• Jullansmamma

Aurora samtal + vad kan man göra om de inte följer förlossningsplanen????

Här enormt rädd inför förlossningen. Var igår hos spec mödravården och läkaren uttryckte sig väldigt klumbigt angående min förra förlossning och den kommande förlossningen. Hur som helst så föreslog han aurora samtal + att man skulle göra en förlossningsplan. Jag vill själv ha en igångsättning där de bättre kan kontrollera förlossningen. Förra gången hade jag pinvärkar i flera dygn och barnmorskorna gjorde inte ett skit fick vara i ett rum där i flera dagar utan att de gjorde något. Hur som helst så sa läkaren nu att barnmoroskorna hade gjort fel under min första förlossning och att de istället för att ge mig sov dos efter sov dos skulle ha satt igång mig. Nu är jag skit rädd för kommande förlossning. har övervägt snitt, men måste ärligt säga att jag är mer rädd för kniven. Läkaren förslog att jag skulle göra en förlossningsplan tillsammans med dom på spec mödravården och att jag skulle gå på aurorasamtal. Men jag är dödligt rädd att de inte följer förlossnings planen och bara skiter i att hjälpa mig som de gjorde förra gången. Är också beräknad till den 22 december vilket gör att jag är orolig över att det inte ska finnas personal som är villig att ta emot mig och hjälpa mig. Är det någon som har erfarenhet av sådanna kontrak och vad kan man göra ifall de inte följer kontraktet

• Svar på tråden Aurora samtal + vad kan man göra om de inte följer förlossningsplanen????
  • martina79

hej
    Vi har skrivit en sån plan tillsammans med amanda barnmoskan men kan tyvärr inte svara på om de följer den för jag är beräknad till den 29 juli så har inte fött än. När vi skrev var även en läkare med som skrev själva planen sen för det behövdes läkarens tillåtelse till endel beslut.Hoppas verkligen att de följer den!! Lycka till

• Dagge mask

Ni kanske skulle börja kika efter en Doula, hon är där bara för er och då kanske du skulle känna dig mer trygg?
    Hör av dig om du vill veta mer.
    Lycka till

• Caro Lin e

Tyvärr finns det ju inga garantier. De ska följa planen så långt det går och så mycket de anser rimligt i just den situationen som förlossningen är i. MEN ett förlossningskontrakt är bara en sorts plan och det kan alltid bero på vem som jobbar just då när man kommer in. En del önskemål kan de också välja att strunta i eftersom de anser att det är ett sämre beslut osv. Jag tror att det för det mesta blir bättre om man är riktigt rädd om man har ett förlossningskontrakt. För det mesta tror jag att det är goda förutsättningar för att de kommer hålla sig till det så långt som bara möjligt är.
    Men jag har dåliga erfaranheter av det och när jag har pratat igenom det ordentligt med BM och läkare på Klara (samma som Aurora) inför nästa förlossning, då vi diskuterade förlossningskontrakt, så erkänner de att det inte går att göra så mycket, förlossningspersonalen kan välja att gå ifrån planen och det händer att det blir så utan någon rimlig anledning. Även om de (ledningen) givetvis har som mål att kontrakten ska hållas.
    Jag tror också det beror på vilka önskemål man har och skriver in i kontraktet, det finns säkert skillnader i hur dessa hanteras. Men du kan ju testa, fråga hur de kommer hantera dina önskemål i olika situationer, och vad du kan göra om det inte blir som du vill. Jag gjorde så och fick väldigt bra svar.

(För att förtydliga så var ett av mina önskemål möjlighet att bryta för snitt. Det beviljar de gärna. MEN när jag frågade hur det fungerar i praktiken så erkände de att det inte fungerar så fullt ut. Exempelvis, om jag kom in fyra cm öppen, så skulle jag sannolikt få avbryta för snitt. Men om jag var åtta cm öppen och allt såg bra ut så skulle jag antagligen inte få avbryta vad det än stod i förlossningskontraktet och vad jag än sa.)

• Smilla75

Jag skrev en sådan plan tillsammans med en Aurorabarnmorska på Danderyd.

I slutändan blev inget som jag tänkt mig, men det var inte deras fel att vi inte kunde följa planen. Jag fick havandeskapsförgiftning och kunde därför inte få bedövning mm. De hade verkligen läst planen och var själva ledsna att det blev så misslyckat.

• taksi

Jag skrev en förlossningsplan sist, eftersom jag var rädd inför min första förlossning också. När jag väl kom dit var jag ju på förlossningen i ett par dygn och fick träffa massor av barnmorskor. Om de alla hade läst planen eller inte vet jag inte. Hur som helst så lyckades dom inte följa den på slutet, eftersom det blev så otroligt bråttom att få ut bebisen då. Inget dom kunde göra nåt åt så klart. För mig blev det jobbigt. Det jag tycker är tråkigast är att ingen bm kom in och sa till mig att hon hade läst min förlossningsplan. Jag pratade med Aurora-bm efter förlossningen (3 samtal) och bad henne att ta upp det med personalen på förlossningen. Bara att få höra att dom hade läst det vi suttit och skrivit hade varit en bra bekräftelse för mig. Annars tycker jag att personalen skötte sig fantastiskt i alla fall, så det var väldigt tryggt så sett.

Om du skriver en förlossingsplan föreslår jag att du själv tar upp det med personalen och ber att alal som ska träffa dig läser den, så att du är helt säker på att dom har läst det du har skrivit.

• tintilar

Jag hade skrivit en förlossningsplan, varit tydlig med sambon att han läste det och såg till att det framfördes ordentligt om jag inte hade möjlighet till det. Där hade jag också skrivit just om det som hänt och att det inte accepterades igen. Och sen hade jag fött på ett annat sjukhus än det som jag blivit illa behandlad på.

Hoppas att det går bra för dig. Lycka till!

Svar på tråden Aurora samtal + vad kan man göra om de inte följer förlossningsplanen????