• Lindizzi

37 dagars cykel och ÄL på dag 29

Sorry för utförlig info men vill gärna ha synpunkter...är så ledsen nu.
    Jag har cirka 12-16 blödningsdagar (haft så nu senaste halvåret åtminstone) varav cirka 3 dagar med rikliga blödningar. Annars är det mest blodblandade flytningar. Har märkt att jag nu senast hade ÄL på dag 29 och min cykel då var 37 dgr lång, räknar från allra första minsta lilla blödningen jag fick. Det är väl svårt att bli gravid om man har det så? Någon med erfarenheter av detta och som blivit gravid ändå? Med eller utan hjälpmedel (såsom IVF o dylikt). Behöver allas erfarenheter..

=(

• Svar på tråden 37 dagars cykel och ÄL på dag 29
  • Drömmerdrömmar

Har du ägglossning ska det inte vara några problem!

• Tigertofflan

Tror inte att du behöver ha problem att bli gravid då? Du har äl på dag 29 och pippar du då kan du ju med lätthet bli gravid?

Lite besvärligare hade det kanske varit om du hade ägglossning samtidigt som du blöder?  

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • Lindizzi

Mja jo jag fick utslag på cbs test på dag 29 så..men sen är det ju så kort tid fram tills mens..7-8 dgr...alltså kort lutealfas innebär väl att ägget får svårt att hinna fästa..? Hmm jag funderar o funderar...

• Drömmerdrömmar

jo det kan vara svårare för ägget att hinna fästa.. men många med kort lut-fas blir gravida ändå.. på vissa hinner ägget fästa på bara 4,5 dagar...

hur länge har ni försökt?

• Lindizzi

Drömmerdrömmar: Vi är nu på vårt 4e försök. Senaste gången prickade vi in ÄL iaf men blev inget ändå.

• LillaAnna72

Det behöver inte bli nåt bara för att man prickar in äl. Det är normalt att det tar upp till 10 månader för ett par att bli gravida - utan att nåt är fel. Ge inte upp! Lycka till... fyra försök är inte mycket.

• Drömmerdrömmar

om man prickar in äl är det 20-25% chans att det blir en graviditet, 4 försök är somsagt ingenting :)

Jag slängde p pillrerna för två år sen, ville inte äta dem längre.. och efter varje månad som gick fick jag fruktansvärda smärtor och ingen graviditet så efter 1 år gjorde jag en titthålsoperation och det visades sig att jag hade lätt endometrios men med svåra smärtor men jag hade fri passage och äggstockarna såg fina ut, så min läkare sa att det inte beror på endometriosen som jag inte blir gravid, har alltid haft oregelbunden mens mellan 30-49 dagar, men oftast runt 33-35 dagar.. så jag ahr någon ägglossningsrubbning, typ att inte äggen släpper som dem ska eller så tror vi..  så vi "stängde av" min kropp ett halvår tills i maj nu..så denna månad har jag ätit min första enkelkur pergotime (ägglossningstimulerande tabletter) och hoppas på att jag har ägglossat..

det är riktigt jobbigt längtar som en tok!! så ge inte upp hoppet det går säkert alldelles utmärkt!! :)

• LillaAnna72

Drömmerdrömmar: Förstår att det är jobbbigt! Jag slängde mina p-piller i juli 2004 men vi började inte försöka bli gravida förrän i maj 2005. Har gjort utredning - inget fel har hittats. Har genomgått tre inseminationer som inte heller gav resultat. Om två veckor påbörjar vi ivf.
    Åt också pergo under insemineringen, trots egen äl...

• Lindizzi

Loppan och drömmar: Ja men det är så konstigt egentligen att det är så liten procent det handlar om så får till det på ÄL... Vi får väl alla kämpa på..och hjälmedel finns ju..jag skall iaf kontakta kvinnokliniken imorrn och berätta hur jag har det så får vi se va dom säger..och om man kan få någon hjälp..åtminstone till att kanske få en kortare cykel.. Pergotime får det bli tal om under 2008 ifall inget hänt till i januari!! Hoppas det går bra för oss allihop..!

• epa77

Jag hade också ganska långa cykler och min gynekolog lät mig testa pergotime för att stimulera ägglossning. Fick ägglossning på dag 14-16 men tyvärr ingen graviditet... men Pergotime kan säkert vara en hjälp på traven om de inte hittar något som är märkbart på tok.

Lycka till!

• Smullan

Hej

Jag har har liknade som du. De senaste månaden har jag haft mens som längst i 23 dagar. Ex: fick mens den 1 Juni slutade den 23 juni, mens igen den 1 juli.
    Men när jag har äl vet jag inte, eftersom jag inte alltid får det. Struntar i alla stickor och uträkningar.
    Jag har hört att när man är som hetast på gröten och vill ha skoj i sänghalmen oftast är det då man har ÄL. Någon annan som har hört detta?
    Kram

Svar på tråden 37 dagars cykel och ÄL på dag 29