• M plus J

kommande förlossning??

Har knappt tänkt på min kommande förlossning förräns igår då jag var hos mina föräldrar å mamma drar fram min och mina 2 bröders förlossningsjournaler
    Min bror, som föddes först av oss 3 levde inte då han kom ut. det tog någon minut innan han kom igång...hon har även blivit klippt med oss alla 3!! Är det större riskt för mig att också bli klippt nu när jag ska föda? Det känns verkligen obehagligt att tänka på att bli det. Jag hade t.om bestämt mig att bara använda lustgas men nu vet jag inte längre....Själva tanken på att man inte ska orka för man är så trött å bara ge upp så barnet blir påverkat skrämmer mig också mera nu när mamma råkade ut för det...

• Svar på tråden kommande förlossning??
  • nenababe

Jag vet inte, men vad jag ha hört så gör det inte så ont med klippet i sig.
    Bara att de känne lite besvärnade efteråt.

Men jag sa till BM att hon hellre skulle klippa mig om de behövdes än att jag skulle spricka.

Va inte rädd raring.

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan och Felicia ღ ¸.?°´¯)
  • nenababe
    nenababe skrev 2007-08-31 13:24:13 följande:
    Jag vet inte, men vad jag ha hört så gör det inte så ont med klippet i sig.Bara att de känne lite besvärnade efteråt.Men jag sa till BM att hon hellre skulle klippa mig om de behövdes än att jag skulle spricka.Va inte rädd raring.
    Jag menar, Besvärande.
    (¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan och Felicia ღ ¸.?°´¯)
  • Mossmamman

vaddå levde inte när han kom ut? hur menar du tog ett tag innan han kom igång?
    Alla barn är blåa och slöa när de just kommit ut. det tar ca 1 min för dem att andas och dra in luft i lungorna. ibland tar det lite längre tid, kolla vad han hade för apgar poäng det säger mer om hur han mådde.
    jag födde barn med lustgas och det var helt underbart som smärtis.

• Ällvira

Är det ditt första barn? Kanske inte så smart att titta i din mammas förlossningsjournal (ta inte illa upp!). Men det har ju hänt massor sen dess. Din mammas förlossningar blir ju inte automatiskt som dina förlossningar.

Klipper de, så får du ju naturligtvis bedövning och ställ inte in dig på att bara ta lustgas. Du vet ju inte hur förlossningen blir, du kanske vill ha tex eda eller något annat. Det är inget nederlag att be om bedövning.

Jag födde mitt första barn för 16 år sedan och då var det en trend att man skulle vara så duktig när man födde och inte ta en massa bedövningar. Kanske man klarar av det kanske inte. Jag är inställd på nu när jag ska föda mitt fjärde att ta så mkt bedövning jag kan istället.

Som sagt dumt att du blir uppskrämd av din mammas förlossningar. Min mamma hade jättejobbiga förlossningar och jag har haft relativt korta förlossningar, så det hör inte samman.
    Lycka till!

• Sarah84

Bara för att din mamma bleb klippt behöver inte du göra de. & är man trött & nte oarkar så komma BM märka de, oftast så hjälper de till så att du nte blir för trött. Oroa dig inte, de har trotts allt hänt en hel del sen din bror föddes. =)

• Teskedsmamman

Numera klipper de oftast bara om de ser att man är på väg att spricka fel. Kroppen läker en självspricka bättre än ett klipp och ärligt talat så kände jag inte när jag sprack i min först förlossning.

Och nej! det finns inga belägg för att du varken ska spricka eller behöva klippas bara för att din mamma har blivit det.. .det har ändrats massor sedan du föddes och dessutom är du inte din mamma...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Alfred 0707
  • M plus J
    Mossmamman skrev 2007-08-31 13:25:15 följande:
    vaddå levde inte när han kom ut? hur menar du tog ett tag innan han kom igång? Alla barn är blåa och slöa när de just kommit ut. det tar ca 1 min för dem att andas och dra in luft i lungorna. ibland tar det lite längre tid, kolla vad han hade för apgar poäng det säger mer om hur han mådde.jag födde barn med lustgas och det var helt underbart som smärtis.
    kollade värdena å alla va på 0...Han va "borta" några minuter å dom trode inte att han skulle klara sig. Idag är han 29år å mår som en människa ska göra, alltså fullt frisk...
  • Alexandra84

Jag blev klipt när jag föde min pojke och jag lovar dig att jag kände inte ett dugg (det var för 2år sedan snart)!!!
    Jag bad om bedövningssalva innan, så det var nog därför.
    Så bedövningen jag hade var bara lustgas och bedövningssalva och det räckte alldeles utmärkt.
    Jag är evigt tacksam att dom klippte mig, närt klippet var gjort så for han ut på någon sekund och sen var det klart

Så som dom sagt till dig här redan, kolla inte i din mammas förlossningsjournaler tiderna har ändrats
    Du kommer fixa detta galant

* Hampus 051002 * Hannes/Julia BF 070904 *
  • M plus J
    Ällvira skrev 2007-08-31 13:34:50 följande:
    Är det ditt första barn? Kanske inte så smart att titta i din mammas förlossningsjournal (ta inte illa upp!). Men det har ju hänt massor sen dess. Din mammas förlossningar blir ju inte automatiskt som dina förlossningar.Klipper de, så får du ju naturligtvis bedövning och ställ inte in dig på att bara ta lustgas. Du vet ju inte hur förlossningen blir, du kanske vill ha tex eda eller något annat. Det är inget nederlag att be om bedövning.Jag födde mitt första barn för 16 år sedan och då var det en trend att man skulle vara så duktig när man födde och inte ta en massa bedövningar. Kanske man klarar av det kanske inte. Jag är inställd på nu när jag ska föda mitt fjärde att ta så mkt bedövning jag kan istället.Som sagt dumt att du blir uppskrämd av din mammas förlossningar. Min mamma hade jättejobbiga förlossningar och jag har haft relativt korta förlossningar, så det hör inte samman. Lycka till!
    Ja det är mitt första, därför jag vart lite nervös. Innan jag läste detta igår har jag inte vart ett dugg orolig. Klart man vet att det kommer att göra ont å kännas men det är ju det man har räknat med. Men kanske inte att bli klippt, det känns antagligen inte men just tanken just nu gör mig väldigt orolig. Pappa sa att det enda han kommer ihåg är när dom klippte för mamma skrek utav bara den. Verkar ju skumt eftersom man blir bedövad!? Hon sa även efteråt att dom klipper i en värk å man inte känner det men ändå....hon kanske såg att jag vart illa berörd.
  • M plus J
    Zandra84 skrev 2007-08-31 13:43:47 följande:
    Jag blev klipt när jag föde min pojke och jag lovar dig att jag kände inte ett dugg (det var för 2år sedan snart)!!!Jag bad om bedövningssalva innan, så det var nog därför.Så bedövningen jag hade var bara lustgas och bedövningssalva och det räckte alldeles utmärkt.Jag är evigt tacksam att dom klippte mig, närt klippet var gjort så for han ut på någon sekund och sen var det klart Så som dom sagt till dig här redan, kolla inte i din mammas förlossningsjournaler tiderna har ändrats Du kommer fixa detta galant
    Jo klart tiderna har ändrats   det är ju trots allt 29år sedan. Allt vart himla bråttom när hon vart klippt med min bror å pappa sa att hon skrek för det gjorde så ont. Dom hade klippt navelsträngen redan innan han kom ut för han hade den lindad 2 varv runt halsen. Kanske hann dom intemed bedövning på henne då....usch...
  • livsenergi

Som jag hört så var det väldigt vanligt att man blev klippt förr, som ett standardingrepp men så är det ju inte nu.

• Mossmamman

M plus J skrev 2007-08-31 13:40:08 följande:

kollade värdena å alla va på 0...Han va "borta" några minuter å dom trode inte att han skulle klara sig. Idag är han 29år å mår som en människa ska göra, alltså fullt frisk...
    okej ja det säger ju en hel del då. skönt att han klararade sej utan men.
    Men du har fått många bra svar här tycker jag.
    Du skall se att det kommer att gå bra.
    *håller tummarna*
    Sköt om dej
    kram
  • Mossmamman
    livsenergi skrev 2007-09-06 13:41:52 följande:
    Som jag hört så var det väldigt vanligt att man blev klippt förr, som ett standardingrepp men så är det ju inte nu.
    Ja det är sällan man klipper numera. man KANSKE behöver klippa då man tar med sugklocka eller om det är JÄTTESTRAMT. men det hör inte till det vanliga.
    Vet då jag jobbat på förl.
  • Nie

Vill bara tillägga att även om de klipper så kan man spricka "fel" som ni kallar det. Att klippa är absolut ingen garanti till att man inte får en sfinkter ruptur.

• xenaa

jag trodde oxå att jag skulle klara mig på endast lustgas men så blev inte fallet. tyckte inte en som lukten jag mådde illa utav den. Så de blev ryggmärgsbedövning som sattes av narkosläkare.
    jag som INTE ville ha en spruta där i ryggen. Men jag var deperat efter den hehe efter som jag inte hade nån annan smärtlindring så gjorde den att jag kunde vila vilket var underbart. för den tog bort all smärta.

De var mm från att klippa mig. Men Bm jag hade ville inte. Så hon hejdade läkarna från att klippa mig. Då sa de att jag fick denna krystvärken på mig annars skulle de klippa mig. Och han föddes på den krystvärken och jag sprack nästan inget. Fick nått stygn men inge farligt.

Vad jag har hört kan återhämtningen av klippning vara jobbig. Men de är ju vad jag har hört.

De kommer att gå galant ska du se. jag trodde aldrig jag skulle klara av att föda. Men de gick. Och allt var värt de självklart

????????○♥☼☺Leo - 07-06-22 ☺☼ ♥○?????????
  • xenaa

Ja vill tillläga att sonen föddes med sugklocka med

????????○♥☼☺Leo - 07-06-22 ☺☼ ♥○?????????
  • Gubbas

Jag blev klippt pga av att jag var lite för trång, kändes inte ett dugg! De bedövar så himla bra. Födde bara med lustgas. Lycka till, allt kommer att gå toppen bra!

Svar på tråden kommande förlossning??