• mulena

är det etiskt rätt att ha betjänt?

Jag funderarde lite kring detta, eftersom en betjänt är en person som ofta bor i samma hus som han/hon jobbar. Han/hon ska serva, det är själva jobbet, hämta tidningen, göra frukost, plocka upp kläder, lägga fram tofflorna, vara till lags etc.

Det finns faktiskt folk som fortfarande har betjänt. Betjänten ses ju lite som mindre värd än den person som den jobbar hos.

Tycker ni det är etiskt rätt att ha betjänt? Skulle du kunna tänka dej att jobba som det?

tror ni att den typen av jobb ökar klasserna i samhället?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-23 22:57:23:
    jag pratar inte om personlig assistans, eller service till dem som är sjuka och behöver det, utan till fullt friska människor.

• Svar på tråden är det etiskt rätt att ha betjänt?
  • Jo Ma
    Houdini skrev 2011-06-15 21:46:19 följande:

Nu Orkade jag bara inte läsa hela tråden.

Herregud det är ett jobb som vilket annat jobb som helst. Mitt ex jobbar som Betjänt ( och Jo Ma har helt rätt i vad en betjänt gör) Han bor inte hos sin arbetsgivare när han är i Sverige då bor han hemma men när de är utomlands bor han ju självklart hemma hos dom. Nu jobbar han hos sonen i familjen när jag var gift med honom jobbade han hos föräldrarna. Och nu snackarna vi om folk som har mer pengarna än vi kan drömma om som är vana att bli uppassade och är vana att inte göra saker själva.

Men om man betalar för sig varför inte, jag skulle inte ha något emot att ha någon som lagade mat och städade och tvättade åt mig

Hur går han klädd? Som en engelsk butler gjorde förr?
  • Kimona

Folk väljer väl att arbeta som betjänt precis som man väljer att bli aupair? Så varför inte?

• Houdini
    Jo Ma skrev 2011-08-01 00:24:31 följande:
    Hur går han klädd? Som en engelsk butler gjorde förr?
    Nä i snygga byxor skjorta och slips. Och lite snyggare vid middagsbjudningar
  • Jo Ma
    Houdini skrev 2011-08-01 01:23:28 följande: