• CAFICAMAJA

Hur firas en 40-årig fru?

Min fru närmar sig snart 40 och känner lite panik över att inte ha något färdigt program för hur jag ska fira henne. Vi har väl knappast haft den bästa relationen på sistone och med ett drygt tioårigt förhållande känns det som om jag måste göra något extra.
    Vi kommer endast fira inom familjen och man kan säga att hon upplevt ganska mycket, vilket gör att det är svårt att ge henne några aha-upplevelser. Det ska dock vara festligt, men ändå intimt (om ni förstår vad jag menar). Hade tänkt mig någon form av aktivitet och en god middag på fint ställe, men behöver förslag på både detta och presenter.
    Tacksam för alla förslag!

//En idéfattig sökare

• Svar på tråden Hur firas en 40-årig fru?
  • Röde Orm

Weekendresa till nån vacker och spännande stad i Europa. Gå på konsert, ät ute, gå på museum, var bara ni två, gå promenader längs Donau...

Städer som jag kan rekommedera är Budapest, Prag, Krakow, Lublin, Helsingör, Göteborg (givetvis), Visby.....

Att åka iväg är alltid en bra present - Spa-helg någonstans, weekend till häst i nån skog nånstans, en vandring på exempelvis Skåneleden....

Det finns ju massor av roliga saker att göra!

• Skalman 2008

De flesta förhållanden går upp och ner som en berg o dalbana på ett eller annat vis, det visar bara att förhållandet är friskt. Jag tror inte du kan rätta till det som är dåligt just nu med en jätteöverraskning. Kanske ska du istället tillsammans med presenten du ger henne ge ett brev där du skriver ner det du verkligen känner för henne och sånt du vill försöka bättra dig på om det är aktuellt. En text kan läsas igen, talade ord kan låta så fel när man försöker förklara.

Jag håller med om att en resa är en väldigt bra ide' som något att uppleva tillsammans. Men jag tror att det ska vara bra i förhållandet först. Resor har ju så klart med pengar att göra, kanske är det inte läge för det rent ekonomiskt just nu, men två biljetter någonstans kan ju vara ett bra komplement till presenten och brevet.

Alla kvinnor gillar inte smycken, men utifall du ger ett som hon vet att du valt ut åt henne så är det nog uppskattat.

Visa att du är lyhörd på det hon säger. Har hon sagt att hon vill få göra något för sig själv, så ge henne något i den vägen, där du visar henne att du vill unna henne det.

Om du tänker efter en stund så har hon säkert nämnt saker i förbigåendet eller sånt som du kan vidareutveckla till något som hon uppskattar.

Gör inte det hela så stort att du själv blir besviken om du inte får den reaktion från henne som du hoppats på. Det slår bara tillbaka på det ögonblick och den dag du vill ska få vara speciell.

Lycka till!

Svar på tråden Hur firas en 40-årig fru?