• mulena

är det etiskt rätt att ha betjänt?

Jag funderarde lite kring detta, eftersom en betjänt är en person som ofta bor i samma hus som han/hon jobbar. Han/hon ska serva, det är själva jobbet, hämta tidningen, göra frukost, plocka upp kläder, lägga fram tofflorna, vara till lags etc.

Det finns faktiskt folk som fortfarande har betjänt. Betjänten ses ju lite som mindre värd än den person som den jobbar hos.

Tycker ni det är etiskt rätt att ha betjänt? Skulle du kunna tänka dej att jobba som det?

tror ni att den typen av jobb ökar klasserna i samhället?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-23 22:57:23:
    jag pratar inte om personlig assistans, eller service till dem som är sjuka och behöver det, utan till fullt friska människor.

• Svar på tråden är det etiskt rätt att ha betjänt?
  • Jo Ma
    Houdini skrev 2011-06-15 21:46:19 följande:

Nu Orkade jag bara inte läsa hela tråden.

Herregud det är ett jobb som vilket annat jobb som helst. Mitt ex jobbar som Betjänt ( och Jo Ma har helt rätt i vad en betjänt gör) Han bor inte hos sin arbetsgivare när han är i Sverige då bor han hemma men när de är utomlands bor han ju självklart hemma hos dom. Nu jobbar han hos sonen i familjen när jag var gift med honom jobbade han hos föräldrarna. Och nu snackarna vi om folk som har mer pengarna än vi kan drömma om som är vana att bli uppassade och är vana att inte göra saker själva.

Men om man betalar för sig varför inte, jag skulle inte ha något emot att ha någon som lagade mat och städade och tvättade åt mig

Hur går han klädd? Som en engelsk butler gjorde förr?
  • Kimona

Folk väljer väl att arbeta som betjänt precis som man väljer att bli aupair? Så varför inte?

• Houdini
    Jo Ma skrev 2011-08-01 00:24:31 följande:
    Hur går han klädd? Som en engelsk butler gjorde förr?
    Nä i snygga byxor skjorta och slips. Och lite snyggare vid middagsbjudningar
  • Jo Ma
    Houdini skrev 2011-08-01 01:23:28 följande:
    Nä i snygga byxor skjorta och slips. Och lite snyggare vid middagsbjudningar
    Nästan som en servitör ju. Intressant, även om sådana jobb är mycket ovanliga i dag (betjänt har alltid vanligt och lär alltid bli mer exklusivt än en flicka).

Men det  är väl likadant med en inneboende au pair-flicka eller barnflicka eller "hembiträde"? De kanske får ha vanliga kläder lite oftare numera? I alla fall till vardags när de är med barnen, men det varierar väl en hel del mellan arbetsgivare. Vid finare tillställningar i familjen (behöver inte vara bjudningar) är det säker i fortarande en hel del familjer som man skall ha någon slags uniform (förstår att det inte är sådan som hembiträden i gamla filmer), men typ att flickan blir tillsagd av arbetsgivaren att hon då måste sätta på sig blus och kjol eller skjorta och fina byxor. Är inte så länge sedan det var ganska vanligt.
  • Houdini

Mitt ex jobbade hos en väldigt välbärgad familj om man säger så ;) och det vanliga bland de anställda var "vanliga" kläder alltså inga uniformer eller vad man ska kalla det. Han träffade ju lite anställda från andra familjer också och snackade med dom. Och dom var ju som vilka andra människor som helst arbetsgivarna alltså, liite svårt ibland det här med att exet också hade familj som han ville umgås med, han jobbade tio timmar om dagen. Men dom är ju vana att betala och få som dom vill.

En kompis till oss jobbade som manlig barnskötare kan man kalla det. Han tog helt hand om barnen i familjen men han hade också titeln Butler men var barnskötare i praktiken och hembiträde eller hemmafru ;) Hans arbetsgivare var singelpappa. Kompisen hade också sjuka arbetstider men sov i alla fall hemma och hade helgerna fria som mitt ex också hade.

Vilka tror ni tar hand om våra rikemansfamiljer?  Många av dom vill ha svenskar som tar hand om dom, grovjobbet kanske de överlåter på utländsk arbetskraft. Men oftast får man bara jobb hos dom genom kontakter och oftast påminner det om livegenskap på sätt och vis. Dom kommer först, även på ens fritid men så betalar dom oftast bra också med bra löneförmåner och så     

• ica

Om betjänten behandlas väl och har rättvisa anställningsvillkor så är det ett bra jobb.

• Jo Ma
    Houdini skrev 2011-08-04 19:07:34 följande:
    Mitt ex jobbade hos en väldigt välbärgad familj om man säger så ;) och det vanliga bland de anställda var "vanliga" kläder alltså inga uniformer eller vad man ska kalla det. Han träffade ju lite anställda från andra familjer också och snackade med dom. Och dom var ju som vilka andra människor som helst arbetsgivarna alltså, liite svårt ibland det här med att exet också hade familj som han ville umgås med, han jobbade tio timmar om dagen. Men dom är ju vana att betala och få som dom vill.

En kompis till oss jobbade som manlig barnskötare kan man kalla det. Han tog helt hand om barnen i familjen men han hade också titeln Butler men var barnskötare i praktiken och hembiträde eller hemmafru ;) Hans arbetsgivare var singelpappa. Kompisen hade också sjuka arbetstider men sov i alla fall hemma och hade helgerna fria som mitt ex också hade.

Vilka tror ni tar hand om våra rikemansfamiljer?  Många av dom vill ha svenskar som tar hand om dom, grovjobbet kanske de överlåter på utländsk arbetskraft. Men oftast får man bara jobb hos dom genom kontakter och oftast påminner det om livegenskap på sätt och vis. Dom kommer först, även på ens fritid men så betalar dom oftast bra också med bra löneförmåner och så     
    Bland manliga, ja. Manliga har alltid varit mycket ovanligt i Sverige (utom bonddrängarna då, men det var helt annat arbete). Med kläder menade jag mer flickor.
  • Houdini

Okej dom kretsar jag känner till när det gäller klädseln så är det vanliga kläder som gäller till vardags dock inte trasiga kläder även om det är modernt. Kanske används ett förklade när man städar och lagar mat. När man städar för det är praktiskt med extra fickor.

Sen när de jobbar som personal vid middagar och fester ser de ut som vilken serviringspersonal på en finare krog som helst. Gäller både kvinnor och männen.  

Då vet jag om kretsar med både gammla och nya pengar ;)  Skillnaden finns mest i inredningssmaken :) 

• Jo Ma

Jag förstår att det gäller, och bör gälla, båda om det nu finns regler för finkläder. Det jag menar är att nästan alla hushållsarbetare (som barnflicka, hembiträde och au pair) genom alla samhällen och år varit unga flickor-unga kvinnor, och bara en och annan manlig betjänt. Fram till slutet av 1800-talet fanns hela hushåll med med massor av tjänstefolk (kanske 10-20 stycken) och en hel del av dem bestod enbart av flickor (om man inte räknade bonddrängar i jordbruksarbete).

• baxtalo

funderar på att hämta en kvinna från vårt hemland som städar, lagar mat o sköter barnen om något år, hon skulle då bo hos oss. Har vi råd så självklart så ska vi ha den servicen! Varför kasta bort halva livet på tråkiga saker om man kan göra annat? Dessutom får en person arbete.

• menvafan

Det är inte det minsta skamligt i min mening att arbeta som betjänt/butler. Jag har inga erfarenheter av detta i första/andra eller trettiofjärde hand. Men jag tycker det låter som ett rätt bra jobb. Sköta hemsysslor och få bra betalt... nice :)

• Houdini
    menvafan skrev 2011-08-24 21:21:22 följande:
    Det är inte det minsta skamligt i min mening att arbeta som betjänt/butler. Jag har inga erfarenheter av detta i första/andra eller trettiofjärde hand. Men jag tycker det låter som ett rätt bra jobb. Sköta hemsysslor och få bra betalt... nice :)

det sista stämmer dock oftast inte. det är inte bra betalt
  • Tassdjuret

:3 sådär fungerar ju en del fruar (och antagligen en och annan man).... fast de får ju oftast inte betalt...

• menvafan
    Houdini skrev 2011-08-25 09:32:41 följande:
    det sista stämmer dock oftast inte. det är inte bra betalt
    Taskigt... När jag anställer mina betjänter tänker jag betala dem bra :)
  • Jo Ma
    Houdini skrev 2011-08-04 19:07:34 följande:

Hur många anställda fanns i hushållet?
  • Houdini
    Jo Ma skrev 2011-10-24 17:59:30 följande:
    Hur många anställda fanns i hushållet?

Mitt ex på heltid som även följde med när familjen var utomlands / dom var inte skrivna i sverige och då måste man vara utomlands minst sex månader om året) Han var dock inte med utomlands hela tiden. Sen var det några stycken som hade hand om trädgården och en eller två till som hjälpte till med städningen. Det städades varje dag typ som en annan gör några gånger om åretFörvånad Damen hade bacillskräck pga att mannen var sjuk och hon var rädd att han skulle smittas av något.
    Mitt ex lagade all mat och handlade och gjorde i stort sett allt åt dom.  
  • Jo Ma
    Houdini skrev 2011-08-09 21:37:51 följande:
    Okej dom kretsar jag känner till när det gäller klädseln så är det vanliga kläder som gäller till vardags dock inte trasiga kläder även om det är modernt. Kanske används ett förklade när man städar och lagar mat. När man städar för det är praktiskt med extra fickor.

Sen när de jobbar som personal vid middagar och fester ser de ut som vilken serviringspersonal på en finare krog som helst. Gäller både kvinnor och männen.  

Då vet jag om kretsar med både gammla och nya pengar ;)  Skillnaden finns mest i inredningssmaken :) 
    Säg att jag anställer en ung inneboende barnflicka eller au pair-flicka, är väl lika bra att köpa in två olika slags plagg då. Kanske en vit skjorta och ett par svarta byxor då han arbetar till vardags, och förkläde över då det behövs, och en vit blus och en svart kjol om hon skall servera? Då ser hon ju alltid mer representativ ut. Fast då får man nog informera noga om det innan anställningen börjar. Sedan låta henne ha egna kläder då hon är ledig.
Svar på tråden är det etiskt rätt att ha betjänt?