• pysselmamman72

varför blir jag inte gravid?

ska jag börja att oroa mig nu? Jag tog ut spiralen för 1 år och 8 månader sedan, vi tänkte att det tar säkert minst ett år innan det händer någonting pga spiralen (kopparspiral). Men varje månad är en lika stor besvikelse. Vissa månader tänker jag, nä jag vill inte ha en bebis nu, jag har så mycket att göra (och blir inte så ledsen när mensen kommer, jo kanske lite besviken). Och det har jag/vi verkligen haft, mycket att göra (renovering, studier, familjeangelägenheter). Andra dagar längtar jag ihjäl mig efter ett barn, och gråter när mensen kommer. Inte konstigt, en liten bebis vill väl inte bo i den här stressade kroppen. Vi har haft/har problem med min tonårstjej som har en ätstörning och min sambos son har andra problem (utbrott som påverkar hela familjen fysiskt och psykiskt), det har varit tunga månader och hela familjen har mått mycket dåligt.(vi får hjälp av BUP och de är fantastiska) Jag vet, det är igentligen inte läge att skaffa barn förräns alla familjemedlemmar mår bra. Men ändå, kan inte sluta att oroa mig i alla fall! Varför blir jag inte gravid? Jag tänkte sätta in spiralen igen pga av våran familjesituation och vänta tills allting är "bra", men eftersom det nu har tagit så lång tid så vågar jag inte göra det. Jag får mens varje månad, men av någon konstig anledning så varar den bara 2-3 dagar. Förr brukade den vara i 5 dagar. Läste någonstans att fast man har det stressigt och jobbigt i sitt liv så ska det inte påverka chanserna att bli gravid så länge mensen kommer. Jag är 35 år och min sambo 45 år. Klockan tickar...

• Svar på tråden varför blir jag inte gravid?
  • ollson

Nu vet jag inte hur kroppen funkar när man har spiral, men har du kollat upp så du har ägglossning för man kan ha mens även om man inte har äl

It´s nice to be inportant, but it´s more imortant to be nice
  • pysselmamman72

det har jag inte, tanken har inte ens slagit mig! visste inte ens att ägglossningen kunde utebli även fast man har mens.vart har jag missat den informationen, borde väl igentligen inte ens skriva det...känner mig urdum. Jag kommer att ringa barnmorskan i morgon. Tack!

ollson skrev 2007-08-26 21:19:19 följande:
    Nu vet jag inte hur kroppen funkar när man har spiral, men har du kollat upp så du har ägglossning för man kan ha mens även om man inte har äl
  • NAJ

oj lilla du det kan ta tid. tåg flera år innan jag blev gravid och har ej blitt gravid nu heller trotts flera år.

• ollson

Jag hade inte heller vetat om det om det inte vore för att jag själv har varit i den situationen dvs mens men ingen äl

It´s nice to be inportant, but it´s more imortant to be nice
  • komandiva

Förstår din frustration coh sorg när mensen kommer. Efte att ätit p-piller sen jag var 16 tänkte jag också att det kommer nog ta tid. Men efter att vi försökt drygt ett år tog vi kontakt med läkare för att göra utredning. JAg hade kollat att jag hade ägglossning med stickor från apotektet. (annars kan ju det vara ett svar) Sen visade det sig att det inte fanns några fel eller förklaringar på varför det inte blev barn. Jobbigt att inte få förklaring, men samtidigt var det positivt. Läkarna sa att barnlösa par där man inte hittar orsak har stor cahns att få barn via insemination eller provrörsbefruktning(ivf) Efter ytterligare drygt ett år och fyra inseminationer blev jag gravid efter första ivf-försöket. Vi fick sätta in två embryon om vi ville( det var inget som skulle klara frysning så bra trodde dom) så vi valde att göra det. 8 månader senare kom våra underbara barn. Så efterlängtade. Så eftersom allt sånt där tar tid så tycker jag du ska ta din längtan på allvar och se vad ni kan få för hjälp.

Och om det inte är totalkaos i familjelivet så behöver det väl inte vara helt perfekt innan det är läge att skaffa fler. Jag tycker inte det är oansvarigt. Skönt att ni får bra stöd från BUP.

Lycka till!

• pysselmamman72

ett par bekanta till mig fick kämpa i 10 år! Lyckan var stor när hon äntligen blev gravid, och de fick till och med ett barn till. En vännina försöker sedan flera år tillbaka att bli gravid, men de har bestämt sig för att adoptera. Det är bara att vänta och se vad tiden har att utvisa. Känns hemskt att beklaga sig efter bara 1,8 år då andra människor fått kämpa i flera år. Men detta är ju min situation som jag lever i och då tänker man inte så mycket på att andra människor försökt år efter år att få barn och ingeting händer. Önskar dig all lycka i alla fall

NAJ skrev 2007-08-26 22:01:57 följande:
    oj lilla du det kan ta tid. tåg flera år innan jag blev gravid och har ej blitt gravid nu heller trotts flera år.
  • pysselmamman72

Jag ska göra som du skrev, ta min längtan på allvar och se vad vi kan få för hjälp.

komandiva skrev 2007-08-26 22:19:15 följande:
    Förstår din frustration coh sorg när mensen kommer. Efte att ätit p-piller sen jag var 16 tänkte jag också att det kommer nog ta tid. Men efter att vi försökt drygt ett år tog vi kontakt med läkare för att göra utredning. JAg hade kollat att jag hade ägglossning med stickor från apotektet. (annars kan ju det vara ett svar) Sen visade det sig att det inte fanns några fel eller förklaringar på varför det inte blev barn. Jobbigt att inte få förklaring, men samtidigt var det positivt. Läkarna sa att barnlösa par där man inte hittar orsak har stor cahns att få barn via insemination eller provrörsbefruktning(ivf) Efter ytterligare drygt ett år och fyra inseminationer blev jag gravid efter första ivf-försöket. Vi fick sätta in två embryon om vi ville( det var inget som skulle klara frysning så bra trodde dom) så vi valde att göra det. 8 månader senare kom våra underbara barn. Så efterlängtade. Så eftersom allt sånt där tar tid så tycker jag du ska ta din längtan på allvar och se vad ni kan få för hjälp. Och om det inte är totalkaos i familjelivet så behöver det väl inte vara helt perfekt innan det är läge att skaffa fler. Jag tycker inte det är oansvarigt. Skönt att ni får bra stöd från BUP.Lycka till!
  • NAJ

Önskar oss båda lycka till tids nog nör man inte tänker på det så vips så är man gravid

Svar på tråden varför blir jag inte gravid?