• Lindy79

Kejsarsnitt eller??

Hur "lätt" är det att "få" bli snittad om man vill det? Har ju hört att dom inte så gärna gör det...

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller??
  • Emerald88

Det är nog inte så lätt. Det måste nog krävas en hel del om man vill ha kejsarsnitt. Som extrem rädsla för vaginal förlossning men man får ju oftast då en och prata med om sin rädsla innan man diskuterar kejsarsnitt. Annars gör man bara planerade snitt om bebisen ligger med rumpan ner eller om moderkakan ligger för så bebisen inte kan komma ut den vaginala vägen.

• Lindy79

Men ska man prata med barnmorskan om det? Det verkar som om alla tycker att det är "hur lätt som helst" att trycka ut nåt så stort som en bebis. Men herregud..Jag är ju livrädd.

• siamusen

Prata med din bm som kommer skicka dig vidare till aurorasamtal Sedan far du träffa en lâkare om du fortfarande vill ha snitt.

• knyzzel

Hej hej. Har själv förlossningsräddsla pga min epilepsi. Jag pratade med min BM och min läkare om det, så jag fick en remiss till sp. mödravården på Lunds KK för samtal, men det dröjer ett tag till. Jag är bara i vecka 17 nu så där är ju tid för samtal. Har själv försökt att bearbeta på olika sätt, som att titta på dokumentär om epilepsi och förlossning. Hjälptet inte ett dugg. Sen försökte jag med att titta på riskförlossningar med epilepsi. Hjälpte inte heller. Där efter så försökte jag med att göra en tråd här på FL och diskutera "lugna vaginalaförlossningar", men det har inte heller hjälp, så jag får väl vänta tills jag får komma in på sp. mödravården och prata. (suck)

Du kan kanske försöka komma på varför du är rädd blir lättare att motivera kejsarsnitt då.

• Pethrelita
    Lindy79 skrev 2007-08-19 22:30:18 följande:
    Men ska man prata med barnmorskan om det? Det verkar som om alla tycker att det är "hur lätt som helst" att trycka ut nåt så stort som en bebis. Men herregud..Jag är ju livrädd.
    Jag gick 17 dagar över tiden och 2 dagar innan jag blev igångsatt så var vi på tillväxtkontroll och då beräknade de att vår lilla tjej skulle väga närmare 5 kg. Jag blev livrädd och helt chockad, hur skulle jag kunna klämma ut henne? Jag är ju själv ganska liten. Barnmorskan som gjorde kontrollen sa att det blir med största sannolikhet kejsarsnitt men sen när jag träffade läkaren så sa hon att jag kommer föda på vanligt sätt. Hon pratade lugnande med en och jag kände mig riktigt lugn när dagen väl kom. Men det hela slutade ändå med akut kejsarsnitt för jag öppnade mig inte som jag skulle och jag kan säga, jag hade hellre fött normalt, om så barnet vägde mer än 5 kg för kejsarsnittet och det som följde efter var det värsta jag gått igenom i hela mitt liv.
  • siamusen

Och jag har gjort 2 stycken som var absolut toppen sa upplevelsen âr nog individuell

Prata med din bm, hon vet vad du ska göra och Ja du kan bli beviljad snitt om du âr riktigt rädd. Men som sagt, det kan ta ett tag att fa det beviljat.

• Pethrelita
    siamusen skrev 2007-08-19 23:27:27 följande:
    Och jag har gjort 2 stycken som var absolut toppen sa upplevelsen âr nog individuellPrata med din bm, hon vet vad du ska göra och Ja du kan bli beviljad snitt om du âr riktigt rädd. Men som sagt, det kan ta ett tag att fa det beviljat.
    Självklart är det individuellt, jag försökte inte skrämma eller något. Men många tycks tro att det är frid och fröjd med kejsarsnitt, många tänker nog inte på att man kan må väldigt dåligt psykiskt efteråt...
  • siamusen
    Pethrelita skrev 2007-08-19 23:29:39 följande:
    Självklart är det individuellt, jag försökte inte skrämma eller något. Men många tycks tro att det är frid och fröjd med kejsarsnitt, många tänker nog inte på att man kan må väldigt dåligt psykiskt efteråt...
    Visst, men det är mindre troligt att det hânder efter ett planerat snitt jämfört med ett akut.
  • Pethrelita
    siamusen skrev 2007-08-19 23:31:26 följande:
    Visst, men det är mindre troligt att det hânder efter ett planerat snitt jämfört med ett akut.
    Jo så är det kanske...
Svar på tråden Kejsarsnitt eller??