Blir f-bannad på alla som säger att kvinnor har fött barn i alla tider... bla bla
Givetvis är det väldigt underbart när vi kan följa med i den "naturliga" processen. jag har fått uppleva båda sorters förlossning och den första tog nästan mitt liv.
Jag fick post traumatiskt stress syndrom och var sjuk i 3 år.
Jag genomlevde förlossningen varje dag och vaknade av att jag skrek som en galning på nätterna. Självmord var ständigt i mina samtal med min man.
Andra förlossningen var helt underbar... bakom den låg flera års intensiv terapi och det som har hjälpt mest är den verkliga bilden av vad en förlossning innebär.
För kvinnan känns det som om man svävar mellan liv och död. Det är fortfarande en verklig fara i många länder. Man kan dö.
Allt ställs på sin spets och har man känsloknutor så kan det ställa till det.
Förlossning är en omvälvande händelse till både kropp och själ.
Ingen kvinna går igenom detta oberörd.
Antingen är det det bästa man gjort eller det värsta man gjort.
Att få höra att
alla barn kommer ju ut på det sättet
Kvinnor har fött barn i alla tider
om du bara slappnar av och följer med så blir det nog bra.
man glömmer så fort.
du får ju en bebis för besväret
... det hjälper inte. Jag vet för jag trodde på era klyschor.
Det som har hjälpt mig är förståelse, tolerans och information.
Min BM på Alma-teamet har hjälpt mig att gå igenom ALLT som kan hända på en förlossning och VARFÖR det kan hända.
Att det är ok att va rädd, att det gör djävulskt ont, att man kan bli sjuk, att man dö och att bebisar kan dö men att risken i Sverige är mycket liten, att man får tappa kontrollen vid förlossningen och att det tom. är bra att bli lite tokig och låta kroppen ta över och mycket mycket mer.
Inga klyschor eller nedlåtande kommentarer har hjälpt mig.
Fler som retar sig???