Matproblem
Hej, är ny här på forumet har inte läst runt så mycket eller så. Jag har dock ett problem eller rättare sagt jag behöver råd och tips om hur jag ska göra med matningen.
Jakob är nu drygt tio månader och har varit si sådär intresserad av mat hela tiden, men han har alltid fått i sig det han behöver. Han har iof sjunkit på BVC:s kurva men det spelar mindre roll, alla lär ju hitta sin vikt till slut, han är lång och slank utan att vara spinkig. Han är glad mest hela tiden och är full av fart och liv. Det är just dock det här med maten.
Hans måltider har i runda slängar sett ut så här den sista tiden. Frukost vid nånstans halv sju, har varit en portion gröt ibland lite mer. Mellanmål vid ca 10 har varit ca 2 dl välling. Sen lunch vid halv tolv tolv då han äter en burk mat från åtta månader och även lite fruktdessert. Sen mellis igen vid tresnåret då det är lite välling eller gröt. Middagen har varit en burk åttamånaders mat igen utan dessert. Slutligen välling efter behov när han går och lägger sig. Måltiderna som äts vid bordet har ofta varit fyllda av vägran och snipna läppar, det har ofta blivit att man fått leka och luras för att han ska äta det som erbjuds. På sista tiden har det även blivit så att han börjar tvärgrina så fort han sätts ner i stolen och han vägrar bara äta helt och fullt när det är jag som matar. Till största delen är det hans mamma som stått för matningarna, men nu när jag har varit pappaledig i nån vecka har det varit tvärtkört. Han bara tvärvägrar äta och det är mycket stohej.
Idag tex var det två skedar gröt sen var det nog, han tog 1.5 dl välling efter någon timma och somnade, mellanmålet var en fjärdedels banan och tre skedar yoghurt. Nu är lunchen slut och han ligger och sover. Där fick han i sig tre fyra skedar mat, inget mer, samma med desserten, tvärvägrade. Jag lyckades få i honom drygt 2 dl välling nu när han ligger och sover.
Det här börjar bli frustrerande, dvs att han inte vill äta hos mig och att det alltid ska vara sånt stohej, att man måste luras och skojas. Andra som känner igen sig i min sits och har några tips som funkat. Jag vill inte göra måltiderna till en issue, nåt att hänga upp sig på utan att dom ska löpa smärtfritt.