• Lepus

Om våra små nördar...

(Med en ursäkt till alla trådskapare jag kan ha sårat ? jag menar väl och vill verkligen inte driva med någon.)

Att läsa på familjeliv's forum är roligt. Här finner vi nämligen bevis på att om en tjej väntar barn, eller har börjat jobba på saken, förvandlas hon plöstligt till en nörd av obeskrivbara mått. Ja, tio resor värre än den mest akneinfekterade datanördsgrabb du kan hitta!

Ta bara alla förkortningar och facktermer! Hur många gånger har inte min tjej stått bredvid mig och skakat på huvudet och föraktfullt konstaterat hur löjligt och barnsligt det är med alla kryptiska beskrivningar och förkortningar i datorvärlden? Tills man plötsligt befinner sig på FamiljeLiv?s forum, och kan konstatera att man är totalt omsprungen.

Jag känner mig dessutom som nytillkommen medlem i denna ofantligt populära subkultur tappad bakom ett helt koppel vagnar? man skulle till och med kunna säga vilse! Vad betyder allt? Se bara på detta urval ur den gångna tidens inlägg i ett av forumen här på familjeliv.

"Ouch! Hur mkt sd är normalt att ha i v 20 eg?" ... öööh, sd? Sädes-domning? Sverigedemokrater? Sado-dominans? Efter att ha läst inlägget kommer jag fram till att det måste syfta på SammanDragningar. Ibland görs det tydligen förkortningar bara för sakens skull...

"Har en 06:a och väntar en 08:a" ... den här kanske inte är så svår att lista ut... men den är rolig, för jag associerar genast till datorforum där det i stället står "har en 8800GTX men väntar på R900" eller något i den stilen. Även bilintresserade borde känna igen sig.

?3D/4D UL - skåne/danmark?? ? Åh, 3D! Äntligen har vi nått gemensamt, vi datanördar och dom! Det kan jag relatera till. Fast skåne/danmark? är inte det samma sak!?

"Vi som nyligen plusat och har BF April 08" - aah! klassikern "plussat"! Det som är ekvivalent i datorvärlden torde vara när man lyckats få över 20 Mbit i TPtest eller sanslöst höga poäng i 3D mark (för er som inte är intresserade av bredbandsprestanda eller grafikkortshastighet så betyder det mest att man uppnått något alldeles unikt). Det kan bara betyda en sak. Och BF trodde jag först betydde? ööh, ja, att nånting som man helst inte vill ska blöda ändå gör det. Men det fick jag snabbt revidera, med tanke på vad "plussa" betyder.

?Overall i stl 50..BF 30 sep...? ? det tog mig nästan en minut att fatta att det faktiskt handlade om klädesplagget overall!

?När till BM och när göra UL?? ? Ojoj, vi närmar oss den magiska tre-förkortnings-gränsen per mening, som många datanördar drömmer om. Betydelsen här är utan tvivel nånting som har med barn och sånt att göra.

?Vi som väntar barn efter MF/MA/X? ? vrid ringarna till max, så de bildar ordet FLAX!

Här är en annan bra, även om det inte är en förkortning:

"grav kåda" ... HMMM... kan det vara felstavat? Alltså att den stackars flickan har blivit tvungen att klia sig på något svårt ställe mitt emellan bokstaven k och å så att hon inte hann med ett l? Eller så handlar det verkligen om gravrelaterad kåda, vilket känns så besynnerligt i detta forum att jag inte ens vågar klicka på rubriken.

"VUL - Ofarligt eller inte?" ... inte vet jag!? berätta vad det är först!

"Ni som tagit EDA" ... vänta nu, EDA? Jag trodde att det gick till så att pappan tog sin lilla dingeling och...

"NUPP resultat - vad fick ni andra?"... Nuppresultat, det kan man utan tvekan kalla det!

"Montera Acta Graco Logico S i SAAB 9-5?" ... jag säger bara: "montera Scythe Ninja på Intel Core 2 Duo?"

...Sist och slutligen vill jag bara påpeka att det är en smula komiskt, och inte så lite ironiskt, att FamiljeLiv delar förkortning med FogLossning =)

Det finns många fler exempel, men jag vill inte bli tjatig. Jag slutar aldrig att förvånas av uppfinningsrikedomen, men jag antar att ni som skriver här redan är väl insatta och inte förstår min förbryllan. Om några månader kommer jag antagligen själv vara så nedgrävd i ämnet att jag tycker detta utbrott är ganska fånigt. Jag står nämligen just nu i startgroparna för att ge mig ut i denna djungel och fantastiska äventyr, och jag är inte lite begeistrad?

Fast nu måste jag nog logga ut, för att sedan leecha ett RTS från en hub på DC++ som jag tycker är 1337!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-12 02:33:01:
    Som kuriosa får jag meddela att jag JUST NU insåg att man får en förklaring av den förkortning man håller musen över. Men i alla fall!

• Svar på tråden Om våra små nördar...
  • essarf

Jag tror insnöade människor i alla delar av samhället är rätt lika i detta avseende. Jag vet inte om du gjort lumpen, men det militära språket är ju en ström av förkortningar - grdman är nog den bästa, gissa vad det är en förkortning av! :)

Rollspelsnördar, matematikdoktorander och seglare är bara några andra kulturer som, vid risk för att bli insöade, talar sina helt egna språk med förkortningar och allt.

• AYE

Måste lägga till ett: LMAO! (Laughing My Ass Off)
    Känner väl igen mig i vad du snackar om. Tack för ett gott garv. Men va inte orolig, du är snart lika insatt (eller inte) som din partner.
    Själv har jag gett upp men försöker ändå ihärdigt hänga på.

• Tvillingfarsa

Jorå, man börjar bli rätt så insatt. Men sen så har man ju suttit på den här siten i drygt två år nu eller nåt sånt.

Men jag är helt på din linjen, för jag är en lika inbiten datanörd.

Btw, är Scythe Ninja någonting att ha?

Jag tycker Stock CPU fläkten låter för taskigt och vill ha nåt som är tystare, behöver väl inte kyla så vansinigt bra eftersom jag inte tänkt klocka Quadden mer än 3ghz vilket enligt dom som vet inte ska behövas mer än stock kylaren för att klara den kylningen.

• Håtte69

HAHAHA, det var riktigt roligt och stämmer väldigt bra

• Håtte69

HAHAHA, det var riktigt roligt och stämmer väldigt bra

• Läderlappen
    Lepus skrev 2007-08-12 02:24:39 följande:
    ("NUPP resultat - vad fick ni andra?"... Nuppresultat, det kan man utan tvekan kalla det!
    Hahaha, Tack för några goa skratt! fyll gärna på mer :)
  • Pandy

haha..så jävla bra skrivet...

• Acidflash

Haha. Jag känner igen mig. Jag brukar sitta som ett frågetecken här hemma när hon pratar.
    Men som du säger, man kanske kan associera vissa saker till dator världen :P

• MattiasJ

Just av denna anledningen brukar jag äventyra mig ut ifrån pappadelen av forumet, för att sen snabbt linka tillbaka med ett ännu större frågetecken över huvudet. :P
    skämt åsido, härligt inlägg!!

• Fast rättstavat

Jag satt som ett frågetecken här under första 20 minuterna och var förstummad utav alla dessa förkortningarna! Tack gude gud att de i flesta fall har en förklaring till sig så att man snabbt kunde fatta vad sjutton som menades med BIM, ÄL, MF osv...

Men ja, man känner sig minst sagt omsprungen med sina gamla torra "lol, rofl, gtfo" som hela världen redan känner till. Men här... ojoj, kvinnorna som uppfunnit alla förkortningar? Bra jobbat säger jag i alla fall, herregud vad man har lyckats att förvirra folk med alla dessa saker som man aldrig ens har tänkt på förut, sen att man förkortar det... oj oj säger jag, känns som att man entrat ett aldeles nytt högteknologiskt mekka där man inte förstår någonting!

• punkpappa

BF och nuppa betydde t ex tills alldeles nyligen något helt annat i min värld.

Läste en tråd om "flytningar vid en grav".

Det kändes lite malplacerat eller hade någon verkligen gått
    troslös på kyrkogården, eller var det blott snigelspår?

Svar på tråden Om våra små nördar...