Sjukdomen "Lichen"..
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
Lichen-Sclerousus?
Hejsan!
Jag undrar om det finns någon här mé Sjukdomen:
Lichen-Sclerousus?
Har vart på Sjukhuset idag på min Akut tid...
Inget bra alls...Jag orkar inte mer nu
Önskar Er alla här inne all Lycka & Välmående!!
*Kraam*
´Hej här är ännu en med ev lichten sclerosus.
Jag var hos läkaren (på mitt vanliga vc)idag och blev chockad när jag insåg att jag hade många symptom på LS. Hade ingen aning om detta, trodde bara att jag hade otur... Men nått jag undrar kan det sitta på fler ställen än i vaginan? Jag har ev i anus också dvs en spricka nästan hela vägen mellan anus och vagina, gör verkligen jätte ont. Jag har även knottrer, klåda och mkt flytningar. Har haft under flera år problem med sprickan i anus och obehag/smärta vid samlag som jag trott deror på barndomsupplevelser, men kanse är det som så att det inte är att jag spänner mig utan att det faktiskt är nått fel. usch va jobbigt det känns, men jag vet inte så mkt om det så jag skall inte måla upp alldeles för hemska bilder men fy. Jag är ju bara 20 år och tycker att man borde vara friskare än nånsin men icke.. Enligt gynekolog så är jag "fäör trång" på nederkanteni vaginan nån som vet vad det betyder fattar ju nada.. HOppas jag inte chockar er med konstoga frågor men behöver bara ha lite kött på benen.
Nån som vart på KK på NÄL det är dit jag skall...
Tack på förhand Kram hannah
Ingen kvar????
Hej , här är en till med lichen , jag har atroficus varianten konstaterad med biopsi för 3 år sedan , är 28 år nu och var senast idag hos min läkare på KK på NÄL , för kontroll , tydligen finns den där och jag smörjer med dermovat i gång i veckan , min största fasa just nu är en stundande förlossning BF 19 dec....dock tyckte min läkare att jag skulle föda vaginalt , men jag skulle absolut inte klippas och helst inte spricka något heller , jo det känns ju tryggt.... det är dessutom första barnet.
Oj, hittade "gamla" tråden av en slump ? och den lever!
annmi ? vännen, hur har du det?
crazyhannah ? visst kan man få lichen i baken också, den kan sätta sig varsomhelst i kroppen. Min hudläkare kollar den regionen varje gång jag går dit, men än så länge har den inte spridit sig dit (jag har lichen i underlivet). När din läkare säger att du är trång ? han/hon kanske menar att du har LS just där och att huden därför är oelastisk? Lichen-angripen hud kan ju tyvärr kännas "trång" just för att den tappar sin spänst...
kitty79 ? japp, det är Lichen Sclerosus et Atrophicus som jag också lider av. Den är tyvärr kronisk och kommer aldrig att försvinna helt. Jag har inga barn än (så jag vet inte av egen erfarenhet), men jag har hört att en graviditet kan vara gynnsamt för lichen --> d.v.s att symptomen blir bättre. Det är inget som du märkt av, alltså om det blivit bättre under din graviditet? Min lichen är tyvärr så pass utbredd så jag inbillar mig att en vaginal förlossning aldrig kommer att bli aktuell för min del, om jag nån gång får förmånen att föda mina egna barn. Sjukdomen påverkar ju hudens förmåga att läka på ett negativt sätt och därför är det inte bra att spricka eller bli klippt i nån större omfattning.
Har fått besvären i underlivet igen Kliar och värker som bara den.
Blir sååå trött... hade fått en sk akutremiss till NÄL från mitt vc men de tyckte inte att det var såpass akut på NÄL så jag får komma dit först i slutet på året. Helt otroligt... Det bästa måste väll vara att få "diagnosen" så snart som möjligt så att jag kan behandla det på rätt sätt? Att man skall behöva dras med ovissheten är helt fruktansvärt...
Suck....
Hm var hos barnmorskan idag , hon hade tydligen pratat med en av läkarna på förlossningen om mig och det beskedet som min vanliga läkare hade gett mig , allstå att det skulle gå bra att föda vaginalt med lichen OM jag inte blir klippt eller spricker, men hon tyckte att den risken var värd att ta med tanke på att det är att föredra en vag förlossning... tydligen tyckte inte denna läkare riktigt samma sak utan ville att jag skulle komma in för undersökning och samtal om förlossningen... känns faktiskt ganska bra att få en "second opinion" skulle få en kallese inom två veckor, jag är ju redan 34 fulla veckor.
Tjena kitty79! Gratulerar till bebisen som är på väg, måste vara spännande tider för dig. Va bra att förlossningsläkaren tar en diskussion om detta, det är dumt att ta risker i såna här lägen. Vad säger din läkare om riskerna att föda vaginalt mtp din lichen? Har du fått nån information om vad du har att förvänta dig både före och efter förlossningen?
Miss pinky
Inte mer info än att hon tyckte att jag kunde föda vag. såvida jag inte sprack eller behövde bli klippt , hon menade på om jag behövde sys så visste hon inte hur det skulle läka, i nästa stund sa hon att hon iofs inte visste egentligen, eftersom det finns så lite erfarenhet om sjukdomen överlag och då spec på gravida.tog upp det här med min BM som nu hade tagit upp det med förlossningen , så nu skulle jag få komma dit för undersökning också , det känns bra såklart, visst "vill" jag föda naturligt mest för bebisens skull ,alla säger ju att det är bäst för den , Men visst blir man nervös, jag vet ju hur jag kan bli i underlivet efter ett "vanligt" samlag...jag har ju även problem med torrhet i slemhinnorna , hade precis börjat med vagifem innan vi fick pos.besked på grav.och visst har slemhinnorna blivit något bättre under grav ,men de är absolut inte bra.
Hej!
Har sedan några år fått diagnosen lichen. Skall numera smörja med Dermovat 1 gång i veckan samt Vagifem 2 ggr. Smörjer morgon och kväll med babyolja.Upplever som att Dermovaten gör huden väldigt skör och spricker. Drabbats
också runt analen där det är väldigt jobbigt. vet inte hur det blir om man använder Dermovat även där. Funderar varför man drabbats.
Jag vill dela med mig av ett tips som hjälpt mig bli av med denna sjukdom. Låter kanske sjukt men det är fullkomligt sant.
Jag har levt med denna sjukdom sedan jag var 18 år (är 37 nu) och skulle kunna skriva en bok om alla behandlingar och upplevelser jag gått igenom. Den har kommit i mycket täta skov under hela mitt vuxna liv men för 2 år sedan provade jag att smörja mig med Manukahonung. Det hjälpte på en vecka. Det är helt sant. Jag har gått regelbundet hos en professor i gynekologi sedan jag var 20 år och hon har undersökt mig efter honungsbehandlingen och konstaterat att spåren är borta.
Sedan dess smörjer jag när jag känner mig känslig och alltid efter sex och alltid hela mensperioden för jag upplever att jag blir extra känslig då. Vi undviker att han kommer i mig då jag misstänker ett ev samband med att jag dessutom är överkänslig för sperma.
Jag väljer att inte vara anonym för att om någon någonsin skulle vilja veta mer så kan ni få tag på mig här eller via min blogglänk. Det är en vidrig sjukdom och jag skulle kunna berätta hur mycket som helst om olika behandlingar, undersökningar mm.
Jag har inte haft ett enda bekymmer under hela två års tid med honungen enbart (samt ekologisk kokosolja vid tvätt) och för övrigt fött vaginalt tre gånger (två gånger med sjukdomen aktiv) utan att spricka eller ens få en skråma trots sjukdomen.
Manukahonung finns på hälsokosten
Jag har troligtvis den här sjukdomen