• pinguine

Om barnets storlek är för stor för bäckenet, använder de sugklocka då? Hoppas på en liten plutt...

Jag är undrar vad som händer om barnets huvud är för stort för ens bäcken och det märks först vid förlossningen. Försöker de då med hjälp av t.ex. sugklocka att forcera ut bebisen då?

Är lite orolig för att det i sådana fall skulle uppstå skador/sprickor i bäckenet...
    Nu har jag långt kvar till bf, är bara i vecka 8 men lite orolig!
    Är 152cm, väger 46kg och har smala höfter. Vet att höfterna inte ger en bild av bäckenets innermått men att bäckenet proportionerligt är lite mindre om man är kort i vanliga fall och att det hänger på barnets huvudstorlek i förhållande till bäckenet.

Sitter och hoppas på en liten plutt men vet inte om bebisen alltid anpassar sig efter "platsutrymmet". Blivande pappan är 180cm.

• Svar på tråden Om barnets storlek är för stor för bäckenet, använder de sugklocka då? Hoppas på en liten plutt...
  • Nie

De kommer inte ta sugklocka om ditt bäcken är för litet. Då blir det akutsnitt istället.

• Tigertofflan

Tror att det blir kejsarsnitt om bäckenet rä för litet?!

• Juliasmamma

Det har gjorts en undersökning på karolinska anggående bebis storlek och mammans bäckenmått. Fick jag höra då jag pratade med min mvc-läkare. Oftast blir bebisen inte större än mammans bäckenmått. Var själv orolig för samma sak då jag bara är 148 cm och vägde 47kg. Men ut kom en liten tjej på 2495g och 48 cm.

• Juliasmamma

Glömde tillägga att pappan är 195 cm :)

• jossefina

Hej TS!
    Jag är lika liten som du och har en karl på 185cm och 88 kg.
    Mot slutet av första grav (-98)kallades jag till bäckenmätning (gjordes automatiskt på alla mammor under 160 cm).
    Mina mått konstaterades räcka till. Ett av tre mått var lite i underkant, men tydligen räknas ett medeltal som i mitt fall godkändes.
    Har kunnat föda 2 barn vaginalt. De vägde 3400 respektive 3330g.
    Ettan kom med sugklocka dock, pga utdragen förlossning och värksvaghet.
    Jag fick inga bestående men.

• pinguine

Skönt att veta att bebisen oftast anpassar sig till ens eget bäcken. Endast en av mina kompisar har barn och hon är också kort, 154cm och hennes bebis vägde 4,1kg. De ville att hon skulle föda naturligt och hade uppskattat enligt ultraljudet att det skulle gå men insåg sen att det inte gick och beslutade sig för akut snitt, 10 timmar senare. Hennes kille är också normallång 180cm.

Svar på tråden Om barnets storlek är för stor för bäckenet, använder de sugklocka då? Hoppas på en liten plutt...