdörren?
  • nika

Jag kan säga att jag själv under min turbulenta tonårstid avreagerade mig ett antal gånger genom att sopa igen dörrar efter mig. En ytterdörr och flera innerdörrar sprack längs sidan så de kan faktiskt gå sönder även om jag tror att du tar upp det argumentet mest för att du ogillar beteendet.

• vetekatten

Håller med Ceejay till fullo, egna eller andras spelar ingen roll!!

Mamma till fyra
  • Catta85

Spelar ingen roll vem som smäller i dörren av barnen blir lika irriterad

• Lilla trynet

Bonus eller inte, barn eller vuxen, självklart ska alla lära sig att stänga en dörr normalt! Spelar väl egentligen ingen roll om dörren håller för den behandlingen i 10 år till, det är ju vanligt folkvett att stänga en dörr ordentligt. Hoppas du och mannen kan komma öäverens om vilka regler som ska gälla annars verkar det kunna bli jättejobbigt med bonusbarn.

• Lotusblomma

Som jag brukar säga till våra skruttungar, handtaget på dörren finns av en anledning!
    Numera smäller ingen av de i dörren.

Tycker självklart man ska säga ifrån.

Lyxmamma skrev 2007-09-01 19:23:44 följande:
    Min sambo och jag har idag haft en ordentligt dust över någonting så fånigt som att jag ansåg att vi måste prata med hans dotter då hon smäller igen ytterdörren så fort hon går ut. Det är ingen liten smäll utan en riktigt redig smäll i dörren så huset skakar till. Han fick direkt taggarna utåt och sa att jag var för hård och att hon säkert gjorde så för att hon inte orkade gå upp för trappan och stänga normalt. Dörren är lite tjorvig att stänga men den går att stänga normalt för det gjorde hon härom dagen när jag sa till henne så jag vet att hon kan göra det. Jag ifrågasatte hans åsikt och sen var grälet i full gång. Jag tycker att det tillhör vanlig uppfostran att lära ett barn att stänga en dörr på ett normalt sätt och han tycker att jag är för hård och att det inte spelar någon roll och att jag bara är tjurig. Jag har ingen lust att lägga en massa pengar på att byta en trasig dörr på sikt och han säger att det inte är några stora pengar och att det kommer att ta minst tio år innan den går sönder. Så nu undrar jag vad ni tycker om detta; är det vanlig barnuppfostran eller är jag för hård?
  • Squeezetoy

Man smäller inte i dörrar, sen spelar det inte någon roll om det är egna eller andras barn. Det är enkelt tycker jag, i vårt hus smäller man inte med dörrar oavsett om man bor här eller hälsar på. Vi har inga bonusbarn i familjen, men det skulle förståss gälla även bonusar.

• 1malle
    Ts
    Du e absolut inte för hård....
    Kanske borde bli lite tuffare mot maken istället...
    Alla goda ting är 3
  • 1malle

Jag kanske är för hård då, jag som propsar på att man sitter ordentligt vid matbordet. Man sitter inte o stödjer upp huvudet med ena handen, armbågen på bordet. Motivering til ldet är att håret är för långt o hänger ner i maten. Så jag insisterar på hårspänne om hon ska sitta vid matbordet.
    Vår lilleman (21 mån) härmar allt hon gör o ju mer hon skrattar åt honom ju värre blir det att ta det dåliga beteendet ur honom....
    Sen kanske jag är för hård som kräver att man spolar på toa, får gå tillbaka om man inte gör det på en gång... Vi är 7 i famlijen o ingen ska behöva komma till en nerskiten toa....

Alla goda ting är 3
  • LuRaHa

Hej!

Jag tycker inte att något behov som någon annan människa har ska bedömas som rimligt eller inte överhuvudtaget.

Vill du att någon ska smälla igen dörren på ett tyst sätt, har du all rätt att fråga om det. Det är ditt hem och du ska också trivas.

Klart kan alla empatisera med en pappa, som är rädd om sin lilla tös och inte vill att någon ska vara för hård mot henne. Men du förtjänar att både han och hon är lite rädda om dig också precis som du är rädd om de.

Jag tycker du kan skippa att be om hans tillåtelse och prata direkt med dottern.

Prova det här med henne:

" Lisa (eller vad hon nu heter), jag har märkt att när du lämnar huset så kan det ibland låta som att du slänger igen dörren.
    Jag gissar att du behöver ta i för att den dörren är ganska svår att stänga. Saken är den att när jag hör hur dörren stängs så hårt på det viset, blir jag lite stressad för att jag tror att den behandling kommer att göra att dörren nöts ut fortare, och så småningom kommer att gå sönder tidigare än vad den egentligen håller.
    Jag tycker det skulle kännas lite tråkigt att lägga ut pengar på att byta ut den i förtid, för att vi kan ju använda pengarna till andra grejer. Skulle jag kunna få visa dig hur jag brukar stänga den så att det inte behöver bli så hårt? "

Lisa: öhhh... okej visst (i typisk tonårstil), bläddrar samtidigt på mobilen

Du: Kan jag få visa dig nu, ska vi gå på en gång?

Lisa: öhhh, ok vänta: Lisa på Discord: Ebba, jag måste gå, jag kommer strax, jag kommer strax bara, min Bonusmorsa vill visa mig något bara!!

Du: åh tack! kom så går vi, det går fort!

Sen tackar du henne efteråt för att hon tog i beaktelse dina behov.

BARN ÄR OFTAST MYCKET SJYSSTARE ÄN SINA PÄRON.

De har inte blivit lika FAKKAD av världen än, de har inte lärt sig vara så fördömande om andras behov. Barn är bäst bara man pratar med de på ett respektfullt sätt, som jag försökt ge förslag på ovan.

Hoppas detta kan hjälpa dig, var det än når dig, såhär flera år senare...

Skulle så gärna få höra hur det gick med allt och om den där dörren!

Mvh

LuRaHa

den som brinner för relationer och känslor...

• Anonym (?)
    LuRaHa skrev 2025-04-07 13:20:20 följande:

Hej!

Jag tycker inte att något behov som någon annan människa har ska bedömas som rimligt eller inte överhuvudtaget.

Vill du att någon ska smälla igen dörren på ett tyst sätt, har du all rätt att fråga om det. Det är ditt hem och du ska också trivas.

Klart kan alla empatisera med en pappa, som är rädd om sin lilla tös och inte vill att någon ska vara för hård mot henne. Men du förtjänar att både han och hon är lite rädda om dig också precis som du är rädd om de.

Jag tycker du kan skippa att be om hans tillåtelse och prata direkt med dottern.

Prova det här med henne:

" Lisa (eller vad hon nu heter), jag har märkt att när du lämnar huset så kan det ibland låta som att du slänger igen dörren.
    Jag gissar att du behöver ta i för att den dörren är ganska svår att stänga. Saken är den att när jag hör hur dörren stängs så hårt på det viset, blir jag lite stressad för att jag tror att den behandling kommer att göra att dörren nöts ut fortare, och så småningom kommer att gå sönder tidigare än vad den egentligen håller.
    Jag tycker det skulle kännas lite tråkigt att lägga ut pengar på att byta ut den i förtid, för att vi kan ju använda pengarna till andra grejer. Skulle jag kunna få visa dig hur jag brukar stänga den så att det inte behöver bli så hårt? "

Lisa: öhhh, ok vänta: Lisa på Discord: Ebba, jag måste gå, jag kommer strax, jag kommer strax bara, min Bonusmorsa vill visa mig något bara!!

De har inte blivit lika FAKKAD av världen än, de har inte lärt sig vara så fördömande om andras behov. Barn är bäst bara man pratar med de på ett respektfullt sätt, som jag försökt ge förslag på ovan.

Mvh

LuRaHa

Tråden är från 2007, bonusdottern har säkert flyttat hemifrån 
  • Anonym (Juni)
    LuRaHa skrev 2025-04-07 13:20:20 följande:

Hej!

Prova det här med henne:

Mvh

LuRaHa

Tjejen bör vara i trettioårsåldern vid det här laget 😁 tror inte att det var discord som distraherade en millenial-tonåring år 2007 eftersom det kom typ åtta år senare. Förhoppningsvis har hon lärt sig att sluta smälla i dörrar under de senaste arton åren och inte är för fast i discord för att kunna kommunicera, det blir lite svårt att fungera som vuxen kvinna då 😂😂
Svar på tråden Är man för hård när man inte vill att ens bonusbarn ska smälla igen ytterdörren?