• mariah2

En perser i huset=katthår överallt??????

Vi ska köpa en perser och eftersom jag aldrig har ägt varken en katt eller något annat djur så har tanken med katthår faktiskt aldrig slagit mig. Jag har läst en hel del om persern på nätet och det jag förstått är att man måste ägna en hel del tid åt deras päls men att de fäller så otroligt mycket hår har jag inte läst något om. (Att alla djur tappar päls vet jag naturligtvis men jag har inte tänkt på det som något stort problem) När en bekant till mig hörde att vi ska skaffa en perser så varnade hon mig för att jag skulle vara beredd på att ha katthår precis överallt(I garderoberna, i maten, i sängen mmmmmmm). Om man sköter om sin perser med god omvårdnad både vg pälsskötsel, närhet, stimulans, mat osv, kanske damsuger den ibland osv blir det oundvikligen ändå en massa katthår överallt, året runt???

• Svar på tråden En perser i huset=katthår överallt??????
  • 3 hjärtan

man kan egentligen inte säga att en viss ras fäller extremt mycket mer än en annan (om man nu bortser från naken-katter )
    jag har en britt som fäller väldigt mycket, men också en huskatt som fäller nästan lika mycket, så finns de de katter som inte fäller ens i närheten.. en perser kan fälla mer än en annan. men sen är det mera pälsvård på vissa raser än andra. långhårskatter kräver ju mera pälsvård för att inte bli toviga och så vidare.

lycka till! katter är det bästa husdjuret

• Empo

Min perser fällde rätt ordentligt med hår. Men då var jag faktiskt inte speciellt noga med att kamma henne. Gör man det, vilket man nästan måste göra dagligen så slipper du nog det värsta!
    Hur som helst så har jag gått över till exotic, just för att jag har inte tålamodet med pälsvård på mina katter, räcker att jag har tvcå långhåriga hundar

• pedotor

Du skulle sett i min burk (datorn) viiiiilka tussar på bara ett halvår. Inte alls bra.

• Maagdaa

Min perser fäller nästan ingenting, vilket är väldigt skönt:)

• mariah2

Någon mer med erfarenhet?

• Barbabok

Har en perser och 2 exoter, lider inte alls av katthår i mat och dyl. däremot blir det förstås dammråttor så det räcker och blir över. Tycker inte att det fastnar på kläder och så, var mycket värre när jag  hade huskatter. Mina katters hår räcker det med att fukta handen och "rulla/stryka" bort håren. Lätt att dammsuga upp också.

• Barbabok

Och då är jag värdelös med pälsvård 

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Kamikazee

Hehe, skaffar man katt så får man räkna med katthår, oavsett längd på pälsen. Men det går att förhindra de värsta tussarna. Borsta varje dag och duscha katten med jämna mellanrum. Använd gärna en karda - de tar bäst bort löst hår i pälsen. Långhåriga katter som perser bör borstas varje dag - annars finns risk för tovor i pälsen och det kan katten få ont av. En annan orsak till regelbunden borstning är att det inte är bra för katten att slicka i sig alltför mycket hår när den tvättar sig. Kan bli för mycket hår i magen som inte katten klarar av att spy upp.
    Dammsug ofta (om jag dammsuger varannan dag håller jag borta katthåret relativt bra) och byt sängkläder en gång i veckan om katten sover i sängen.
    Tyvärr finns ingen mirakelmetod för att komma undan katthår. Man får lära sig leva med det, helt enkelt - men man kan ju se till att inte hemmet svämmas över av katthår.
    En innekatt fäller päls året runt, eftersom den inte känner av klimatförändringarna så tydligt som en utekatt.

• mariah2

Skönt att höra att det inte alls behöver bli så övermäktigt som min bekant ville framställa det som, nu kan jag på nytt börja se fram emot vår lilla unge!

• Barbabok
    wero73 skrev 2007-08-19 21:57:10 följande:
    Och då är jag värdelös med pälsvård 
    Obs att min perser inte är tovig, bara helrakad, därav inte pälsvård i den vanliga bemärkelsen just nu. När hon är långhårig sköts hon förstås med både kam och karda.
    Jag har införskaffat en trimmer (sån veterinärerna har) då hon älskar att vara korthårig på sommaren, det är ju varmt att ha så mycket hår.
    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Kamikazee

Glömde tillägga - katthår i garderoberna får du nästan räkna med också. Katthår fastnar på kläderna när du klappar och gosar med katten - eller om du bara sätter dig på ett ställe där katten legat. Allt katthår försvinner inte även om man rollar kläderna eller tvättar dem - på så sätt följer de med in i garderoben, även om inte katten har varit därinne.

Vill inte skrämma dig, men det är mycket svårt att ha katt om man vill ha hemmet hårfritt - det är ju inte så att man kan förbjuda en katt att vara i soffan, sängen eller i köket (om man inte stänger dörren förstås). Katter har en förmåga att vara där de vet att de inte får vara när ingen är hemma... Härliga djur, de små liven

• Kamikazee
    mariah2 skrev 2007-08-19 22:10:43 följande:
    Skönt att höra att det inte alls behöver bli så övermäktigt som min bekant ville framställa det som, nu kan jag på nytt börja se fram emot vår lilla unge!
    Äh, din bekant har knappast själv katt va? Jag har hört många knepiga kommentarer ifrån folk som inte själv har husdjur - speciellt om hur besvärligt det är. Konstigt att just de är experter på ämnet, de som inte ens har nåt.
    Hur det än är så är det där med katthår bara en liten grej, jämfört med hur mycket man får tillbaka av sin älskling. Men att ha husdjur är ju knappast att rekommendera om man är pedant.
  • Heydi

jag har en perser pojk och det är kammning både morgon och kväll och ändå är det tussar överallt.då jag dammsuger är det oftast bara för pälsbollarnas skull inte annat smuts..så det blir mycket.

sen är det mycket vård om ögonen på dessa katter som man skall
    tänka på oxå..

lycka till!

• LillaFlingan

utan att ha läst svaren på din tråd så måste jag säga:

jag har inte upplevt en perser, men har en norsk skogkatt hemma.

jag tycker dock att våra korthåriga (bengaler+oriental) hårar MER, och deras hår inte bara finns överallt de fastnar i alla klädernas fibrer o är Skitsvåra att få bort.

medans långhårskatter har mjukare hårstrån som lägger sig utanpå och man kan med lätthet få bort dem.. ;)

Dock med en perser så är det Otroligt mycket pälsvård, du måste även bada katten ganska så ofta varje till varannan vecka för att slippa tovbildning osv.
    Kamning o borstning varje dag! ;)

Men det är nog rätt mysigt kan jag tro!:)

Min skogis, eller ja skogisar överlag behövs knappt kammas ,förutom i fällningstider just för att de annars slickar i sig otroligt mängder med hår o sen kräks upp det i form av hårbollar..

Men du bör prata ordentligt med uppfödaren, be om badningsråd o pälsvårdsråd. :)

Lycka till!:)

• Klassisk perser

Tipsar om en klassisk chinchilla perser istället. De har inte alls lika mkt underull som en vanlig perser. Där har man bevarat de gamla egenskaperna, med mer lagom päls och noslängd, och ett mer sött uttryck. 

Kammar man 5 min / 2 ggr/vecka, så kommer du hålla den fin och det hår som annars hade hamnat på kläder&möbler, hamnar istället i borsten :)

www.KlassiskPerser.n.nu

Svar på tråden En perser i huset=katthår överallt??????