• Palleman

Köpa ny bil i framtiden då 1 kanske blir 2

Jag har idag en liten Audi A4 Avant, men den är väldigt för liten redan nu tycker vi som är båda 185cm långa och har en liten tjej på 2 år.

Vad ska man uppgradera till i framtiden? Måste ju börja spara undan pengar så man har råd att köpa ny bil om några år..

Subaru Legacy
    Audi A6
    Saab 9-5

Eller något helt annat? Vad tycker ni? Kanske något okänt?

//Palle, som startat ett bilkonto på banken ;)

• Svar på tråden Köpa ny bil i framtiden då 1 kanske blir 2
  • vinterpappa

Våran toyota fungerar iaf klockrent på växlingarna, den har inte någon tiptronic, vet inte ens om det finns på de svenska toyotabilarna, jag har kört en corolla dock inte verso men combi från 05 och den växlade lika silkeslent som avensis verso.
    Ja de är dyra, men håller bra och bra andrahandsvärde så frågan är nog om man inte har igen det hela i slutändan.
    Annars kan jag rekomendera mazda 6, det är fina bilar dock jävligt högt vägljud.

• Mjolle

Subaru är ett vettigt val. Driftsäkra som få, fyrhjulsdrivna vilket borgar för säker körning året om, och en mycket god krocksäkerhet från 2002 års modeller.
    De håller sitt värde väl.
    Nackdelarna är att de inte har samma kvalitetskänsla som de dyra tyskarna, om det är sådant man prioriterar.
    De större motorerna drar mycket bensin. Än så länge finns inga dieselmodeller.

Audi är ytterst trivsamma bilar. Er A4 är alltså lite för liten, då återstår egentligen bara A6an. De håller ihop bra, men kan vara lite dyra att hålla i drift när det kommer till servicar och sådant.
    BMW, ungefär samma som Audi.. :)

Mercedes kvalitet är på väg uppåt. Rostbekymmerna ligger bakom dem nu, får jag innerligt hoppas iallafall...

Jag skulle titta närmre på Subaru Legacy, Honda Accord kombi och möjligen Opel Vectra som visst skall vara väldigt rymlig.
    Dessa modeller finns både nya eller bättre begagnade i varierande årsmodeller och prisklasser.

• tomsus

Jag provade det mesta, men det blev tillslut en Subaru Outback 2.5i ny 2006. Har absolut inte ångrat mig!
    En bra fyrhjulsdrift var ganska viktigt för mig då vi bor 'på landet' och i övrigt så är bilen extremt trevlig.

Audi A6 Avant Quattro är trevlig, men för hårt fjädrad och blir dyr med automatlåda (som jag vill ha).
    Samma sak med BMW 525ix Touring.

Volvo och Saab gick bort pga ingen eller väldigt dålig fyrhjulsdrift och högt pris.

Provkör dessa kombimodeller och avgör själv vad som passar er:
    Subaru, Mazda, Toyota, Audi, BMW, Passat, Honda, Skoda

• KRS

Skall köra upp nästa Tisdag och sen är det dax att skaffa en bil.
    En kompis till mig har en Peugeot 406 (tror jag, kombi iaf) och den var billig att köpa, då den hade några år på nacken och sen är den billig i drift med.

Själv funderar jag dock på den lite nyare 407 istället ca 250k +lullull, så man kommer upp i ca 350k för en fullutrustad ny bil... kollar man på Saab/Volvo osv så är det startpriset i grundutförande.
    Visst det går ju itne att jämnföra dessa bilar. Men visst en ny audi A6 eller Ipreza'n/Lancern hae ju varit kul att ha men man får väl tänka på familjen nu.

• Palleman

är en Passat likvärdig en Audi A4 eller är den lite större?
    A6 är för dyr verkar det som, tyvärr..

• tomsus

Passat är lite större än A4, men mindre än A6. Jag håller med om att A6 blir väl dyr. Subaru Legacy och Outback är samma storlek som Passat, men lastar och drar bättre. Tex med nedfällt baksäte så lastar Subaru ca 1670 liter och Volvo V70 -06 ca 1640 liter...

• Fred

vem bryr sig om 20 liters skillnad allvarligt?

Passaten lastar det man behöver, och lite därtill, En dubbelbarnvagn och 6 stora matkassar från ica, inkl barnväska. helt ok..

Jag skulle ev välja sabarun framför passaten för att den är lite "roligare" passaten är en fin och trevlig bil, men det är inte "rolig"

• Kunglappen

KÖpte mig en audi s4 avant pasar super fint till min familj + jag själv har lite power att leka med under tiden jag e själv i bilen hehe priset inte farligt 99a 150tkr

• Angelven
    KRS skrev 2007-09-10 18:51:20 följande:
    ....Själv funderar jag dock på den lite nyare 407 istället ca 250k +lullull, så man kommer upp i ca 350k för en fullutrustad ny bil... kollar man på Saab/Volvo osv så är det startpriset i grundutförande. Visst det går ju itne att jämnföra dessa bilar. ...
    Nyfiken - varför går de inte att jämföra ? Det är bra verkstäder på Peugeot (M-kontrollerade!), stora serier som garanterar att det inte är uddabilar , bra krocksäkerhet etc. Kvalitéen verkar inte vara fel heller på dom.

Själv har jag två, en 307 och en 807 - väldigt nöjd, vi funderar åp att gradera ner 807'an till en 407 som verkar vara hur bra som helst
  • tomsus

Fred, den skillnaden i last gör inget. Ville bara visa ungefär hur stora bilarna är att lasta i. Jag väljer Subarun pga man får överlägsen fyrhjulsdrift 'på köpet'. Och färre fel.

• JojjeB

Jag rekommenderar gärna Saab 9-5 då den är rymlig och dessutom rolig att köra. Nackdelen kanske är att de är lite dyrare än några av de andra bilarna som nämns, men det kan det vara värt att vara riktigt nöjd med sin bil...
    Sen är det väl mycket personligt tycke och smak om man tycker bäst om Saab, volvo Audi, bmw o.s.v.

Svar på tråden Köpa ny bil i framtiden då 1 kanske blir 2