• Alyzzah

Skillnader mellan första och andra förlossningen!

Är lite skraj inför andra förlossningen. Första förlossningen gjorde så j-vla ONT! Vågar inte uppleva det igen.
    Tog ca 8,5 timmar från första värken, så det gick ganska fort ändå.

Hur var era skillnader? Gick det snabbare och smidigare andra gången? Var smärtan detsamma?

• Svar på tråden Skillnader mellan första och andra förlossningen!
  • SkönaGG

Inte för att skrämma dej men jag hade också en snabb första förslossning, sprack lite, gjorde "lagom" ont.

Min andra förlossning gick fortare och gjorde mer ont men jag sprack inte...

Är dock inte rädd för nr 3 om ca 38 dagar.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina bf 070921
  • isasdream

gick betydligt snabbare med andra.. tog 70 minuter från första känning till det var klart.. gjorde sjukt mkt ondare. men då hade jag bedövning på min första förlossning (som tog 7 timmar).

(9 år mellan barnen)

• blonde redhead

Min andra tog lite längre tid, gjorde inte alls lika ont och det var helt underbart

• Preggi

Jag måste ju säga att min andra förlossning knappt räknas som förlossning. Den gick så fort och lätt att jag nästan var besviken att det var över så fort..
    Den första däremot var en maraton förlossning och trots att det var helt odramatiskt så trodde jag att jag skulle dö...

• Alvi

Smärtan var densamma, förutom när hinnorna aldrig sprack under andra förlossningen, då gjorde det skitont (dock aldrig så ont att jag behövde bedövning! Testade lustgas, men mådde illa av den och ville inte ha den mer, så SÅ ont gjorde det ju inte)

Första förlossningen tog 16 timmar från första värk och andra tog 11 timmar från första värk....

De var rätt så snarlika.

• uno 1

Min första förlossning tog 19 timmar så man va helt slut när han kom men inget som jag upplevde som hemskt.
    Andra tog 9 timmar men var betydligt värre pga att han kom ut med vidöppen hjässbjudning tror jag det heter så dom fick pressa ut honom.
    Väntar nu trean o är orolig att det ska hända igen, vilket dom säger är en liten chans.
    Jag har bara använt lustgas men denna gången vill jag nog teste någon form av smärtlindring.

• Heli77

Jag är vanligtvis rätt smärttålig av mig, men blev ändå chockad av smärtnivån under första förlossningen.

Kan säga att jag ändå såg fram emot min andra, och jag ville ha den utan smärtlindring - och det var dte bästa jga kunde ha gjort! Jag blev aldrig distraherad av lustgasen utan fokuserade bättre på andning och avslappning - och allt gick SÅ mkt bättre och fortare.
    Kunde inte önska mig en bättre förlossning! Då var ändå den första också positiv.

Om du vill, får du gärna läsa mina förlossningsberättelser i min blogg. Där står det lite mer utförligt.

Sigrid och Judith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • Heli77

Glömde tillägga att första tog 12 timmar från första värk, andra 4,5 timme.

Sigrid och Judith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • Tiddlan

Jag har haft 5 totalt olika förlossningar.
    Men nu så här efter 5:e kan jag nog säga att första va enklast, trots att jag födde henne med fot+säte.
    Sista va värst, men då blev jag igångsatt så när det väl tog fart gick det på typ 4 timmar.
    Jag har dock alltid tyckt tills sista förlossning att utdrivningen varit det allra jobbigaste men nu va värkarna värst och rent utsagt överjävliga!!!
    Enklast va nog 3:an trots att 3:an många ggr kan va lurigast.
    Enda gången jag fått åka till förlossningen och sen vända hem igen hehe.
    Har haft Eda på två förlossningar och lustgas som funkat mycket bra ett tag på alla.

• LilMe

Första: 9,5 timmar totalt från första värken till födsel, det blev EDA, och sen dropp för att öka värkarna igen som stannade av efter EDA.

Andra: 3,5 från första värken tills lillen var ute

Trean: 5 timmar från vattenavgång tills lilltjejen var hos oss

• Solglimtar

Jag hade en förlossning på typ 12 timmar med första barnet  och även om den var komplikationsfri rent fysiskt så var den väldigt jobbig känslomässigt.
    Var sååå nervös inför min andra förlossning men den gick jättebra!
    Tog 4½ timme...
    Finns förlossningsberättelse i mni blogg.

Lycka till!

• Sterna

Det gick snabbare när det väl satte fart.
    Första gick på 9,5 timme från första värk varav vi var 3,5 timme på sjukhuset, vattnetgick 30 minuter innan liten kom ut och efteråt skrattade jag och frågade när jag fick göra om det. Hade varit livrädd innan.

Andra gången gick jag med förvärkar i 1,5 vecka, sammandragnignarna började som vanligt vid 10.
    Vid 11 var jag i staqn och fiakde med kompisar, kl 16 var jag hos MVC en sista gång, kl 18 började föräldramötet på dagis, vid 21 ringde jag min BM (planerad hemfödsel) och hoppade i badet, vid 22:50 kom barnmorskorna och 23:54 föddes dottern med hela hinnor.
    Värkarna var kraftigare, tätare och jobbigare andra gången, ingen pause emellan där jag fick vila.
    En värk innan hon föddes så svor jag att aldrig mer utsätta mig för detta, hellre dör jag.

Nu sitter jag här 2,5 år senare med magen i vädret igen.
    Ska även tillägga att båda mina barn är födda helt utan medicinsk smärtlindring.

• Hemera

Andra förlossningen var mycket värre än första och jag gruvar mig så inför denna. (bf+11)

• Mandalay

Min första förlossning -91 tog 30 timmar och var inte alls rolig, allt var rörigt och jobbigt, andra var smidigare, tog ca 14 timmar och det var lugnt runtomkring, min tredje för 11 mån sen sattes igång och tog ca 8 timmar, det värsta där var sista timmarna när bebisen skulle ut, så om 2 mån med 4:e hoppas jag på typ under 6 timmar...

• BHJE

Här har det gått snabbare för varje förlossning och nu när dottern föddes kom hon med raketfart trots att jag räknades som förstföderska pga 9år mellan graviditeterna *ler*

Son 1: Från att jag anade till han föddes tog det ca 12,5 timme
    Son 2: Från att jag anade till han föddes tog det ca ca 2,5 timme
    Dotter: Från att jag anade till hon föddes tog det exakt 1tim 27min

Första barnet tyckte jag gjorde mest ont just pga att jag var så rädd inför förlossningen samt att man inte visste vad som komma skulle. Dock gjorde det inte alls så ont som jag väntat mig.

Med andra barnet var det rent ut sagt ljuvligt! Har 17mån mellan sönerna så man hade förra i färskt minne och den förlossningen skulle jag kunna gå igenom precis i detta nu om det skulle så vara; helt underbart

Med dottern hade det ju gått sina 9år och man hade ju glömt bort en hel del, så när det väl var dags hade jag noll koll förrens vattnet gick; då förstan förstod jag att det var på G.
    Vattnet gick efter kl.05 och hon är född kl.06:27...hann vara på förlossningen i 27min och hade ingen bedövning, inte ens min kära lustgas för man hann inte ställa in den *ler*

• beEMbe

min första tog 21 timmar och jag hade fruktansvärt ont hela tiden
    nummer 2 gjorde inte alls ont, jämfört med 1! Och det gick väldigt snabbt var inne klockan 8 och 12:26 var hon född.

• Shirley

min första var lång, 36 timmar + sugklocka.
    min andra tog bara 15 timmar men det var min messt smärtsamma förlossning.
    min femte förlossning var helt otroligt bra

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & Freya 0706
  • Ällvira

Nummer två gick i kanonfart o var en jättebra förlossning. Tredje däremot var värre o det är tydligen vanligt: man förväntar sig att den ska gå lika fort o lätt som tvåan o då känns det "värre" när det inte går som man "planerat". Ska föda fyran snart o e lite nervig

• buspolly

min första tog 21 timmar. hade epidural. krystade i 3 timmar mådde inte bra efteråt.
    min andra tog knappt fyra timmar, ingen bedövning krystade i ca 15 minuter och mådde kanon efteråt

• lillchoppa

Mina förlossningar var rätt lika.
    Första startade svaga värkar vid 8 tiden på morgonen.Åkte in kring 11 och sonen föddes 14:37.Värkarna var värre än krystningen denna gång för jag visste inte riktigt hur jag skulle andas.

Andra förlossningen startade oxå kring 8 på morgonen med svaga värkar.Åkte in vid 11 igen och dottern föddes 13:59,ca 40 min snabbare!Här var krystningen värst!Hanterade värkarna mkt bättre denna gång för jag kunde andas lättare!

Svar på tråden Skillnader mellan första och andra förlossningen!