• lillagro

paniskt rädd för att spricka!

En fråga som jag inte vågat ställa till min barnmorska...det är så att jag har extremt nära mellan slida och ändtarm. Nu läste jag i mama att man löper större risk att spricka genom hela ändtarmsmuskulaturen!!
    Någon som vet eller har erfarenhet??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-01 19:24:03:
    Jag är inte rädd för att spricka "vanligt",eller bli klippt,utan alltså bara för sfinkterruptur..

• Svar på tråden paniskt rädd för att spricka!
  • HH78

Jag har det, och sprack en hel del. Men det berodde nog mer på att Filip togs ut med sugklocka..
    Visst låter det hemskt att spricka, men jag kan lova dig och lugna dig med att du känner inte ett dugg om du skulle spricka!
    Sen läks det jätte fort mellan benen. Så det låter värre än vad det är. Och alla spricker inte heller..
    Oroa dig inte!!

• Marleen

jag var cokså livrädd för att spricka och att hon skulle klippa i mig, var mest det jag låg och gormade över när jag krystade. var gång hon prasslade så skrev jag ska du klippa mig nu... var gång jag kännde trycker i en kryst slutade jag krysta för jag blev rädd att jag skulle spricka men min BM höll emot väldigt så att det gick långsamt och jag sprack inte ens lite :D.

be henne hålla emot så lill*n kommer sakta så spricker man inte ellr iaf mindre... det sa dom på fl till mig

• Marleen

och be om lokalbedövning där nere

• Klättermusen

Det är jättebra om BM håller emot, då töjs vävnaderna ut långsamt och risken för att spricka minskar.
    Men var inte rädd om BM trots allt vill klippa. Det är faktiskt lättare att sy ihop ett klippt snitt än ett "sprucket" - även om det naturligtvis oxå funkar.

• Jagvetmest

Ska man tro sidorna här på fl så har var o varannan spruckit "hela vägen" som de så fint uttrycker det. Det är OVANLIGT! Ca 3-4% får en bristning som engagerar ändtarmen.
    Alltså: 96-97% får INTE det.

• broken bones

ts
    jag är också rädd.. i och med att jag spruckit 2-3ggr innan där nere utan att ha fött några barn så är jag panikslagen att jag ska spricka från a till ö när ja ska föda om 3 mån..

jag är dock inte rädd för smärta, jag är rädd för att få men för livet..

• Dillen

Jag sprack ända bort till ändtarmen, men själva ändtarmsmuskeln klarade sig bra. Jag kände inte ett dugg när jag sprack, och stygnen läkte fort och fint..

Tror inte att du behöver oroa dig, men eftersom du verkar ha en så pass stor rädsla för det såkanske det kan vara en god idé att tala igenom det med barnmorskan iallafall. Hon är ju expert i ämnet :)

• svalan77

jag läste också i artikeln i mama att om man har kort mellan slida och ändtarm så ökar det risken för sfinxterruptur. Tror man ska ta detta med en nypa salt, området mellan hålen är ju rätt så kort oavsett om jämför sig med andra. Jag tycker inte att jag har särskilt långt, någon cm kanske (max), har inte mätt. Jag förlöstes med sugklocka och ändå sprack jag inte bakåt. Om det ser ut som du kommer att spricka bakåt kommer BM att göra sitt bästa för att skydda dig, kanske klippa för att styra hur du spricker. Oavsett hur du spricker så gör det inte ont att spricka under själva förlossningen.

• lillagro

Tack alla..skall till Aurora och prata med dom och kanske "visa" upp mig

• celine

jag sprack ordentligt men det kännde jag absolut inte.Där emot när dom sydde, sa då vi det tillfället att jag hellre föder en till unge.

• snillis

Hur vet man att man har kort mellan slida och anus

• Egensinnig

Be om maximal bedövning samt kräv att bli sydd av en kirurg om du spricker mycket så ska du se att det går bra, men kanske spricker du inte alls. Jag hade fullt upp med allt annat o glömde vara rädd för att spricka under förlossningen

Mysiga Matildas mamma
  • KaBe

Jag sprack "all the way" och har så här 2,5 månader efter förlossningen inga som helst men. Det gjorde lite ont att sitta de första två veckorna och jag var livrädd de första gångerna jag skulle göra nr 2 (men det gick bra )
    Det viktigaste enligt min BM är att man blir sydd ordentligt efteråt med antingen ryggbedövning eller narkos. I Linköping där jag födde har de som princip att alltid sy patienten under narkos så att det blir ordentligt gjord och sedan denna rutin infördes så har i princip ingen bestående men av en sfinkterruptur. Detta har tyvärr infört på senare tid så frågar du någon som råkat ut för detta för bara några år sedan kan det hända att de blivit sydda på förlossningen och därför fått bekymmer, typ inkontinens eller liknande.
    Jag har alltså inte lidit av att spricka och skulle utan vidare kunna gå igenom en förlossning till (om nu inte maken bestämt att det får vara bra med barn nu )
    Fråga gärna om du undrar något.

• lillagro

Skall föda i Göteborg,vet att man syr "stora" på operation.
    Kan man ha ett normalt sexliv,KaBe?

• KaBe

Absolut! Jag var också väldigt orolig för hur det skulle kännas att ha sex efter detta.....Vi testade första gången efter ca 7 veckor och det gick bra. Det sved visserlgen en hel del men det gjorde det efter förra gången med och då var jag förlöst med kejsarsnitt . Det beror nog mer på amningen än på förlossningen faktisk. Jag var även rädd för att vara stor som ett hus efter att ha spruckit så mycket men det känns faktiskt som vanlig. Läkaren på efterkontrollen sa att man kan ha besvär av att vara sydd i mellangården i ca 6 månader för att det tar tid för ärret att bli elastiskt igen. Det kan strama och spänna lite och hon varnade för att det kunde göra lite ont vid samlag i början.

• FridaT

Efter att hört att i stort sett alla förstföderskor mer eller mindre spricker var det min största rädsla, men jag sprack inget! Vi var 3 utav 5 i mammagruppen som inte sprack något, så den som hittat på det kan slänga sig i väggen

• ChristineKleven

Jag var oxå såååå livrädd att spricka så jag höll emot o då sa dom att jag inte fick hålla emot. Då tog dom fram nåt grönt tyg med grejer i. Då började jag skrika:NI FÅR INTE KLIPPA MIG!!! Dom frågade om jag blivit klippt med dom tidigare o då s jag nej. Då klipper vi inte dig den här gången heller och det gjorde dom inte heller, men jag var livrädd att bli klippt. För min syster som fick 3 mnd tidigare hadde blivit klippt o det var därför jag var så rädd den här gången. Så nu har jag plussat igen o e i typ v.6 el. 7 o känner för 1:a gång att jag har lite rädsla för förlossningen. huvva!!!!! men det går nog lika bra den här gången som med dom andra tre!

• carpediem1986

Jag vill inte heller spricka. är faktiskt mest oroad över det :( nålar, spricka, snittas eller att behöva klippas. Börjar faktiskt undra vad tusan jag gett mig in på!!!! försent att ångra sig. vill ha barn men jag vill verkligen inte föda

Svar på tråden paniskt rädd för att spricka!