• Ellieott

hur tänker ni som väljer kejsarsnitt pga rädsla?

Jag vill först poängtera att jag inte säger att det är FEL att välja kejsarsnitt. Jag har absolut ingenting EMOT de som gör det, eller ATT de gör det. Jag BARA UNDRAR.

Vad är det som är mindre skrämmande med en operation?

(För mig går det inte ihop, hur man frivilligt låter folk skära upp hela ens mage när man kan slippa det och istället föda vaginalt. Därav min nyfikenhet.)

• Svar på tråden hur tänker ni som väljer kejsarsnitt pga rädsla?
  • Ellieott

nej, men rent fysiskt så finns det ju ingen anledning till kejsarsnitt. Jag menar absolut inte att jag tycker att de här kvinnorna gör något fel. jag anser definitivt inte att man ska föda vaginalt bara "för att" om det innebär att man är jätterädd och har ångest! Jag vill som sagt bara veta vad som är orsaken. Jag är inte gravid men kommer väl förhoppningsvis bli det ganska snart och är FULLKOMLIGT livrädd för att behöva göra kejsarsnitt. Men alla är ju olika.

• feritaugar

Tja, har du varit med om en RIKTIGT svår förlossning, varitmed om att du själv eller barnet nästan dött och sedan blivit räddad av ett akutsnitt som jag blev, då kan jag lova att man känner tacksamhet för att möjligheten finns att rädda nästa barn undan själva risken med en vaginal förlossning. Jag var livrädd för snitt, har nålskräck, blodskräck etc, men när jag insåg att både jag och babyn faktiskt skulle dö utan snitt så var det liksom inte så mycket att snacka om!

Många säger att föda vaginalt är det naturligaste som finns; men minns då att att utan möjlighet till vår moderna vård så dör tusentals kvinnor och barn i barnsäng (fortfarande i många länder).

• siamusen
    Ellieott skrev 2007-08-26 10:21:04 följande:
    nej, men rent fysiskt så finns det ju ingen anledning till kejsarsnitt. Jag menar absolut inte att jag tycker att de här kvinnorna gör något fel. jag anser definitivt inte att man ska föda vaginalt bara "för att" om det innebär att man är jätterädd och har ångest! Jag vill som sagt bara veta vad som är orsaken. Jag är inte gravid men kommer väl förhoppningsvis bli det ganska snart och är FULLKOMLIGT livrädd för att behöva göra kejsarsnitt. Men alla är ju olika.
    Nej, men de som är riktigt rädda kan blockera sig och äventyra bade sitt och barnets liv och da blir det ju fysiskt.
  • bustjejen
    Ellieott skrev 2007-08-26 00:00:53 följande:
    bustjejenmen det är ju relativt ovanligt att barnet får syrebrist och skador av dem. Ingen inom vården skulle ju rekomendera kejsarsnitt av medicinska skäl om allt är som vanligt.
    Jo, men relativt ovanligt räcker inte för mig.
  • asfaltsblomman

har man övergrepp och misshandel bakom sig så kan snitt vara det allra bästa.

• SofiaD
    bustjejen skrev 2007-08-25 21:08:59 följande:
    En operation är mycket mer kontrollerad än en förlossning.I samband med en förlossning kan barnet få syrebrist och hjärnskador om man inte får ut det snabbt.Ett planerat snitt kommer barnet ut snabbt och risken för syrebrist föreligger inte alls på samma sätt.

Fick du snitt av den anledningen? Bara nyfiken!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu är han här!♥♥♥
  • IrenerI

Hade planerat snitt första förlossningen pga förlossningsrädsla.

2 Barnet födde jag vaginalt.

Och får jag ev. fler barn så blir de nog vaginalt, MEN på ett vilkor att jag får bedövning mycket tidigare och inget jädra tramsande med akupunktur och bad.
    För när man skakar okontrolerat och hyperventilerar i flera timmar pga smärtan och "paniken" jag fick.
    Så bör dom fundera på att ge en nått. Själv hade jag inga som helst begrepp om att be om nått, förutom att jag ville ha snitt och de var de enda jag sa.
    Men när ryggbedövningen väl var lagd och de började verka så vart förlossningen helt plötsligt riktigt trrevlig. Sen vart de även lustgas uppå och den gillade jag just pga av att man vart lite lullig och inte märkte av vad som hände. (Gillar inte riktigt de där med att "visa upp" sig för allt och alla)

Så är glad att jag hde snitt första gången för vet att jag hade aldrig stått ut med en vanlig förlossning då.

• Tygtiiger

bustjejen: det kom nyligen en stor amerikansk undersökning som visade att barn som föds med kejsarsnitt har en högre risk att dö under perinatalperioden (alltså tiden strax efter förlossningen) än barn som föds vaginalt - och det berodde INTE på akutsnitt där det föddes dåliga barn. Ingen som vet vad det beror på, men det skapade en hel del oro bland de gynekologer och barnläkare som jag känner.

Så kejsarsnitt ÄR inte säkrare för barnet ur alla synvinklar. Det är ett jäkla vågspel att få barn, helt enkelt!

(ska försöka hitta en länk till studien åt dig)

• bustjejen
    SofiaD skrev 2007-08-27 21:43:26 följande:
    Fick du snitt av den anledningen? Bara nyfiken!
    Mina snitt har jag fått pga av rädsla för att spricka och pga rädsla för att barnet ska skadas i smb med förlossingen. Lite kortfattat, men det fanns lite mer motiv bakom anledningen också. Huvudsakligen var det väl såhär dock.
  • Tygtiiger

här var en länk:
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp
    (förtydligande: jag tycker inte att man ska föda vaginalt. Eller med kejsarsnitt. Jag tycker att det ska vara ett beslut man fattar i samråd med läkare och barnmorska - jag har ingen åsikt i frågan )

• bustjejen
    Tygtiiger skrev 2007-08-27 22:02:35 följande:
    bustjejen: det kom nyligen en stor amerikansk undersökning som visade att barn som föds med kejsarsnitt har en högre risk att dö under perinatalperioden (alltså tiden strax efter förlossningen) än barn som föds vaginalt - och det berodde INTE på akutsnitt där det föddes dåliga barn. Ingen som vet vad det beror på, men det skapade en hel del oro bland de gynekologer och barnläkare som jag känner. Så kejsarsnitt ÄR inte säkrare för barnet ur alla synvinklar. Det är ett jäkla vågspel att få barn, helt enkelt!(ska försöka hitta en länk till studien åt dig)
    Ja, det kan vara intressant om du har en länk .
    Mina barn är ute nu, så det känns skönt att inte behöva tänka på det där så mycket.
    Kejsarnitt är kanske inte säkrare ur alla synvinklar...men i min lilla förlossningsrädda värld så vinklas alla tankar till att det är så ändå..
    Hoppas du förstår hur jag menar
  • siamusen
    Tygtiiger skrev 2007-08-27 22:04:43 följande:
    här var en länk:www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jspörtydligande: jag tycker inte att man ska föda vaginalt. Eller med kejsarsnitt. Jag tycker att det ska vara ett beslut man fattar i samråd med läkare och barnmorska - jag har ingen åsikt i frågan )
    fast just den där undersökningen har visat sig inte vara jämförbar med svenska förhallanden. Detta pga att eftervarden i USA inte âr densamma som i Sverige. Finns artiklar om det med som jag inte orkar leta upp, sorry
  • Ameos
    Tygtiiger skrev 2007-08-27 22:02:35 följande:
    bustjejen: det kom nyligen en stor amerikansk undersökning som visade att barn som föds med kejsarsnitt har en högre risk att dö under perinatalperioden (alltså tiden strax efter förlossningen) än barn som föds vaginalt - och det berodde INTE på akutsnitt där det föddes dåliga barn. Ingen som vet vad det beror på, men det skapade en hel del oro bland de gynekologer och barnläkare som jag känner. Så kejsarsnitt ÄR inte säkrare för barnet ur alla synvinklar. Det är ett jäkla vågspel att få barn, helt enkelt!(ska försöka hitta en länk till studien åt dig)
    Fast den studien kan INTE överföras till svenska förhållanden.
  • Tygtiiger

Jo, det förstår jag fullkomligt. Jag är glad att jag inte är förlossningsrädd för det verkar vara alldeles gräsligt. Jag är nog mer snitträdd, även om det är lindrigt - jag skulle bli så fruktansvärt ledsen och besviken om jag var tvungen att föda med snitt nästa gång (om det blir någon nästa gång), jag tyckte inte det var någon fantastisk upplevelse att föda men vill INTE bli skuren i om jag inte måste!!

• SofiaD
    bustjejen skrev 2007-08-27 22:03:38 följande:
    Mina snitt har jag fått pga av rädsla för att spricka och pga rädsla för att barnet ska skadas i smb med förlossingen. Lite kortfattat, men det fanns lite mer motiv bakom anledningen också. Huvudsakligen var det väl såhär dock.
    Ok, jag var bara nyfiken. Gjorde också ett elektivt snitt nu min sista förlossning pga av förlossningsrädsla. Har fött vaginalt två gånger.
  • Ameos

Ang den amerikanska studie som TygTiger hämvisar till:

"Det finns inget som tyder på att barn som föds med kejsarsnitt löper större risk att dö än barn som föds genom vanlig förlossning. Det säger Karin Källén vid Lunds universitet, vars forskning går på tvärs med en ny amerikansk studie, som visat att kejsarsnittbarn löper tre gånger högre risk att dö.

Allt fler barn föds med kejsarsnitt
    ? Det är ingenting som stämmer för svenska förhållanden. I Sverige har jag tittat på mortalitet vid ett flertal tillfällen. Det är lite olika design på olika studier. Något starkt samband har jag absolut inte kunnat se, säger Karin Källén.

Den amerikanska studien baseras på data från sex miljoner förlossningar. Slutsatsen är att risken att dö är nästan tre gånger större för spädbarn som föds med kejsarsnitt.

Siffrorna gäller förlossningar där mamman inte hade några medicinska komplikationer. 62 av 100 000 spädbarn dör efter vaginal förlossning mot 177 av 100 000 efter kejsarsnitt.

Eftervården skiljer
    Karin Källén har inte hunnit ta del av studien, men tror att det finns flera orsaker till skillnaderna mellan USA och Sverige. Dels att det kan skilja i eftervården av de barn som förlösts med kejsarsnitt. De drabbas till exempel oftare än andra barn av andningsproblem. Men hon litar inte heller riktigt på underlaget till studien.

? Att i en sådan här stor registerstudie inte ha fått all information om medicinska indikationer till kejsarsnittet, säger hon.

I Sverige föds allt fler barn med kejsarsnitt. På Södersjukhuset i Stockholm är var fjärde förlossning ett kejsarsnitt. Det beror bland annat på att mammorna blir allt äldre, och många kräver också att få kejsarsnitt.

Oroväckande studie
    Överläkaren på kvinnokliniken, Charlotta Grünewald, tycker att den amerikanska studien är oroväckande.

? Jag tycker att det är skrämmande siffror och det är den första studien i världen, vad jag vet, som har visat på detta, säger hon."

• SofiaD
    Tygtiiger skrev 2007-08-27 22:14:20 följande:
    Jo, det förstår jag fullkomligt. Jag är glad att jag inte är förlossningsrädd för det verkar vara alldeles gräsligt. Jag är nog mer snitträdd, även om det är lindrigt - jag skulle bli så fruktansvärt ledsen och besviken om jag var tvungen att föda med snitt nästa gång (om det blir någon nästa gång), jag tyckte inte det var någon fantastisk upplevelse att föda men vill INTE bli skuren i om jag inte måste!!
    Nej, det var väl inte med någon glädje (förutom att man äntligen skulle få träffa sin bebis) som man la sig på op. bordet. Men ut var den ju tvungen att komma på något vis, och då kändes snitt som den minst smärtsamma och mest kontrollerade vägen...  Men för mig var det inget lätt beslut, men då förlossningsrädslan växte sig starkare alltefter som graviditeten fortskred var det till slut det enda rätta då man inte fick någon annan hjälp. 
  • MajSool

Jag vill ha barn, men kommer inte att kunna skaffa något om jag inte är säker på att kunna göra snitt....
    Jag låter hellre bli att få barn än att föda "normalt"...
    Jag vet.. jag är lite skum!

• asfaltsblomman
    MajSool skrev 2007-08-28 16:17:31 följande:
    Jag vill ha barn, men kommer inte att kunna skaffa något om jag inte är säker på att kunna göra snitt.... Jag låter hellre bli att få barn än att föda "normalt"...Jag vet.. jag är lite skum!
    du lär nog inte behöva oroa dig för det
  • Bussa

HAr exakt samma isntällning som MajSool... Iallafall änsålänge...

Svar på tråden hur tänker ni som väljer kejsarsnitt pga rädsla?