• Terppa

om du inte kan bli gravid naturligt så är det inte meningen att du ska vara mamma!

VARÖFR säger folk så? vad är det för sjuk liten del av deras hjärna som tror att jag ska bli glad (??) av att höra nåt sånt? "åh ok, de e inte meeeningen!" men den alkoholiserade morsan vars barn soc tar en efter annan, hon är en bra mor? för hon blir gravid utan medicinsk hjälp?
    och jag är automatiskt dålig??
    fyfan!
    va säger man till såna människor egentligen?

en hunduppfödar-bekant till mig sa en gång att min pco nog e naturens sätt att sätta avelsförbud på mig, precis som hunduppfödarna gör med dåliga tikar...
    är alltså en dålig tik/kvinna?
    bra att veta....

• Svar på tråden om du inte kan bli gravid naturligt så är det inte meningen att du ska vara mamma!
  • jannej
    wellpapp skrev 2007-08-23 22:18:48 följande:
    jag måste i samband med den här tråden fråga; vadfan är "naturligt gravid"?idag testar folk med äl-stickor, kontrollerar slidsekret, känner på tappen, har sex i olika ställningar, tar apiforce och äter grape, ligga-kvar-med-rumpan-i-vädret-metoden osv osv.är DET vad man kallar en naturlig graviditet? i såna fall är det väl minst lika naturligt att inseminera och hjälpa naturen lite på traven?kämpa på ni som har det lite svårare, era barn är precis lika naturliga som alla andras !!
    Brukar man inte säga att alla sätt är bra utom de dåliga
  • PD77
    reboot skrev 2007-08-23 22:29:37 följande:
    Och överbefolkningen har inget med saken att göra vad?
    Det är inte jag som sitter och slänger skit på folk. Och om du ser dig ha rätten att säga att vi är med och förstör världen så har väl jag rätten att undra om du inte gör det.

Och jag tar din motfråga som svaret: Nej, du lever inte så som jag beskrev.
  • k girl

Hm, jag kan tänka mig att folk helt enkelt inte är tillräckligt pålästa.

Sterilitet är ofta naturens sätt att inte föra vidare vissa arvsanlag. Det finns genetiska syndrom som innebär sterilitet (till exempel Downs). Vi förlorar vår fortplantningsförmåga när vi blir för gamla, eller får svårt att genomföra en graviditet (dvs väger för mycket eller för lite). Jag kan tänka mig att de flesta får det till att infertilitet innebär naturens sätt att säga att man är olämplig som förälder.

Jag kan tycka att det är väldigt märkligt att resonera som reboot, eftersom det finns så fruktansvärt många olika anledningar till att man inte kan bli gravid. Man äter Ipren regelbundet. Man äter murkelsås lite för ofta. Man har för sur miljö i musen, eller en pågående inflammation i kroppen. Och man kan ha en sjukdom, som crohns eller endometrios eller pco-s. Infertilitet kan lika gärna vara ett *symptom* som någonting annat, och bör inte övertolkas.

Jag är ledsen för de kommentarer du får, TS. Tanklösa människor finns det gott om.

• jannej
    PD77 skrev 2007-08-23 22:29:02 följande:
    Men om vi ska se det rent biologiskt och om vi inte skulle påverka naturens gång,så skulle många dö av cancer, diabetes, astma osv.Trevligt att höra att du i alla fall håller med om underbefolkningsproblemet i Sverige.
    Jo skulle man inte behandla dem med cancer och låta naturen ha sin gång så skulle många fler dö, det är sant fast jag ser ju hellre att man satsar pengar på de som redan lever än på något som inte ens existerar än men det är ju min personliga åsikt.
  • k girl
    jannej skrev 2007-08-23 22:34:59 följande:
    fast jag ser ju hellre att man satsar pengar på de som redan lever än på något som inte ens existerar än men det är ju min personliga åsikt.
    Influensavaccin till åttioplussare som bor på vårdhem?
  • PD77
    jannej skrev 2007-08-23 22:34:59 följande:
    Jo skulle man inte behandla dem med cancer och låta naturen ha sin gång så skulle många fler dö, det är sant fast jag ser ju hellre att man satsar pengar på de som redan lever än på något som inte ens existerar än men det är ju min personliga åsikt.
    Jag vet.
  • jannej
    k girl skrev 2007-08-23 22:36:19 följande:
    Influensavaccin till åttioplussare som bor på vårdhem?
    Det var en bra fråga men då de ändå är levande människor så skulle jag nog ge dem det trots att de är gamala och skröpliga i många fall. Sedan kan jag å andra sidan anse att man går för långt i många fall i strävan efter att rädda liv och att det i sin tur går ut över den personens egen vilja och livskvalitet.
  • Bel

Tyckte det var väldigt lustigt det här med Kina metoden.
    Reboot: Du vet väl att flickor i Kina inte har så högt värde, så vad gör man?
    Låt oss säga att du får två flickor och sen är det enligt lag förbjudet att skaffa fler.
    Jo..man placerar flickorna på barnhem, eller ta dö på dom på något sätt. Allt för att få försöka fler gånger, och då sin efterlängtade pojk. Jättefin tanke!

Nu har inte vi detta tankesätt i Sverige, för vi bli glada för vilket som, flicka eller pojk.Så detta hade säkert inte hänt här.
    Men det är aldrig klokt att jämföra med Kina. Kina har nu lika stora problem med detta som om dom skulle få skaffa fler barn.
    Det som händer är egentligen bara att det blir fler barn på barnhem. Så "överbefolkat" blir det i Kina hur man än vrider och vänder på det.

• Terppa
    Fiaflopp skrev 2007-08-23 23:25:24 följande:
    PUH....
    ??
  • Fiaflopp

Orkar inte a diskussionen igen bara....har vart i ett antal såna trådar innan efter 5 år som kämpande barnlösFlört

• Manchester
    Terppa skrev 2007-08-23 15:39:45 följande:
    VARÖFR säger folk så? vad är det för sjuk liten del av deras hjärna som tror att jag ska bli glad (??) av att höra nåt sånt? "åh ok, de e inte meeeningen!" men den alkoholiserade morsan vars barn soc tar en efter annan, hon är en bra mor? för hon blir gravid utan medicinsk hjälp?och jag är automatiskt dålig??fyfan!va säger man till såna människor egentligen?en hunduppfödar-bekant till mig sa en gång att min pco nog e naturens sätt att sätta avelsförbud på mig, precis som hunduppfödarna gör med dåliga tikar...är alltså en dålig tik/kvinna? bra att veta....
    I så fall var det nog inte meningen att min dotter skulle ha några föräldrar. Hon lyckades ju inte behålla de första hon hade! Vilken tur då att hon och vi hittade varandra genom adoption och att vi struntar i korkade människor med IQ silverfisk eller lägre.

Bry dig inte om vad folk slänger ur sig och säg upp bekantskapen med hunduppfödaren. Det finns många sätt att få barn på. Sängvägen må vara det vanligaste, men inte har det något att göra med ditt värde som kvinna eller mamma.
  • Sfinxen

Klumpigt och tanklöst sagt av din bekant! Att kalla utfallet av omständigheter och mekanismer i ett samspel vi inte förstår för "naturligt avelsförbud", tror jag bottnar i försök att skapa mening i tillvaron, plus en försvarlig portion okunskap. Kanske i kombination med insikten att ingen av oss går säker för infertilitetsproblematik, och att vi därför tidigt i livet börjat skapa en förklaringsmodell - eller fått en av våra föräldrar.

Men infertilitet kan ju lika gärna vara produkten av olyckliga omständigheter - som att ha blivit våldtagen av en smittbärare och fått en förödande klamydiainfektion.

Ingen skulle väl komma på tanken att säga till en förälder vars barn blivit ihjälkört av en rattfyllerist, att det var naturens gång. Men till våra medsystrar, vars medicinska bakgrund vi inte känner till, går det tydligen bra att fälla liknande kommentarer om reproduktionsförmågan.

• reboot

? så fall var det nog inte meningen att min dotter skulle ha några föräldrar. Hon lyckades ju inte behålla de första hon hade! Vilken tur då att hon och vi hittade varandra genom adoption och att vi struntar i korkade människor med IQ silverfisk eller lägre.?

I så fall var det inte någon mening med att grejerna kom in i landet.
    dem lyckades ju inte med att hitta några köpare.
    Tur då att vi hittade varan. Och att vi struntade i korkade människor med iq som silverfiske eller lägre
    *hänvisar till tidigare inlägg*
    klockrent må jag säga.

• baranda

Man kan adoptera också många barn därute som ingen bryr sig om! Dom är också värda att älskas av någon!

• Manchester
    reboot skrev 2007-08-24 01:20:36 följande:
    ?I så fall var det inte någon mening med att grejerna kom in i landet.dem lyckades ju inte med att hitta några köpare.Tur då att vi hittade varan. Och att vi struntade i korkade människor med iq som silverfiske eller lägre*hänvisar till tidigare inlägg*klockrent må jag säga.
    Ehh?! Vad är en vara i det här fallet? Ser du på människor som varor? Ser du dig själv som en vara? Personligen ser jag mig själv, min man och min dotter som tre personer som behövde varandra och hade turen att hitta varandra. Sedermera har skaran utökats med sonen som maken och jag hade - lika stor - tur och fick via egen spontan graviditet. Jag är lika mycket mamma till båda barnen och de är lika oersättliga människor.
  • skogsbär

Har inte läst alla inlägg utan har bara en spontan reaktion på ämnet som sådan.

Vissa saker är ju inte ämnade att vara. Som tex barn som föds för tidigt. För 30 år sen hade aldrig för tidigt födda barn haft speciellt stor chans att klara sig, vilket på ett sätt är naturens sätt att inte bli överbefolkad. Idag har vi skapat teknik som gör det möjligt att barn från vecka 23 kan överleva!

Lika så naturkatastrofer och epidemier är också naturens sätt att reglera människoantalet.

Och så faller det sig naturligt att alla kan inte skaffa barn på naturlig väg. Liksom att man inte kan styra över att drabbas av dödliga sjukdomar eller naturkatastrofer.

Men däremot INTE sagt att JAG missunnar dom som har svårt att få barn att få hjälp med behandling. (Jag har själv PCO och inte lätt att bli gravid)

När folk säger så "då är det inte meningen", så tror jag inte att det är illa menat utan deras sätt att försöka mildra den sorg man går och bär på. Men ack så fel det bli, men oförargeligt.

Så det bästa är att inte ta åt sig av omgivningens klumpiga kommentarer och försökte leva i nuet. Det är ändå en så liten procent som aldrig får biologiska barn, men kanske hade fått om dom inte gett upp, blivit för gamla eller valt att adoptera.

Och ni som inte blir välsignade med ett biologiskt barn ska absolut inte se det som om naturen inte tror på att ni hade blivit bra föräldrar, för det handlar inte om det!

Livet blir aldrig som man tänkt sig, man kan bara göra det bästa av dom förutsättningar man blivit tilldelad.

• Terppa

tror inte att naturen inte vill att jag inte ska bli mamma. det är ju just sånt ja vill slippa höra. och om de e "omgivningens sätt att lindra sorgen"...va e de för människor som tror att nån blir tröstad av de? ja kan inte tro att nån skulle va så dum...

skogsbär skrev 2007-08-25 10:20:32 följande:
    Har inte läst alla inlägg utan har bara en spontan reaktion på ämnet som sådan. Vissa saker är ju inte ämnade att vara. Som tex barn som föds för tidigt. För 30 år sen hade aldrig för tidigt födda barn haft speciellt stor chans att klara sig, vilket på ett sätt är naturens sätt att inte bli överbefolkad. Idag har vi skapat teknik som gör det möjligt att barn från vecka 23 kan överleva! Lika så naturkatastrofer och epidemier är också naturens sätt att reglera människoantalet. Och så faller det sig naturligt att alla kan inte skaffa barn på naturlig väg. Liksom att man inte kan styra över att drabbas av dödliga sjukdomar eller naturkatastrofer. Men däremot INTE sagt att JAG missunnar dom som har svårt att få barn att få hjälp med behandling. (Jag har själv PCO och inte lätt att bli gravid) När folk säger så "då är det inte meningen", så tror jag inte att det är illa menat utan deras sätt att försöka mildra den sorg man går och bär på. Men ack så fel det bli, men oförargeligt. Så det bästa är att inte ta åt sig av omgivningens klumpiga kommentarer och försökte leva i nuet. Det är ändå en så liten procent som aldrig får biologiska barn, men kanske hade fått om dom inte gett upp, blivit för gamla eller valt att adoptera. Och ni som inte blir välsignade med ett biologiskt barn ska absolut inte se det som om naturen inte tror på att ni hade blivit bra föräldrar, för det handlar inte om det! Livet blir aldrig som man tänkt sig, man kan bara göra det bästa av dom förutsättningar man blivit tilldelad.
  • PD77
    baranda skrev 2007-08-24 05:18:31 följande:
    Man kan adoptera också många barn därute som ingen bryr sig om! Dom är också värda att älskas av någon!
    Ja, men alla har kanske inte råd att adoptera. Och de som har biologiska barn kan väl också adoptera.
Svar på tråden om du inte kan bli gravid naturligt så är det inte meningen att du ska vara mamma!