• Christalia

min bio mamma dog när jag föddes, ärftligt med svårighet att föda?

har mått bra hela grav o inte varit orolig för nånting, men nu i vecka 30 har jag börjat fundera lite, jag e adopterad o vet bara att min biologiska mamma dog när jag föddes, vet inte mer detaljer kring min födelse än det, varför hon dog osv, har inte sagt detta till min bm heller då jag inte tidigare tänkt på det som nått relevant, men nu inför förlossningen börjar man undra lite .. e det ärftligt om man har svårt o föda? e detta något jag bör berätta för min bm? (vill bara berätta det om det har nån relevans inför MIN förlossning, behöver inget stöd psykiskt själv ang detta!)

tacksam för svar :)

• Svar på tråden min bio mamma dog när jag föddes, ärftligt med svårighet att föda?
  • Blå Flygare

Min BM frågade mig hur min mammas förlossningar gick till och om det var något speciellt under garviditeten. Men vet man inte så mycket kan man säkert ändå inte svara på det de behöver veta för att det ska vara relevant.

Vissa saker i graviditet och förlossningar "går i arv" men det allra mesta inte. Det som går i arv hos oss är tidpunkt för förlossing. Hos andra har jag hört hur fort förlossningen går. Och så vidare. Men det allra mesta skiljer sig ju åt så antagligen finns inget att oroa sig för. Det kan ju ändå inte vara fel att berätta för BM vid nästa besök.

• JUSTer

Jag tycker du ska ta upp det med henne. All bakgrundsinformation tror jag är bra. Men sen har det nog hänt massor inom sjukvården på 20-30 (?) år så du behöver knappast oroa dig. Födde hon i sverige? Om inte så finns det ju enorma skillnader bara där.......

Om 27 dagar får vi träffa Anton....
  • Christalia

för 25 år sen ;)
    föddes i korea .. vet inte heller om jag föddes på sjukhus, ev kanske det till o med va ute på landsbygden, vet ingenting ... mina föräldrar va fattiga iallafall!

ska ta upp det med bm nästa gång :)

• just h

Jag har en mamma som dog i barn säng hon gjorde kejsar snitt och hon klarade inte sig och min lille bror men det va i algeriet för 19 år sen och mamma har alltid haft svåra förlossningar och alla gånger kejsar snitt. och jag har pratat med min barnmorska om det och fick förklarat att jag inte skulle vara orolig och att dem är väldigt duktiga här i Sverige.Min syster har tre barn idag och hon har haft jätte bra förlossningar alla gångerna.VA INTE SÅ OROLIG PRATA UT OM DET SÅ KÄNNS DET BÄTTRE....LYCKA TILL

• svalan77

Ofta när någon dör i barnsäng så är det av infektioner som uppstår direkt efter förlossningen inte av skador som uppstår under själva förlossningen.

Det verkar ju rätt troligt att din mamma inte hade tillgång till sjukvård och därför kan ha fått någon infektion el dyl. Jag tycker du ska ta upp det med mödravården mest för att det kan påverka dig psykiskt. Jag tror inte du behöver vara orolig på grund av detta.

Lycka till!

• annmi

Tror inte du behöver oroa dig.
    Det är ju några år sedan & det har ju hänt masser inom Sjukvården både på det ena & andra sättet..
    Sådant som var komlicktioner förr är ju inte det idag i samma utsträckning.

Vet du inte vad det rörde sig om heller,varför din mamma dog så är det ju inte lätt..
    Meen nämn det du om du vill för din Bm..

Lycka Till!

Psst... Föresten min mamma hade JääätteJobbigt då hon fick mig..Vi höll på att stryka mé båda,men...
    MINA förlossningar har vart Jättelätta..Har 4 barn

• Sterna

Min upplevelse som doula (stödkvinna som är med under förlossningen) är att det inte är mamman man ärver förlossningen ifrån utan pappa.
    Jag har nömligen varit med på ett antal förlossningar där pappan har barn sen innan men mamman är förstagångsföderska och pappan känner igen förlossningsförloppet från den tidigare förlossning han var med på medans de mammor som haft barn innan och nu väntar barn med ny pappa blir förvånade över att förlossnignen blev så annorlunda denna gång.

• annae76

Sterna:
    Så då kan man alltså skylla lite på mannen att man fick en jobbig förlossning...?!

• Sterna

annae76
    Om min teori stämmer ja :P

Svar på tråden min bio mamma dog när jag föddes, ärftligt med svårighet att föda?